Zonnen gezond?

Is zonnen gezond of juist helemaal niet? Mijn mening:

Reclames geloven?

De zomer is weer begonnen en de slogans van zonnebrandmerken en zonneschermen vliegen ons weer om de oren.

“Veel zonnen werkt huidveroudering in de hand en kan de kans op huidkanker sterk vergroten, dus zorg dat je je beschermt tegen deze schadelijke straling!”

Ook zijn er cosmeticamerken die het hele jaar door aanraden een factor op je gezicht te smeren.

Uiteraard is het verstandig een teveel aan straling van de zon te voorkomen, maar hadden we niet zonlicht nog ergens anders voor nodig?

Oh ja, zonlicht hebben we nodig voor de aanmaak van vitamine D door onze huidcellen!

Een vitamine D tekort willen we natuurlijk ook niet oplopen. Dit kan namelijk een factor zijn in het ontstaan van osteoporose, depressie, prostaatkanker, borstkanker en allerlei andere klachten.

Dus: is zonlicht gezond?

Zonder zonlicht op de huid is het zeer lastig voldoende vitamine D in het lichaam te krijgen. Weliswaar krijgen we vitamine D ook via de voeding binnen, maar de belangrijkste bron die we hier voor nodig hebben heeft de overheid ons jarenlang afgeraden: VET! 

En daarnaast werd ons aangeraden zoveel mogelijk uit de zon te blijven en als we in de zon waren zonnebrandcrème met een hoge factor te smeren. Van zonnebrandcrème is bekend dat het de vitamine D-aanmaak in de huid remt tot 97,5%. Een tekort aan vitamine D is dus meer regel dan uitzondering in deze tijd.

4 tips voor meer vitamine D

Wat ik aanraad om verzekerd te zijn van voldoende vitamine D in je lichaam:

  1. Wees ook weer niet te bang voor de zon deze zomer! Zon een kwartier zonder zonnebrandcrème om vitamine D aan te maken en smeer je daarna in met zonnebrandcrème om niet te verbranden. Mijd wel de uren met de felste zon tussen 12 en 15 uur.
  2. Een manier om van binnenuit je huid te beschermen tegen verbranding is het eten van bepaalde anti-oxidanten. Astaxanthine, acaibessen en granaatappel zijn zeer geschikt hiervoor.
  3. Eet voldoende vetbronnen! Vette vis is hierbij de allerbeste bron van vitamine D. Ook boter, lever en eieren bevatten een hoeveelheid.
  4. Suppleer vitamine D3. Dit raad ik met name aan voor iedereen in de winter en mensen met een donkere huid ook in de zomer. Voor een goede aanmaak van vitamine D in een donkere huid is namelijk een veel langere blootstelling aan zonlicht nodig.

Kies de juiste zonneproducten

De meeste zonnebrandcremes bevatten chemische filters zoals oxybenzon die een ongezonde hormoonverstorende werking hebben. Deze stoffen kunnen de huid binnendringen. Minerale filters zoals zinkoxide of titaniumoxide blijven op de huid liggen en hebben dit nadeel niet. Wat wel zo is is dat ze vaak een witte waas vormen. De laatste tijd komen er echter steeds meer ‘natuurlijke’ zonnebrandcremes met minerale filters op de markt waarbij je er niet als een sneeuwpop komt uit te zien.

Ir. Ralph Moorman 

(2stemmen, gemiddeld: 3,00 van de 5)

Loading...

7
Reageer op dit artikel

avatar
5 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
KristaGerda Tol-van DijkJohn.Kariannejohnny Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Huidtherapie Haaften - Marcelline Goyen
Gast
Huidtherapie Haaften - Marcelline Goyen

Mooi en helder stuk over huid en zon! Treffend geschreven en mijns inziens ook inhoudelijk correct! NB: het bruin worden door de zon is om je te beschermen tegen DNA schade in de huidcellen. UV-stralen kunnen bij te lange blootstelling (per individu en huidtype verschillend) schade aan cel-kernen (DNA) veroorzaken met verbranding en zelfs huidkanker tot gevolg. Als bescherming gaan de melanocyten melanine ofwel pigment produceren dat als een soort schild boven de celkern gaat zitten. Word je niet gauw bruin, pas dan extra goed op voor de zon, want je eigen beschermingsmechanisme werkt dan niet optimaal. Dus geniet van… Lees verder »

johnny
Gast
johnny

Belangrijk en niet zo helder over de zon in dit artikel : de zon is nu ontoereikend want geen minimale zonkracht 3 , daarnaast speelt de ozonlaag mee , huidtype …
daarnaast ….als je nu over de zon gaat praten ben je te laat . De zomer is prima maar gebleken niet toereikend in landen als nederland , met dus de ongunstige breedtegraad hiervan, om de winter met voeldoende D door te komen.
Kortom , geef de zon niet een te grote rol , we hebben niet voor niets een tekort en wel massaal.

Karianne
Gast
Karianne

Wat je buiten beschouwing laat in dit artikel, zijn de schadelijke synthetische stoffen die in zonnebrandcrèmes zitten. Je advies om na een kwartier toch zonnebrandcrème te gebruiken vind ik daarom dubieus. Je kunt ook bedekkende kleding gebruiken. Zelf heb ik meestal een grote, lichtgewicht sjaal die ik als omslagdoek gebruik en daarmee steeds een ander lichaamsdeel bedek, om te lange blootstelling aan de zon te vermijden. Verder een goed artikel hoor, volgens mij zit het woord ‘zon’ niet voor niets in het woord ‘gezondheid’!

John.
Gast
John.

Wat ik mis is het onderscheid in verschillende huidtypen. Mensen met een zeer licht huidtype kunnen beter altijd smeren als zij in de late lente en zomer de zon in gaan. Zij hebben een veel hoger risico op huidkanker. Hun huid echter maakt wel gemakkelijker vit. D aan, maar ook al zal dit verminderen door de zonnecreme bescherming (let wel deze mensen dienen factor 30 of hoger te gebruiken) de kans op huidkanker is voor deze mensen serieus als zij niet smeren (en daardoor gemakkelijk verbranden.) Uiteraard blijft het advies om de felle zon tussen 12 en 15 (16) uur… Lees verder »

Gerda Tol-van Dijk
Gast
Gerda Tol-van Dijk

En nog een tip: Kijk goed wat je smeert. Anders smeer je allerlei chemische rommel op je huid, die je vervolgens door de zon in laat branden.

Krista
Gast
Krista

Hallo Ralph, een mooi en leerzaam artikel, ik vroeg me alleen af welke vitamine D3 kan je het beste nemen (welke merken zijn verantwoord en natuurlijk) en hoeveel zou je ervan moeten nemen per dag, in de zomer en winter?

Gerda Tol-van Dijk
Gast
Gerda Tol-van Dijk

Hallo Krista,

Kies een product met niet al te veel conserveermiddelen. De hoeveelheid is voor iedereen anders. 2000IE is een mooi gemiddelde. In de zomer zou ik de gratis vitamine D3 pakken 😉

M.vr.gr.
Gerda Tol-van Dijk
http://www.primabalans.nl

gratis hormoontest

Gratis test!

Meld je aan voor de zelftest en kijk welke hormonen bij jou uit balans zijn. 

-> Meld je aan

Direct aan de slag

Wij stappen in op de plek waar jij op dit moment staat. Zelf aan de slag met onze boeken? Online begeleiding van ons? Of liever 1 op 1 afspreken met een collega van Ralph in de buurt?

-> Bekijk onze producten

opleiding trainer hormoonfactor

Opleiding Trainer Hormoonfactor

Wil jij in 10 dagen alles weten over hormonen en hoe je het hormoonsysteem kan beïnvloeden met leefstijlaanpassingen?

-> Lees hier meer

Gezonder ontbijten? Haal het glutenvrije broodje van YAM!

YAM desem

Gezonde kant en klaar maaltijden? Probeer het met KOOC!

kooc

Mijn favoriete producten met korting? Probeer JouwBox!

jouwbox