Skip to content
insulineresistentie

Insulineresistentie | oorzaak, symptomen, testen en behandeling

Hier lees je meer over insulineresistentie. De oorzaken, symptomen, testen en behandeling.

Wat is insulineresistentie?

Bij insulineresistentie zijn lichaamscellen als het ware ongevoelig geworden voor het hormoon insuline. De reden hiervan is dat insulinereceptoren niet meer goed reageren op de aangeboden insuline.

Hierdoor wordt glucose minder goed in de cellen opgenomen en kan de bloedsuikerspiegel op de lange termijn gaan stijgen, kan prediabetes ontstaan en in het ergste geval zelfs diabetes type 2 (‘ouderdomssuikerziekte’) geconstateerd worden door een arts.

Vaak is er sprake van insulineresistentie bij het metabool syndroom (verhoogde bloedsuiker, hoge bloeddruk, hoog cholesterol en overgewicht), maar er zijn ook slanke mensen met ongevoelige insulinereceptoren.

Hyperglykemie

Vaak verhoogde suikerspiegels (hyperglycemie of hyperglykemie) kunnen op de lange termijn versuikeringsschade of glycatie veroorzaken. Hierbij kunnen suikers gaan plakken aan eiwitten en vetten in ons lijf en voor meer (laaggradige) ontstekingen en veroudering zorgen.

Dit effect is vooral te zien bij diabetes, maar ook prediabetes en lichtere vormen van insulineresistentie zorgen voor versuikering als het chronisch wordt van aard.

Hypoglykemie

Daarnaast worden deze hoge bloedsuikerniveaus vaak gevolgd door een overcompensatiereactie waarbij de alvleesklier uit nood de bloedsuiker juist te ver verlaagt door te veel insuline te produceren (hyperinsulinemie). Deze bloedsuikerdip wordt ook wel hypoglycemie (of hypoglykemie) genoemd.

In een suikerdip kun je je moe, lusteloos en depressief voelen en dit kan er voor zorgen dat er flinke ‘cravings’ ontstaan naar ongezonde zoete zwaar bewerkte snacks bestaande uit suiker, vet, zout en veel calorieën.

Daarom is een voedingspatroon voor mensen die insulineresistent zijn makkelijker vol te houden wanneer de gekozen maaltijden de bloedsuiker maar langzaam verstoren en er bloedsuikerschommelingen en bloedsuikerdips ontstaan.

Insulineresistentie verhoogd ook de kans op het krijgen van PCOS (polycysteus ovarium syndroom). (1)

Wat is insuline?

  • Een hormoon dat ervoor zorgt dat bloedsuiker opgeslagen kan worden in de lichaamscellen waardoor de bloedsuiker niet te hoog oploopt.
  • Betrokken bij de vetopslag en het aanmaken van spierweefsel.
  • Een anabool hormoon wat wil zeggen dat het zorgt voor opslag, herstel en groei.
  • Wordt aangemaakt in de pancreas of alvleesklier (in de Eilandjes van Langerhans).
  • Wordt vrijgegeven wanneer de bloedsuiker te hoog is, maar ook wanneer er veel aminozuren (eiwitten) in ons bloed circuleren.

NB. suiker wordt in onze lichaamscellen opgenomen en gebruikt voor energie, maar ook als energievoorraad opgeslagen in de vorm van glycogeen (vooral in de spieren en de lever) of vet (in vetcellen).

Wat is de oorzaak?

Voor insulineresistentie zijn meerdere oorzaken en vaak is het een optelsom van een aantal dingen. Natuurlijk is er net als bij iedere lichamelijke klacht een genetische component, maar de leefstijl kan ervoor zorgen dat bepaalde genen tot uiting komen. Als we kijken naar leefstijl dan zien we een aantal dingen die de kans verhogen op insulineresistentie:

  • Overgewicht en veel buikvet of orgaanvet (metabool syndroom) (2)
  • Hoge inname van sterk bewerkte (geraffineerde) voedingsmiddelen met toegevoegde suikers die de bloedsuiker snel laten stijgen (3)
  • Inactief leven (4)
  • Chronische stress (5)
  • Laaggradige ontstekingen door bijvoorbeeld voedselovergevoeligheden, ‘lekkende darm syndroom’, onbalans in de darmbacteriën, hoge suikerinname en stress. (6)
  • Roken (7)
  • Hoge alcohol- en fructoseconsumptie (alcoholische en niet alcoholische leververvetting) (8) (9)
  • Zwangerschap (zwangerschapsresistentie en zwangerschapsdiabetes) (10)
  • Slaaptekort (slaapgebrek) (11)
  • Gebruik van bepaalde medicijnen zoals corticosteroïden (12).

Wat zijn de symptomen?

Op de korte termijn:

  • Bloedsuikerdips en bloedsuikerschommelingen
  • Moodswings
  • Energiegebrek en lusteloos gevoel tussen maaltijden
  • Depressieve gevoelens
  • Zoetdrang en snaai-neigingen tijdens bloedsuikerdips.

Op de lange termijn worden pas symptomen van suikerschade zichtbaar (vooral bij prediabetes en diabetes type 2), zoals bijvoorbeeld:

  • Meer laaggradige ontstekingen (van bijvoorbeeld de vaatwand)
  • Aderverkalking en meer kans op hart- en vaatziekten
  • Algehele veroudering
  • Zenuwschade of neuropathie
  • Oogklachten (retinopathie)
  • PCOS (polycysteus ovariumsyndroom)
  • Hoge bloeddruk.

Kan ik een test doen?

De dokter heeft meerdere testen ter beschikking om zijn vermoedens van insulineresistentie te bevestiging. Vaak wordt voor een combinatie van testen gekozen. Voorbeelden van deze testen zijn:

  1. Orale glucose tolerantie test: Hierbij wordt een dosis glucose toegediend en de uren erna gekeken hoe de bloedsuikerspiegel hier op reageert. Wanneer de bloedsuiker te ver schommelt kan dit betekenen dat de insuline niet goed werkt en de receptoren niet gevoelig genoeg zijn voor insuline.
  2. Nuchtere meting van de bloedsuiker en de insuline: Wanneer deze verhoogd zijn kan dit duiden op insulineresistentie. Hierbij kan de HOMA-Ir waarde berekend worden.
  3. HbA1C: Hierbij wordt gekeken hoe groot de suikerschade aan de rode bloedcellen (hemoglobine) is. Rode bloedcellen worden in ongeveer 120 dagen vernieuwd. De HbA1C is een maat voor de suikerschade (glycatie) in het lichaam. Bij (zware) insulineresistentie, prediabetes en diabetes type 2 is deze vaak verhoogd.
  4. Triglyceriden: Een verhoogd niveau van triglyceriden kan betekenen dat er insulineresistentie is.

Welke behandeling (oplossing) is aan te raden?

Voeding/ dieet

  1. Allereerst is het bij overgewicht van belang om af te vallen om de insulineresistentie te verminderen en insulinereceptoren gevoeliger te maken.
  2. Daarnaast zijn voedingskeuzes aan te raden waarbij de bloedsuiker maar langzaam verstoord wordt. Vaak wordt er gesproken over een laag koolhydraat dieet (low carb), maar dit is niet per se nodig als je kiest voor koolhydraatbronnen die veel vezels bevatten die de bloedsuikerstijging remmen (slow carb dieet).
  3. Naast vezels kunnen ook vetten in de maaltijd de snelheid van de bloedsuikerstijging verlagen, dus obsessief vetten gaan vermijden om de calorie inname maar zo laag mogelijk te krijgen kan averechts werken.
  4. Verder is het van belang te achterhalen welke voedselovergevoeligheden je hebt en welke voeding je optimaal verteert om het immuunsysteem zo min mogelijk te belasten. Glutenvrije en zuivelvrije eetpatronen zoals in het hormoonfactor-programma of het oerdieet kunnen erg goed werken.
  5. Alcoholische dranken zouden zeer met mate gedronken moeten worden.

Beweging en training

Als het gaat over training- en beweegprogramma’s om de insulinereceptoren zo gevoelig mogelijk te krijgen, dan is krachttraining en interval cardiotraining zeer aan te raden.

Stress

Wanneer er sprake is van chronische stress dan is dit een belangrijk aandachtspunt. In dat geval is een begeleiding door een stresscounselor zeer aan te raden.

Roken

Stoppen met roken vermindert insulineresistentie.

Slapen

Zorg voor een goede slaap en regelmatig dagritme.

Ralph Moorman

 

Meer informatie:

(5stemmen, gemiddeld: 4,40 van de 5)

Loading...

2
Reageer op dit artikel

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
VoorbijgangerElfriede Accoe Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Elfriede Accoe
Gast
Elfriede Accoe

Ik kreeg insulineresistentie na een zwaar verkeersongeval. Volgens de specialist in het U.Z Gent was dit het gevolg van een lichamelijke stress. Dit werd later bevestigd door een specialist van het UZA (Antwerpen). Mijn levensstijl was normaal en ik at gezond en toch….

Voorbijganger
Gast
Voorbijganger

Ik zou een atlascorrectie overwegen, om alles meer in balans te brengen. Helpt ook de hormoonhuishouding.

gratis hormoontest

Gratis test!

Meld je aan voor de zelftest en kijk welke hormonen bij jou uit balans zijn. 

-> Meld je aan

Direct aan de slag

Wij stappen in op de plek waar jij op dit moment staat. Zelf aan de slag met onze boeken? Online begeleiding van ons? Of liever 1 op 1 afspreken met een collega van Ralph in de buurt?

-> Bekijk onze producten

opleiding trainer hormoonfactor

Opleiding Trainer Hormoonfactor

Wil jij in 10 dagen alles weten over hormonen en hoe je het hormoonsysteem kan beïnvloeden met leefstijlaanpassingen?

-> Lees hier meer

Gezonder ontbijten? Haal het glutenvrije broodje van YAM!

YAM desem

Gezonde kant en klaar maaltijden? Probeer het met KOOC!

kooc

Mijn favoriete producten met korting? Probeer JouwBox!

jouwbox

Gezond koken? Probeer de maaltijdbox van Ekomenu!