serotonine hormoon

Serotonine hormoon

Auteur: Ir. Ralph Moorman

De 8 meest gestelde vragen over het serotonine hormoon praktisch uitgelegd.

Wat is het serotonine hormoon?

Serotonine (5-hydroxytryptamine) is een neurotransmitter en wordt (kort door de bocht) vaak gezien als een natuurlijke booster van geluksgevoel.

Waar wordt serotonine aangemaakt?

Serotonerge neuronen in de hersenen geven serotonine af. De aanmaak vindt tevens plaats in de wanden van de bloedvaten en de darmen. De grondstof om serotonine van te maken is het aminozuur tryptofaan.

Wat doet serotonine in je lichaam?

De functie van serotonine hormoon:

  • Reguleert het dopaminesysteem
  • Stimuleert seksuele activiteit
  • Stimulerende werking op het geheugen.

Kan:

  • De stemming verbeteren (staat bekend als gelukshormoon)
  • Het zelfvertrouwen vergroten
  • De slaap verbeteren, wegens omzetting van serotonine in melatonine
  • Pijn verminderen.

Wat zijn de gevolgen van een chronisch tekort?

Als er te weinig serotonine hormoon wordt vrijgegeven kan dit zorgen voor een lusteloos depressief gevoel. Bij sommige mensen zorgt een tekort ook voor een neiging om zich te vergrijpen aan bepaalde sterk bewerkt eten zoals ‘junkfood’ om het niveau van ‘pretstoffen’ tijdelijk aan te vullen.

Tekorten kunnen veroorzaakt worden door hormonale onbalans. Zo kan de serotoninewerking verslechterd zijn bij mensen met een trage schildklier, ‘uitgeputte bijnier’ of burn-out, laag melatonine (slaapproblemen), laag testosteron (penopauze) en bij sterke oestrogeendalingen zoals vlak voor de menstruatie en in de overgangsjaren kunnen plaatsvinden. Ook problemen in de darm (zoals lekkende darm syndroom en onbalans in darmflora) kunnen de serotonine productie en afgifte negatief beïnvloeden.

Hoe kun je serotonine meten?

Serotonine kun je heel lastig testen, omdat het in de hersenen als neurotransmitter actief is en de afgifte gaat met pulsen. Een meting in het bloed (bloedtest) heeft dus vaak niet zo veel zin.

Hoe kun je serotonine verhogen?

Om het serotoninegehalte te verhogen is het van belang om te ontdekken of er een lichamelijke oorzaak te vinden is van de deficiëntie zoals een tekort aan schildklierhormonen, een overbelast stress systeem (bijnieruitputting), een verstoorde biologische klok (slaapproblemen, wisseldiensten, te weinig daglicht) of overgangsklachten.

De oplossing ligt in deze situaties vooral bij het wegnemen van deze lichamelijke oorzaak indien mogelijk. Meer algemene tips (ook als er geen lichamelijke oorzaak is aan te wijzen) om het level te verhogen zijn:

  • Regelmatig leven
  • Voldoende daglicht zien
  • Actief zijn (naar buiten gaan)
  • De bloedsuiker niet teveel laten schommelen
  • Meer bewegen en sporten
  • Stress reduceren
  • Meer balans in je leven brengen waarbij je jouw basisbehoeften vervult. Denk aan controle en uitdaging hebben, bijleren en groeien, uniek zijn maar ook verbonden en het gevoel hebben dat je zinvol leeft.
  • Aanvullend kan suppletie met tryptofaan, vitamine B3 en 5-HTP door een deskundige soms ook voor verbetering zorgen. Ook in voeding kun je tryptofaan vinden zoals in bananen, chocolade, amandelen, pinda’s, pompoenpitten, kaas en (warme) melk.

Wat is het serotonine syndroom?

Wanneer een arts medicijnen voorschrijft die de serotonine niveaus verhogen (serotonerge middelen, heropname, antidepressiva) of door het gebruik van drugs zoals XTC (of dexamphetamine vooral in overdosis) kan serotonine ook gevaarlijk hoog worden en bijwerkingen geven. Een medische term daarvoor is het serotonine syndroom.

Wanneer serotonine te hoog is kan dit zorgen voor mentale en psychische problemen, zweten, opgewonden zijn, grote pupillen, rillen, snelle hartslag en snelle ademhaling. In dat geval verminder of staak je het gebruik van de middelen die dit veroorzaken (en niet zozeer het voorschrijven van remmers).

Bij een tekort aan het serotonine hormoon zijn er andere symptomen zoals depressie, slaapproblemen, oorsuizen, angsten, paniekaanvallen en pijnprikkels.

Wat is het verschil tussen dopamine, oxytocine en serotonine?

Welke neurotransmitter precies wat doet in het ‘geluksgevoel’ is wetenschappelijk nog lang niet uitgediept. Naast serotonine zijn er namelijk nog meer mogelijke stofjes die voor een gelukkig en fijn gevoel kunnen zorgen. Het knuffelhormoon oxytocine (ook bij een orgasme) en de beloningsstof dopamine zijn bekende voorbeelden hiervan, maar ook breinstoffen als GABA en endorfine kunnen hun steentje bijdragen aan gevoel van welbehagen.(1)

Uitleg volgens Wikipedia

Abonneer
Laat het weten als er
2 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Over de schrijver

Ir. Ralph Moorman is ingenieur levensmiddelentechnologie en specialist op het gebied van voeding en hormonen. Op de Wageningen Universiteit heeft hij veel geleerd over voeding en zich vervolgens verdiept in de relatie van voeding tot ons hormoonsysteem. Moorman zelf geeft leefstijladvies omtrent zijn vakgebied en werkt samen met endocrinologen en andere artsen om tot het beste resultaat te komen. Hij schreef 3 boeken over dit onderwerp en is daarnaast docent bij de opleiding Trainer Hormoonfactor.

hormonen in balans e-book

Gratis e-book!

Maar liefst 69 pagina's: + hormoon test + 18 lekkere recepten + 10 gezonde dagschema's (tevens aanmelding voor mijn nieuwsbrief).

Door mij aan te melden geef ik toestemming om mijn gegevens te verwerken zoals beschreven in onze privacy verklaring

Your data is safe with us