menstruatieklachten

Menstruatieklachten

Auteur: Ir. Ralph Moorman

Hulp bij menstruatieklachten!

Wat zijn menstruatieklachten?

Symptomen van vrouwenklachten die vlak voor en tijdens de menstruatieperiode op kunnen treden zijn:

  • Buikpijn
  • Darmklachten, winderigheid en diarree
  • Eetbuien
  • Emotionele klachten (depressief gevoel, moodswings)
  • Gevoel van suikerverslaving
  • Hevig bloedverlies
  • Hoofdpijn
  • Menstruatiepijn
  • Migraine
  • Puistjes en onrustige huid
  • PMS klachten (chagrijnig, prikkelbaar, depressief)
  • Rugpijn
  • Slecht slapen
  • Verminderde prestatie tijdens sporten
  • Vermoeidheid

In welke mate deze klachten plaatsvinden is van vrouw tot vrouw verschillend. Daarnaast kunnen de klachten bij een onregelmatige cyclus vaker voorkomen dan alleen maandelijks. (1)

Wat is de oorzaak van deze klachten?

Er is een genetische component en daarnaast ook invloed vanuit leefstijl. Bekende periodes waar menstruatieklachten extra vaak voorkomen is de puberteit en de periode voorafgaand aan de overgang. Hormonaal is het vooral de daling van de vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron die veel van de symptomen veroorzaakt.

Onderzoek naar oestrogeendominantie

Een oorzaak die door het reguliere circuit nog niet omarmd wordt, maar waar wel steeds meer onderzoek naar gedaan wordt is oestrogeendominantieBij oestrogeendominantie is de hormonale balans en hormoonhuishouding suboptimaal en dit zou menstruatieklachten kunnen veroorzaken en/of erger worden.

Als de werking van oestrogeen te sterk is ten opzichte van progesteron, oestrogeendominantie dus, dan wordt er bijvoorbeeld een te dik baarmoederslijmvlies opgebouwd worden en dit geeft meer klachten bij de menstruatie zoals hevige en langdurige maandelijkse bloedingen (hypermenorroe).

Bij oestrogeendominantie gaat het niet alleen over een verhoogde aanmaak van oestrogeen (eierstokken, bijnieren, vetweefsel) ten opzichte van progesteron (eierstokken, bijnieren), maar ook over de afbraak in de lever van oestrogenen in de verschillende afbraakproducten die soms niet goed verloopt.

Met name de val van de hormonen die plaatsvindt vlak voor de menstruatie vereist een goede hormonale afbraak in de lever en uitscheiding via de ontlasting en urine.

Je voedingspatroon en je leefstijl hebben invloed op deze componenten waar oestrogeendominantie uit bestaat. Daarnaast zijn er ook onderzoeken die een verband met (laaggradige) ontstekingen laten zien. (3), (4) Er zijn ook andere vrouwenklachten die tijdens de menstruatieperiode meer problemen kunnen geven zoals myomen (vleesbomen), poliepen en endometriose.

Wat is menstruatie?

De menstruatie is het maandelijks bloedverlies dat optreedt bij vrouwen in hun vruchtbare jaren (ongesteld zijn). Het baarmoederslijmvlies breekt af en verlaat het lichaam via de vagina (bloed en slijm) wanneer de eicel niet bevrucht wordt en er geen zwangerschap optreedt. Een nieuwe cyclus start en het begin van de menstruatie telt als de eerste dag van de maandelijkse cyclus die gemiddeld 28 dagen zal duren.

Wat is de betekenis van PMS?

PMS is een afkorting van premenstrueel syndroom. Dit staat voor klachten die optreden vlak voor de menstruatie, oftewel de psychische en lichamelijke ongemakken die optreden tijdens de tweede helft van de menstruatiecyclus. Bij de meeste vrouwen verdwijnen de klachten als de menstruatie doorzet maar bij sommige vrouwen houden deze nog een paar dagen aan. Een ernstige vorm van PMS is PMDD (Premenstrual Dysphoric Disorder).

Welke PMS test kan ik doen?

PMS is een syndroom. Dit betekent dat dit vooral een verzameling van klinische verschijnselen en symptomen is. Is de belangrijkste oorzaak hormonale schommeling, dan is dit in een bloedtest lastig te onderzoeken. Een symptoom analyse werkt beter.

Als een arts oestrogeendominantie erkent als oorzaak, kan hij/zij een indicatie krijgen van het afbraakproces van oestrogenen. Dit door de afbraakproducten in de urine te bepalen in een gespecialiseerd laboratorium.

Klachten verminderen

De tips om klachten te verminderen kunnen symptoom bestrijdend zijn of meer gericht op leefstijloorzaken. Mijn persoonlijke ervaringen bij het begeleiden van cliënten met PMS is dat leefstijl veel kan doen. De adviezen waarmee ik werk is gericht om oorzaken van oestrogeendominantie aan te pakken. Uiteraard is een combinatie van symptoombestrijding en oorzaak aanpakken ook mogelijk, zeker wanneer de klachten zeer hevig zijn zoals bij PMDD.

Medisch

De arts schrijft bij menstruatieklachten vaak als medicijn de anticonceptiepil of het hormoonspiraal voor. Naast anticonceptie zorgen progestogenen ervoor dat het baarmoederslijmvlies minder dik wordt. Tevens onderdrukken deze synthetische hormonen de aanmaak van oestrogeen en progesteron door het lichaam zelf, waardoor er geen sprake is van hevige hormonale schommelingen.

Is er geen kinderwens? Dan zijn er ook behandelingen van het baarmoederslijmvlies zoals de NovaSure of andere definitieve operaties (verwijderen eierstokken of baarmoeder) mogelijk.

Bij hevige mentale klachten schrijft men ook antidepressiva en anxiolytica voor.

Natuurartsen en sommige reguliere artsen of gynaecologen werken soms met bioidentieke progesteron preparaten zoals progesterongel of utrogestan pillen om oestrogeendominantie te verminderen.

Natuurlijke wijze

Voeding

Verminder oestrogeendominantie door:

  • Voorkomen of tegengegaan van overgewicht (vetweefstel produceert oestrogeen)
  • Bloedsuiker niet te vaak en te snel laten verstoren
  • Belasting met xeno-oestrogenen laag te houden (bestrijdingsmiddelen, plastics)
  • Lever goed te ondersteunen (om oestrogenen goed af te breken) door weinig cafeïne en alcohol te drinken, veel groenten, vezels en vooral koolsoorten (waar DIM in zit) te eten. (5)

Supplementen

DIM (soms in combinatie met indol-3-carbinol) en theunisbloemolie zijn supplementen die gebruikt worden om oestrogeendominantie te verminderen en de afbraak van oestrogenen te verbeteren.

Beweging/sport

Voldoende bewegen en trainen is van belang.

Stress

Stress kan menstruatieklachten en oestrogeendominantie verergeren. (6)

Menstruatieproducten

Wat zijn duurzame en alternatieve oplossingen? Tampons, menstruatiecups of wasbaar maandverband? Lees het hier: menstruatieproducten.

Succesverhaal

Chantal Riko vertelt over een verbeterende menstruatie door het aanpassen van haar leefstijl.

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Over de schrijver

Ir. Ralph Moorman is ingenieur levensmiddelentechnologie en specialist op het gebied van voeding en hormonen. Op de Wageningen Universiteit heeft hij veel geleerd over voeding en zich vervolgens verdiept in de relatie van voeding tot ons hormoonsysteem. Moorman zelf geeft leefstijladvies omtrent zijn vakgebied en werkt samen met endocrinologen en andere artsen om tot het beste resultaat te komen. Hij schreef 3 boeken over dit onderwerp en is daarnaast docent bij de opleiding Trainer Hormoonfactor.

hormonen in balans e-book

Gratis e-book!

Maar liefst 69 pagina's: + hormoon test + 18 lekkere recepten + 10 gezonde dagschema's (tevens aanmelding voor mijn nieuwsbrief).

Door mij aan te melden geef ik toestemming om mijn gegevens te verwerken zoals beschreven in onze privacy verklaring

Your data is safe with us