Hormoonfactor leefstijl uitgelegd | Door Ralph Moorman

Veel huidige diëten, trainingsmethoden en leefstijladviezen brengen jouw hormonen uit balans. Daardoor kun je minder energie, overgewicht en vage klachten krijgen. Waarom? De meeste diëten houden namelijk geen rekening met de belangrijke ‘hormoonfactor’.

Veel voorkomende klachten

ir. Ralph Moorman ontwikkelde daarom een gezondheidsprogramma dat op natuurlijke wijze het hormonale systeem terug in evenwicht brengt. Dit brengt veel meer voordelen met zich mee dan alleen verbetering in de lichaamssamenstelling.

Mensen die hun hormonen in balans brengen ervaren in de praktijk dat veel klachten of gezondheidsproblemen sterk verminderen of zelfs verdwijnen.

Veel voorkomende klachten waarbij De hormoonfactor succesvol is:

Algemene klachten

Hormoon specifieke klachten met insuline, schildklier, testosteron, oestrogeen, progesteron, groeihormoon, DHEA, cortisol, melatonine en andere minder dominante hormonen.

Auto-immuunziektes zoals Addison, Bechterew, Coeliakie, Crohn, Diabetes, Graves, Hashimoto, Reumatoïde artritis, Sarcoïdose etc.

Voeding

Ralph heeft levensmiddelentechnologie gestudeerd aan de Wageningen Universiteit. Hij heeft van dichtbij kunnen zien hoe voedingsgrondstoffen bewerkt worden tot de eindproducten die in de supermarkt naar je lonken.

Volgens Ralph heeft wat er in de fabriek met voeding gedaan wordt meer met chemie te maken dan met kookkunst. Door voeding sterk te verhitten, mechanisch te bewerken en van allerlei chemische toevoegingen te voorzien, wordt de voeding verpest.

Al die kant-en-klaarmaaltijden, blikken en dozen waar ‘verrijkt met vitamines’ en ‘goed voor hart- en bloedvaten’ op staat, kun je maar beter links laten liggen.

Verse en onbewerkte natuurproducten genieten de voorkeur.

Training

Lange en zware training is slecht voor je hormonen en je figuur!
Training met als doel calorieën verbranden heeft ook geen zin. Waarom eigenlijk niet?

  • Je verbrandt tijdens een lange, zware cardiosessie te weinig om echt af te vallen
  • Daarnaast verbrandt je niet alleen vet, maar ook spieren
  • ook verstoort het de hormonen die jou slank moeten houden

Kort en intensief bewegen is de beste manier om een optimale hormoonbalans te bereiken. Daarom duurt een hormoonfactor workout nooit langer dan 60 minuten. De ideale workout voor een gemiddeld persoon bestaat uit een combinatie van 40 minuten krachttraining en 20 minuten cardiotraining. Twee keer tot drie keer per week trainen is meestal voldoende.

Stressbeperking

Veel mensen denken dat je door stress mager wordt, maar dat is lang niet altijd waar (behalve wanneer je geen hap door je keel kunt krijgen).

Wie veel stress heeft, maakt veel van het stresshormoon cortisol aan. Cortisol zorgt voor de afbraak van spierweefsel, terwijl spierweefsel juist zo belangrijk is voor het basaalmetabolisme, ofwel de ’24-uursverbranding’. Cortisol verhoogt de bloedsuikerspiegel, die vervolgens met een hoge aanmaak van insuline in toom moet worden gehouden. Veel insuline betekent dat je sneller energie als vet opslaat – vooral in de buikstreek – en minder vet verbrandt.

Mensen die veel stress hebben zijn daarom geneigd vooral rondom het middel uit te dijen, terwijl hun ledematen door spierverlies dunner worden. Typische stresskippen hebben magere armen, benen en billen, terwijl de buik uitpuilt.

Ontspan zoveel mogelijk!

Hormoonfactor programma onderbouwd

Graag leg ik uit op welke manier mijn hormoonbalansprogramma onderbouwd is. Ik maak gebruik van vier pijlers.

  1. Wetenschappelijk onderzoek
  2. Onderbouwde aannames
  3. Praktijkervaring
  4. Logica

Lees hier de uitwerking van de 4 pijlers

Korte uitleg van dit dieet per hormoon

Hormonen kun je met leefstijl aanpassingen optimaliseren. Ik behandel de 9 meest dominante hormonen en schrijf een aantal functies, problemen met betrekking tot afvallen én hoe je het hormoon met voeding kan beïnvloeden.

Lees hier de uitleg per hormoon

Extra informatie

(Stel jouw gezondheidsvraag onder een passend artikel, graag niet meer op het forum).

Ir. Ralph Moorman

(2stemmen, gemiddeld: 5,00 van de 5)

Loading...

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Gezonder ontbijten? Haal het glutenvrije broodje van YAM!

Gezonde kant en klaar maaltijden? Probeer het met KOOC!

Wordpress content guard plugin