Voeding en hormonen

De hormoonfactor kent op het gebied van voeding en hormonen een aantal richtlijnen. Deze richtlijnen gelden zowel voor vrouw als man.

Voeding om hormonen in balans te krijgen

Let op: hanteer de 80/20 verhouding en ervaar vooral geen stress.

1. Glutenvrij eten

Binnen mijn richtlijnen speelt glutenvrij een belangrijk thema. Niet alleen de mensen met Coeliakie en tarweallergiekunnen hier baat bij hebben, maar ook de veel grotere groep mensen die sensitief zijn en klachten ervaren met de huid, darmen, luchtwegen, concentratie, energie én last hebben van ontstekingen.

-> Lees hier de details over glutenvrij eten

2. Koemelkvrij eten

Een 2erichtlijn is zuivelvrij. Niet alleen de mensen met een lactose intolerantie, koemelkallergie kunnen hier baat bij hebben. Ook alle mensen die door andere sensitiviteiten voor zuivel klachten ervaren. Dit kan op het niveau van maag en darm zoals een opgeblazen gevoel, diarree, winderigheid, buikkrampen en misselijkheid én tevens op het niveau van huid en  luchtwegen.

-> Lees hier de details over koemelkvrij eten

3. Suikervrij eten

We weten allemaal dat geraffineerdesuiker onze gezondheid kan ondermijnen en toch eten we het. Het aantal mensen met diabetes en insulineresistentie neemt enorm toe en afvallen wordt een steeds belangrijker thema.  De levensmiddelenindustrie voegt suikers toe onder allerlei schuilnamen in producten waardoor je ze soms ongemerkt teveel binnenkrijgt. Er is veel onduidelijkheid over natuurlijke suikers, glycatie en fructose.

4. De goede macronutriënten

Koolhydraten, eiwitten en vetten hebben we alle 3 nodig in de juiste verhouding. Maar zijn er ook goede en slechte macronutriënten?Ik heb ze hier voor je uitgewerkt:

-> Lees hier de details over koolhydraten, vetten en eiwitten

5. De goede micronutriënten

Vitaminen, mineralen en spoorelementen hebben we alle 3 nodig in bepaalde hoeveelheden.

6. Welke voeding voor welk hormoon?

De meeste lezers willen bij het lezen van mijn uitleg over De hormoonfactor direct weten welke voeding helpt bij het verminderen van klachten afkomstig van een bepaald hormoon. In dit artikel geef ik een overzicht van de 9 meest dominante hormonen en schrijf een aantal functies, problemen met betrekking tot afvallen én hoe je het hormoon met voeding kan beïnvloeden.

-> Lees hier welke voeding geschikt is voor welk hormoon

Extra informatie

  • Het hormoonbalansdieet is een laagdrempelig dieet boek om jouw hormonen in balans te brengen met gezonde voeding.
  • Interesse in een cursus voeding en hormonen voor jezelf of wil je Hormoonfactor coach worden? Tijdens de 10 daagse opleiding Trainer Hormoonfactor gaan we hier veel dieper op in.

Ir. Ralph Moorman

(2stemmen, gemiddeld: 5,00 van de 5)

Loading...

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Gratis startpakket

Meld je aan voor mijn 2-wekelijkse inspiratiemail - voor minder klachten, meer energie en nog een mooi lijf ook - en ontvang ook het gratis startpakket.

-> Meld je aan

Direct aan de slag

Wij stappen in op de plek waar jij op dit moment staat. Zelf aan de slag met onze boeken? Online begeleiding van ons? Of liever 1 op 1 afspreken met een collega van Ralph in de buurt?

-> Bekijk onze producten

opleiding trainer hormoonfactor

Opleiding Trainer Hormoonfactor

Wil jij in 10 dagen alles weten over hormonen en hoe je het hormoonsysteem kan beïnvloeden met leefstijlaanpassingen?

-> Lees hier meer

Inspired by Ralph Moorman

koocjouwboxinspired by yam

 

Gezonder ontbijten? Haal het glutenvrije broodje van YAM!

YAM desem

Gezonde kant en klaar maaltijden? Probeer het met KOOC!

kooc

Mijn favoriete producten met korting? Probeer JouwBox!

jouwbox