voeding en hormonen

Voeding en hormonen

De hormoonfactor kent op het gebied van voeding en hormonen een aantal richtlijnen. Deze richtlijnen gelden zowel voor vrouw als man.

Voeding om hormonen in balans te krijgen

Let op: hanteer de 80/20 verhouding en ervaar vooral geen stress.

1. Glutenvrij eten

Binnen mijn richtlijnen speelt glutenvrij een belangrijk thema. Niet alleen de mensen met Coeliakie en tarweallergiekunnen hier baat bij hebben, maar ook de veel grotere groep mensen die sensitief zijn en klachten ervaren met de huid, darmen, luchtwegen, concentratie, energie én last hebben van ontstekingen.

-> Lees hier de details over glutenvrij eten

2. Koemelkvrij eten

Een 2erichtlijn is zuivelvrij. Niet alleen de mensen met een lactose intolerantie, koemelkallergie kunnen hier baat bij hebben. Ook alle mensen die door andere sensitiviteiten voor zuivel klachten ervaren. Dit kan op het niveau van maag en darm zoals een opgeblazen gevoel, diarree, winderigheid, buikkrampen en misselijkheid én tevens op het niveau van huid en  luchtwegen.

-> Lees hier de details over koemelkvrij eten

3. Suikervrij eten

We weten allemaal dat geraffineerdesuiker onze gezondheid kan ondermijnen en toch eten we het. Het aantal mensen met diabetes en insulineresistentie neemt enorm toe en afvallen wordt een steeds belangrijker thema.  De levensmiddelenindustrie voegt suikers toe onder allerlei schuilnamen in producten waardoor je ze soms ongemerkt teveel binnenkrijgt. Er is veel onduidelijkheid over natuurlijke suikers, glycatie en fructose.

4. De goede macronutriënten

Koolhydraten, eiwitten en vetten hebben we alle 3 nodig in de juiste verhouding. Maar zijn er ook goede en slechte macronutriënten?Ik heb ze hier voor je uitgewerkt:

-> Lees hier de details over koolhydraten, vetten en eiwitten

5. De goede micronutriënten

Vitaminen, mineralen en spoorelementen hebben we alle 3 nodig in bepaalde hoeveelheden.

6. Welke voeding voor welk hormoon?

De meeste lezers willen bij het lezen van mijn uitleg over De hormoonfactor direct weten welke voeding helpt bij het verminderen van klachten afkomstig van een bepaald hormoon. In dit artikel geef ik een overzicht van de 9 meest dominante hormonen en schrijf een aantal functies, problemen met betrekking tot afvallen én hoe je het hormoon met voeding kan beïnvloeden.

-> Lees hier welke voeding geschikt is voor welk hormoon

Ir. Ralph Moorman

(8stemmen, gemiddeld: 4,13 van de 5)

Laden...

Abonneer
Laat het weten als er
guest
2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
gonny
gonny
1 jaar geleden

Beste Ralph, Wellicht niet de juiste blog voor onderstaande vraag maar wil m graag ergens parkeren dus bij deze. ik schrijf een blog voor sparksport.nl. De buitensport club waar ik bij sport. Nu vraag ik mij het volgende af: ik ben ooit door een arts een ‘progesteron type’ genoemd. Pezig, gespierd, snelle stofwisseling, slank, kleine borsten, platte buik. Volgens zijn theorie hebben progesteron types veel beweging nodig voor zowel fysieke als mentale gezondheid. De oestrogeen types: zacht, rondingen waren gebaat bij meer rust, ontspanning. Afijn. Ik vind het een mooie theorie en eerlijk gezegd zet het mij ook aan het… Lees verder »

Ralph Moorman
Ralph Moorman
Antwoord aan  gonny
1 jaar geleden

Hoi Gonny, ik werk hier niet mee, maar er zijn allerlei manieren om mensen in te delen in types. Dit is echter altijd een benadering en een eerste stap naar maatwerk. We zijn allemaal anders en uiteindelijk ben je toch uniek als mens. De zoektocht naar jezelf is uiteindelijk waar je mee bezig bent.

hormonen in balans e-book

Gratis e-book!

Maar liefst 69 pagina's: + hormoon test + 18 lekkere recepten + 10 gezonde dagschema's.

Door mij aan te melden geef ik toestemming om mijn gegevens te verwerken zoals beschreven in onze privacy verklaring

Your data is safe with us