Hormoonfactor leefstijl uitgelegd | Door Ralph Moorman

Veel huidige diëten, trainingsmethoden en leefstijladviezen brengen jouw hormonen uit balans. Daardoor kun je minder energie, overgewicht en vage klachten krijgen. Waarom? De meeste diëten houden namelijk geen rekening met de belangrijke ‘hormoonfactor’.

Veel voorkomende klachten

Daarom ontwikkelde ik een gezondheidsprogramma dat op natuurlijke wijze het hormoonsysteem terug in evenwicht brengt. Dit brengt veel meer voordelen met zich mee dan alleen verbetering in de lichaamssamenstelling.

Mensen die hun hormonen in balans brengen ervaren in de praktijk dat veel klachten of gezondheidsproblemen sterk verminderen of zelfs verdwijnen.

Veel voorkomende klachten waarbij De hormoonfactor succesvol is:

Algemene klachten

Hormoon specifieke klachten met insuline, schildklier, testosteron, oestrogeen, progesteron, groeihormoon, DHEA, cortisol, melatonine en andere minder dominante hormonen.

Auto-immuunziektes zoals Addison, Bechterew, Coeliakie, Crohn, Diabetes, Graves, Hashimoto, Reumatoïde artritis, Sarcoïdose etc.

Voeding

Ik heb levensmiddelentechnologie gestudeerd aan de Wageningen Universiteit en mij gespecialiseerd in de invloed van voeding op het hormoonsysteem.

Van dichtbij heb ik kunnen zien hoe voedingsgrondstoffen bewerkt worden tot de eindproducten die in de supermarkt naar je lonken. Wat er in de fabriek met voeding gedaan wordt heeft meer met chemie te maken dan met kookkunst. Door voeding sterk te verhitten, mechanisch te bewerken en van allerlei chemische toevoegingen te voorzien, wordt de voeding verpest. En dit is niet goed voor je hormoonsysteem.

Al die kant-en-klaarmaaltijden, blikken en dozen waar ‘verrijkt met vitamines’ en ‘goed voor hart- en bloedvaten’ op staat, kun je maar beter links laten liggen. Verse en onbewerkte natuurproducten genieten de voorkeur.

Training

Lange en zware training is slecht voor je hormonen en je figuur!
Training met als doel calorieën verbranden heeft ook geen zin. Waarom eigenlijk niet?

  • Je verbrandt tijdens een lange, zware cardiosessie te weinig om echt af te vallen
  • Daarnaast verbrandt je niet alleen vet, maar ook spieren
  • ook verstoort het de hormonen die jou slank moeten houden

Kort en intensief bewegen is de beste manier om een optimale hormoonbalans te bereiken. Daarom duurt een hormoonfactor workout nooit langer dan 60 minuten. De ideale workout voor een gemiddeld persoon bestaat uit een combinatie van 40 minuten krachttraining en 20 minuten cardiotraining. Twee keer tot drie keer per week trainen is meestal voldoende.

Stressbeperking

Veel mensen denken dat je door stress mager wordt, maar dat is lang niet altijd waar (behalve wanneer je geen hap door je keel kunt krijgen).

Wie veel stress heeft, maakt veel van het stresshormoon cortisol aan. Cortisol zorgt voor de afbraak van spierweefsel, terwijl spierweefsel juist zo belangrijk is voor het basaalmetabolisme, ofwel de ’24-uursverbranding’. Cortisol verhoogt de bloedsuikerspiegel, die vervolgens met een hoge aanmaak van insuline in toom moet worden gehouden. Veel insuline betekent dat je sneller energie als vet opslaat – vooral in de buikstreek – en minder vet verbrandt.

Mensen die veel stress hebben zijn daarom geneigd vooral rondom het middel uit te dijen, terwijl hun ledematen door spierverlies dunner worden. Typische stresskippen hebben magere armen, benen en billen, terwijl de buik uitpuilt.

Ontspan zoveel mogelijk!

Hormoonfactor programma onderbouwd

Graag leg ik uit op welke manier mijn hormoonbalansprogramma onderbouwd is. Ik maak gebruik van vier pijlers.

  1. Wetenschappelijk onderzoek
  2. Onderbouwde aannames
  3. Praktijkervaring
  4. Logica

Lees hier de uitwerking van de 4 pijlers

Korte uitleg van dit dieet per hormoon

Hormonen kun je met leefstijl aanpassingen optimaliseren. Ik behandel de 9 meest dominante hormonen en schrijf een aantal functies, problemen met betrekking tot afvallen én hoe je het hormoon met voeding kan beïnvloeden.

Lees hier de uitleg per hormoon

Extra informatie

(Stel jouw gezondheidsvraag onder een passend artikel, graag niet meer op het forum).

Ir. Ralph Moorman

(4stemmen, gemiddeld: 4,50 van de 5)

Loading...

2
Reageer op dit artikel

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Gerda van DijkJudica van Riessen Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Judica van Riessen
Gast
Judica van Riessen

Op 7 september a.s. fiets ik -als de benen mee willen- twee maal op een dag de Ventoux op om geld p te halen voor onderzoek naar hersentumoren. Bij eerdere edities gebruikte ik altijd Isostar in mijn bidons. De beklimming duurt in mijn tempo 3 uur (een kant), de tweede kant, die ik er gelijk achteraan doe, duurt ook ongeveer net zo lang. De ervaring leert dat het vaak warm weer is, dat je veel moet drinken en blijven eten. Het is geen klim om grote maaltijden te verorberen. Je moet het hebben van energie uit je drinken en kleine… Lees verder »

Gerda van Dijk
Gast
Gerda van Dijk

Beste Judica,

Probeer zo dicht mogelijk bij de leefstijl volgens de Hormoonfactor te blijven. Voor zo’n zware tocht is het misschien wel goed om toch, tijdelijk, wat hoger in de koolhydraten te gaan zitten waarbij je misschien kunt kiezen voor complexere koolhydraten i.p.v. witte pasta’s. Bruine rijstpasta is een alternatief. Misschien kun je zelf een drankje maken dat lijkt op Isostar maar wat minder suikers bevat? Verder zou je misschien zelf wat notenrepen kunnen maken?

Gratis startpakket

Meld je aan voor mijn 2-wekelijkse inspiratiemail - voor minder klachten, meer energie en nog een mooi lijf ook - en ontvang ook het gratis startpakket.

-> Meld je aan

Direct aan de slag

Wij stappen in op de plek waar jij op dit moment staat. Zelf aan de slag met onze boeken? Online begeleiding van ons? Of liever 1 op 1 afspreken met een collega van Ralph in de buurt?

-> Bekijk onze producten

opleiding trainer hormoonfactor

Opleiding Trainer Hormoonfactor

Wil jij in 10 dagen alles weten over hormonen en hoe je het hormoonsysteem kan beïnvloeden met leefstijlaanpassingen?

-> Lees hier meer

Inspired by Ralph Moorman

jouwboxinspired by koocinspired by yam

 

Gezonder ontbijten? Haal het glutenvrije broodje van YAM!

YAM desem

Gezonde kant en klaar maaltijden? Probeer het met KOOC!

kooc

Mijn favoriete producten met korting? Probeer JouwBox!

jouwbox