In dit artikel lees je direct toepasbare tips met betrekking tot een depressie.

Wat is een depressie?

Een depressie of stemmingsstoornis is een aandoening waarbij je stemming of gevoel aangetast wordt en je meestal nergens meer van kunt genieten. De lusteloze somberheid die hierbij ontstaat is soms verklaarbaar, maar vaak ook niet. Twintig procent van de volwassen krijgt in zijn of haar leven te maken met een depressie. Depressie komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Heb ik een depressie of burnout?

Door een burn-out kun je depressief raken, maar dit is slechts een van de vele oorzaken die een depressie kan hebben. De symptomen van een burnout lijken wel op die van een depressie, maar bij depressie hoef je niet per se opgebrand te zijn.

Welke depressies zijn er?

Depressies komen voor op vrijwel alle leeftijden en momenten van het jaar (voorjaarsmoeheid, zomerdepressie, herstdepressie, winterdepressie). Daarnaast zijn er een aantal medische varianten die beschreven worden:

  • Bipolaire stoornis of manische depressiviteit: In dat geval is er afwisselend een overdreven vrolijk gevoel (manisch) en gedrag, gevolgd door depressieve periodes.
  • Dysthymie (chronische depressiviteit): Lichtere depressievorm die ongeveer twee jaar aanhoudt en doorsluimert met betere en slechtere maanden.
  • Psychotische depressie: Vorm waarbij psychoses en waangedachten voorkomen
  • Prenatale depressie: vorm die tijdens de zwangerschap optreedt.
  • Postnatale depressie: vorm die na de bevalling optreedt die vaak kortdurend is, maar soms meerdere maanden kan duren.

Wat zijn de symptomen/ klachten?

  • Zeer sombere stemming gedurende de hele dag in een langere periode.
  • Slaapproblemen
  • Verandering van eetlust: Weinig eten of juist overeten
  • Verandering lichaamsgewicht: Afvallen of juist aankomen
  • Geen interesse in en plezier bij activiteiten
  • Vermoeid en lusteloos
  • Concentratieverlies
  • Gevoel van waardeloosheid en gebrek aan eigenwaarde
  • Gevoelens van wanhoop en geen licht aan het eind van de tunnel zien.

Welke test kan ik doen?

Voor depressie zijn er online verschillende testen te vinden. Dit is echter geen medische diagnose. Via de huisarts kun je met specialisten in contact komen die een duidelijkere diagnose kunnen doen en dus te kijken of je echt depressief bent of dat er wat anders aan de hand is.

Wat zijn de oorzaken?

Er zijn vele oorzaken van depressieve gevoelens en depressie en vaak spelen er meerdere oorzaken tegelijk (multi causaal). Daarbij zijn er mentale oorzaken, fysieke en combinaties daarvan. Hormonen en hormonale disbalansen kunnen depressies veroorzaken en/of versterken. Belangrijke oorzaken die onder depressies kunnen liggen zijn:

  • Trage schildklier (hypothyreoïdie)
  • Chronische stress (hoog cortisol, bijnieruitputting, burn-out, bore-out)
  • Insulineresistentie (hyperinsulinemie) en schommelende bloedsuiker
  • Slecht slapen (lage werking melatonine)
  • Weinig daglicht zien (laag serotonine)
  • Dalende of schommelende geslachtshormonen: PMS, overgang (periode rond menopauze), penopauze (laag testosteron)
  • Laaggradige ontstekingen (door o.a. metabool syndroom en ongezonde leefstijl)
  • Darmproblemen (lekkende darm syndroom of hyperpermeabele darm, darmflora onbalans, voedselovergevoeligheden)
  • Virussen
  • Mentale onbalans

Tips om een depressie te voorkomen (en op te lossen)?

De arts schrijft bij hevige depressies soms antidepressiva voor om onder andere de niveaus van serotonine en noradrenaline te normaliseren. Helaas is dit vaak symptoombestrijding met allerlei bijwerkingen en afkickverschijnselen bij het afbouwen ervan.

Het is zeer belangrijk om bij depressie vanuit een helicopterview te kijken naar de persoon, de symptomen en zijn of haar leven. Eventueel met aanvullende testen kan gezocht worden naar de (hierboven genoemde) oorzaken en aan de hand daarvan voor oplossingen te proberen te zorgen.

Dit kan een behoorlijke zoektocht zijn en naast advies is coaching cruciaal op meerdere vlakken. Zo zal een arts de medische oorzaken moeten onderzoeken, de leefstijlcoach begeleiden met voeding, beweging en stress en de psycholoog het mentale deel voor zijn of haar rekening nemen.

Ir. Ralph Moorman

 

(1stemmen, gemiddeld: 5,00 van de 5)

Loading...

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Gratis startpakket

Meld je aan voor mijn 2-wekelijkse inspiratiemail - voor minder klachten, meer energie en nog een mooi lijf ook - en ontvang ook het gratis startpakket.

-> Meld je aan

Direct aan de slag

Wij stappen in op de plek waar jij op dit moment staat. Zelf aan de slag met onze boeken? Online begeleiding van ons? Of liever 1 op 1 afspreken met een collega van Ralph in de buurt?

-> Bekijk onze producten

opleiding trainer hormoonfactor

Opleiding Trainer Hormoonfactor

Wil jij in 10 dagen alles weten over hormonen en hoe je het hormoonsysteem kan beïnvloeden met leefstijlaanpassingen?

-> Lees hier meer

Inspired by Ralph Moorman

koocjouwboxinspired by yam

 

Gezonder ontbijten? Haal het glutenvrije broodje van YAM!

YAM desem

Gezonde kant en klaar maaltijden? Probeer het met KOOC!

kooc

Mijn favoriete producten met korting? Probeer JouwBox!

jouwbox