zonnen gezond

Zonnen gezond?

Auteur: Ir. Ralph Moorman

Is zonnen gezond of juist helemaal niet? Mijn mening:

Reclames geloven?

De zomer is weer begonnen en de slogans van zonnebrandmerken en zonneschermen vliegen ons weer om de oren.

“Veel zonnen werkt huidveroudering in de hand en kan de kans op huidkanker sterk vergroten, dus zorg dat je je beschermt tegen deze schadelijke straling!”

Ook zijn er cosmeticamerken die het hele jaar door aanraden een factor op je gezicht te smeren.

Uiteraard is het verstandig een teveel aan straling van de zon te voorkomen, maar hadden we niet zonlicht nog ergens anders voor nodig?

Oh ja, zonlicht hebben we nodig voor de aanmaak van vitamine D door onze huidcellen!

Een vitamine D tekort willen we natuurlijk ook niet oplopen. Dit kan namelijk een factor zijn in het ontstaan van osteoporose, depressie, prostaatkanker, borstkanker en allerlei andere klachten.

Dus: is zonlicht gezond?

Zonder zonlicht op de huid is het zeer lastig voldoende vitamine D in het lichaam te krijgen. Weliswaar krijgen we vitamine D ook via de voeding binnen, maar de belangrijkste bron die we hier voor nodig hebben heeft de overheid ons jarenlang afgeraden: VET! 

En daarnaast werd ons aangeraden zoveel mogelijk uit de zon te blijven en als we in de zon waren zonnebrandcrème met een hoge factor te smeren. Van zonnebrandcrème is bekend dat het de vitamine D-aanmaak in de huid remt tot 97,5%. Een tekort aan vitamine D is dus meer regel dan uitzondering in deze tijd.

4 tips voor meer vitamine D

Wat ik aanraad om verzekerd te zijn van voldoende vitamine D in je lichaam:

  1. Wees ook weer niet te bang voor de zon deze zomer! Zon een kwartier zonder zonnebrandcrème om vitamine D aan te maken en smeer je daarna in met zonnebrandcrème om niet te verbranden. Mijd wel de uren met de felste zon tussen 12 en 15 uur.
  2. Een manier om van binnenuit je huid te beschermen tegen verbranding is het eten van bepaalde anti-oxidanten. Astaxanthine, acaibessen en granaatappel zijn zeer geschikt hiervoor.
  3. Eet voldoende vetbronnen! Vette vis is hierbij de allerbeste bron van vitamine D. Ook boter, lever en eieren bevatten een hoeveelheid.
  4. Suppleer vitamine D3. Dit raad ik met name aan voor iedereen in de winter en mensen met een donkere huid ook in de zomer. Voor een goede aanmaak van vitamine D in een donkere huid is namelijk een veel langere blootstelling aan zonlicht nodig.

Kies de juiste zonneproducten

De meeste zonnebrandcremes bevatten chemische filters zoals oxybenzon die een ongezonde hormoonverstorende werking hebben. Deze stoffen kunnen de huid binnendringen. Minerale filters zoals zinkoxide of titaniumoxide blijven op de huid liggen en hebben dit nadeel niet. Wat wel zo is is dat ze vaak een witte waas vormen. De laatste tijd komen er echter steeds meer ‘natuurlijke’ zonnebrandcremes met minerale filters op de markt waarbij je er niet als een sneeuwpop komt uit te zien.

Ir. Ralph Moorman 

Abonneer
Laat het weten als er
7 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Over de schrijver

Ir. Ralph Moorman is ingenieur levensmiddelentechnologie en specialist op het gebied van voeding en hormonen. Op de Wageningen Universiteit heeft hij veel geleerd over voeding en zich vervolgens verdiept in de relatie van voeding tot ons hormoonsysteem. Moorman zelf geeft leefstijladvies omtrent zijn vakgebied en werkt samen met endocrinologen en andere artsen om tot het beste resultaat te komen. Hij schreef 3 boeken over dit onderwerp en is daarnaast docent bij de opleiding Trainer Hormoonfactor.

hormonen in balans e-book

Gratis e-book!

Maar liefst 69 pagina's: + hormoon test + 18 lekkere recepten + 10 gezonde dagschema's (tevens aanmelding voor mijn nieuwsbrief).

Door mij aan te melden geef ik toestemming om mijn gegevens te verwerken zoals beschreven in onze privacy verklaring

Your data is safe with us