gezond afvallen

Gezond afvallen | Vele wegen naar Rome

Auteur: Ir. Ralph Moorman

Gezond afvallen is een veelbesproken onderwerp. Met deze blogs probeer ik jou te helpen naar blijvend resultaat.

Helicopterview

Oh, nog een maand voordat we op vakantie gaan; even snel afvallen! Die paar extra kilo’s op de weegschaal kan echt niet….

Hoevaak houden mensen zichzelf voor de gek om een crashdieet, met het bekende jojo-effect, te volgen. In de blog geef ik je voorbeelden voor resultaat op de lange termijn. Kijkend met een helicopterview naar je gehele leefstijl, inclusief juiste mindset.

Ze gaan allemaal over ‘gezond afvallen’ maar steeds vanuit een ander perspectief. Het is aan jou bij welke blog je het meest baat denkt te hebben.

Link tussen hormonen en calorieën

Wetenschappers zijn eindelijk gaan beseffen dat hormonen bij alle aspecten van je gewicht betrokken zijn. Hormonen bepalen onder andere het honger- en verzadigingsgevoel, de ‘zoete’ trek, of je voeding verbrandt of opslaat als energie, hoeveel en waar je vocht of vet vasthoudt. Daarnaast doen hormonen iets met calorieën tijdens het afvallen. Ik leg je graag uit hoe ‘klassieke’ diëtisten werken met calorieën tellen en hoe ik de energie-inname en energieverbruik vanuit hormonen bekijk.

Dit kan ook: Aankomen zonder reden

Er zijn mensen die aankomen in gewicht terwijl zij weinig eten. Dit is zeer zeldzaam, maar wel mogelijk bij bepaalde medische oorzaken. In deze blog geef ik 12 redenen.

Of wil je juist aankomen in gewicht?

Heb je juist ondergewicht en wil je graag aankomen? Dan lees je hier de oorzaken én heb ik 7 voedingstips voor je om op een gezonde manier aan te komen. Tevens beschrijf ik hoe je aan kunt komen door anders te sporten.

1. Verbeter eerst je eetgedrag

Hier lees je meer over de invloed van de fysieke omgeving én de sociale omgeving op ons eetgedrag, over honger (ghreline) en verzadiging (leptine), eten zonder honger én krijg je 6 trucs om je eetgedrag te verbeteren.

2. Tips om gemotiveerd te blijven

Psycholoog Albert Sonnevelt geeft 9 tips om je psyche snel fit en in topconditie te brengen, want willen veranderen van eetgedrag en er mentaal ook 100% klaar voor zijn vergt zelfkennis, voorbereiding en de juiste mindset.

3. Tips om je lovehandles kwijt te raken

Je ziet het vet op de heupen steeds vaker bij zowel mannen als vrouwen. Ik geef je tips hoe je hier vanaf kunt komen. De onderwerpen koolhydraten, insulineresistentie, fitness en stress passeren de revue.

4. Tips om je buikvet kwijt te raken

In deze blog leg ik je uit hoe je 4 hormonen in balans kunt brengen zodat je buikvet minder wordt. Groeihormoon, testosteron en DHEA verbranden het buikvet en cortisol slaat het buikvet juist op.

Over intermittent fasting / keto dieet

Twee veel besproken onderwerpen omtrent gezonder eten zijn het vasten en ketogeen eten. Zijn deze visies wel verantwoord? Ik geef mijn mening!

Speciaal voor de man: Een strakke buik

Er zijn 9 hormonen die helpen bij het vet verbranden. Hier zie je een mooi overzicht wat cortisol, insuline, testosteron, oestrogeen, DHEA, groeihormoon, schildklierhormoon, leptine en ghreline voor jou kunnen betekenen. Lees hier de blog over: vet verbranden

Blijvend gezond afvallen

Wil je geen informatie lezen maar direct aan de slag met gezond eten kopen? Dan ik je de handige meeneem-gids De boodschappencoach aanraden. Wil je jouw leefstijl aanpassen zonder dieet te volgen? Dan staan er gezonde recepten (ontbijt, lunch, diner en snacks) en handige schema’s (4 weekmenu’s) in het boek De hormoonfactor. En ja; ik heb een andere theorie dan het voedingscentrum (schijf van vijf).

Mijn 3 eerste tips omtrent gezond afvallen:

  1. Let ook eens op je drinken (water, kruidenthee).
  2. Vergeet je dagelijkse beweging (wandelen, fietsen) niet.
  3. Kijk vaker in de spiegel dan naar de kg’s op de weegschaal.

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Over de schrijver

Ir. Ralph Moorman is ingenieur levensmiddelentechnologie en specialist op het gebied van voeding en hormonen. Op de Wageningen Universiteit heeft hij veel geleerd over voeding en zich vervolgens verdiept in de relatie van voeding tot ons hormoonsysteem. Moorman zelf geeft leefstijladvies omtrent zijn vakgebied en werkt samen met endocrinologen en andere artsen om tot het beste resultaat te komen. Hij schreef 3 boeken over dit onderwerp en is daarnaast docent bij de opleiding Trainer Hormoonfactor.

hormonen in balans e-book

Gratis e-book!

Maar liefst 69 pagina's: + hormoon test + 18 lekkere recepten + 10 gezonde dagschema's (tevens aanmelding voor mijn nieuwsbrief).

Door mij aan te melden geef ik toestemming om mijn gegevens te verwerken zoals beschreven in onze privacy verklaring

Your data is safe with us