Zonnen; gezond of gevaarlijk?

De zomer is weer begonnen en de slogans van zonnebrandmerken en zonneschermen vliegen ons weer om de oren. Zonnen is gevaarlijk en kan huidkanker veroorzaken, dus zorg dat je je beschermt tegen deze schadelijke straling!!

Maar is dit allemaal wel zo? Hoe gevaarlijk is zonnen eigenlijk? Dit is een erg moeilijk vraagstuk waar vele experts hun hersenen op kraken.

Aan de ene kant lijkt er in de onderzoeken bij het sterk blootstellen van de huid aan de zon waarbij verbranding optreedt meer kans op mutaties van huidcellen te zijn tot kankercellen. Dit kan tot huidkanker leiden. Aan de andere kant zorgt zonlicht voor de aanmaak van het prohormoon vitamine D in de huid, wat juist weer een beschermende werking op kanker lijkt te hebben.

Maar er is iets wat wel zeker is: geen zonlicht is wel zeer ongezond! Zonder zonlicht op de huid is het zeer lastig voldoende vitamine D in het lichaam te krijgen. Welliswaar krijgen we vitamine D ook via de voeding binnen, maar de belangrijkste bron die we hier voor nodig hebben heeft de overheid ons jarenlang afgeraden: VET!  En daarnaast werd ons aangeraden zoveel mogelijk uit de zon te blijven en als we in de zon waren zonnebrandcrème met een hoge factor te smeren. Van zonnebrandcrème is bekend dat het de vitamine D-aanmaak in de huid remt tot 97,5%. Vandaar dat een tekort aan vitamine D meer regel dan uitzondering is in deze tijd.

Een tekort aan vitamine D is iets wat we zeker niet willen hebben, want dit kan gelinkt worden aan osteoporose, depressie, schizofrenie, prostaatkanker, borstkanker en heeft ook negatieve invloed op diabetes en obesitas.

Zonnen gezond

Wat ik aanraad om verzekerd te zijn van voldoende vitamine D in je lichaam:

  • Wees niet te bang voor de zon deze zomer! Zon een kwartier zonder zonnebrandcrème om vitamine D aan te maken en smeer je daarna in met zonnebrandcrème om niet te verbranden. Mijd wel de uren met de felste zon tussen 12 en 15h. In de winter kan af en toe een zonnebankje ook zeker je vitamine D-spiegel goed doen, ook al is een groot deel van de benodigde UV-B stralen hier uitgefilterd. Een manier om van binnenuit je huid te beschermen tegen verbranding is het eten van bepaalde anti-oxidanten. Astaxanthine, acaibessen en granaatappel zijn zeer geschikt hiervoor.
  • Eet voldoende vetbronnen! Vette vis is hierbij de allerbeste bron van vitamine D. Ook boter, lever en eieren bevatten een hoeveelheid.
  • Suppleer vitamine D3. Dit raad ik met name aan voor iedereen in de winter en mensen met een donkere huid ook in de zomer. Voor een goede aanmaak van vitamine D in een donkere huid is namelijk een veel langere blootstelling aan zonlicht nodig.

Gezonde groet,
Ralph Moorman 

Gerelateerde artikelen: Alles over vitamines
Tip: 1 op 1 hormoonanalyse of 12 weken hormoonfactor programma

Zonnen gezond of gevaarlijk?

(Nog geen stemmen)

Loading...

7
Reageer op dit artikel

avatar
5 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
KristaGerda Tol-van DijkJohn.Kariannejohnny Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Huidtherapie Haaften - Marcelline Goyen
Gast
Huidtherapie Haaften - Marcelline Goyen

Mooi en helder stuk over huid en zon! Treffend geschreven en mijns inziens ook inhoudelijk correct! NB: het bruin worden door de zon is om je te beschermen tegen DNA schade in de huidcellen. UV-stralen kunnen bij te lange blootstelling (per individu en huidtype verschillend) schade aan cel-kernen (DNA) veroorzaken met verbranding en zelfs huidkanker tot gevolg. Als bescherming gaan de melanocyten melanine ofwel pigment produceren dat als een soort schild boven de celkern gaat zitten. Word je niet gauw bruin, pas dan extra goed op voor de zon, want je eigen beschermingsmechanisme werkt dan niet optimaal. Dus geniet van… Lees verder »

johnny
Gast
johnny

Belangrijk en niet zo helder over de zon in dit artikel : de zon is nu ontoereikend want geen minimale zonkracht 3 , daarnaast speelt de ozonlaag mee , huidtype …
daarnaast ….als je nu over de zon gaat praten ben je te laat . De zomer is prima maar gebleken niet toereikend in landen als nederland , met dus de ongunstige breedtegraad hiervan, om de winter met voeldoende D door te komen.
Kortom , geef de zon niet een te grote rol , we hebben niet voor niets een tekort en wel massaal.

Karianne
Gast
Karianne

Wat je buiten beschouwing laat in dit artikel, zijn de schadelijke synthetische stoffen die in zonnebrandcrèmes zitten. Je advies om na een kwartier toch zonnebrandcrème te gebruiken vind ik daarom dubieus. Je kunt ook bedekkende kleding gebruiken. Zelf heb ik meestal een grote, lichtgewicht sjaal die ik als omslagdoek gebruik en daarmee steeds een ander lichaamsdeel bedek, om te lange blootstelling aan de zon te vermijden. Verder een goed artikel hoor, volgens mij zit het woord ‘zon’ niet voor niets in het woord ‘gezondheid’!

John.
Gast
John.

Wat ik mis is het onderscheid in verschillende huidtypen. Mensen met een zeer licht huidtype kunnen beter altijd smeren als zij in de late lente en zomer de zon in gaan. Zij hebben een veel hoger risico op huidkanker. Hun huid echter maakt wel gemakkelijker vit. D aan, maar ook al zal dit verminderen door de zonnecreme bescherming (let wel deze mensen dienen factor 30 of hoger te gebruiken) de kans op huidkanker is voor deze mensen serieus als zij niet smeren (en daardoor gemakkelijk verbranden.) Uiteraard blijft het advies om de felle zon tussen 12 en 15 (16) uur… Lees verder »

Gerda Tol-van Dijk
Gast
Gerda Tol-van Dijk

En nog een tip: Kijk goed wat je smeert. Anders smeer je allerlei chemische rommel op je huid, die je vervolgens door de zon in laat branden.

Krista
Gast
Krista

Hallo Ralph, een mooi en leerzaam artikel, ik vroeg me alleen af welke vitamine D3 kan je het beste nemen (welke merken zijn verantwoord en natuurlijk) en hoeveel zou je ervan moeten nemen per dag, in de zomer en winter?

Gerda Tol-van Dijk
Gast
Gerda Tol-van Dijk

Hallo Krista,

Kies een product met niet al te veel conserveermiddelen. De hoeveelheid is voor iedereen anders. 2000IE is een mooi gemiddelde. In de zomer zou ik de gratis vitamine D3 pakken 😉

M.vr.gr.
Gerda Tol-van Dijk
http://www.primabalans.nl

Gezonder ontbijten? Haal het glutenvrije broodje van YAM!

Gezonde kant en klaar maaltijden? Probeer het met KOOC!

Wordpress content guard plugin
Lees vorig bericht:
Oxidatie: reden van veroudering! (Video)

Oxidatie wil zeggen: Een reactie met zuurstof. Hierbij ontstaan vrije radicalen.

Sluiten