Testosteron te laag | Hormoonfactor ervaringen

Patrick den Os: “Een enorme verandering en al snel bleek dat mijn buikvet verdween en mijn spiermassa toenam.”

 

Begin 2010 zat ik de Men’s Health te lezen, en mijn oog viel op een artikel over De hormoonfactor. Als fanatiek sporter ben ik altijd geïnteresseerd in informatie over beweging, voeding en een gezonde levensstijl. Het artikel over De hormoonfactor sprak mij direct aan en heb diezelfde dag nog het boek aangeschaft…en in één ruk uitgelezen.

In mijn enthousiasme heb ik een reactie naar Ralph gemaild, en kwam zo voor het eerst met hem in contact. De nieuwe en verfrissende visie van Ralph en zijn programma, bleek een grote omkeer voor mij. Al jaren was ik keihard aan het werk om mijn lichaam écht in vorm te krijgen. Ik volgde een streng dieet waarin ik calorieën enorm beperkte, sportte 6 a 7 dagen per week waarvan 4 dagen krachttraining van 60 minuten, en 2 a 3 dagen cardiotraining van 60 minuten want; ‘Hoe mee, hoe beter!!!’, dacht ik altijd.

Inmiddels had ik ook al diverse trainers gehad, maar op de één of andere manier boekte ik nooit vooruitgang. Ondanks dat ik me streng aan alle adviezen hield, leek het net of mijn lichaam ‘blokkeerde’. Ik viel wel af, maar mijn randje buikvet bleef…

Ik ging aan de slag met Ralph, en Ralph’s  aanpak bleek al snel “anders” te zijn dan bij voorgaande trainers. Hij kwam er al snel achter dat mijn ‘blokkade’ veroorzaakt werd door een disbalans in mijn hormonen. Uit bloedtesten bleek dat mijn schildklier vertraagd was en mijn testosteron laag was geworden door overtraining en ondereten.

Wat heb ik gedaan?

  1. Ralph kwam met een heel rigoureuze aanpak:
  2. Ik moest stoppen met de cardio en mocht nog maar 3 keer per week krachttrainen. Daarbij moest ik mijn calorie inname sterk verhogen, van 2.500 naar 3.500 kilocalorieën.
  3. Vooral mijn vetinname moest omhoog.

Een enorme verandering en al snel bleek dat mijn buikvet verdween en mijn spiermassa toenam. Voor mij was het toen helemaal duidelijk, ik moest mijn testosteron verhogen om mijn doelen te behalen. Met De hormoonfactor is voor mij een nieuwe manier van leven begonnen!

Overzicht hormoonfactor ervaringen

NOTE, door Ralph Moorman

In de praktijk komen erg veel mensen naar mijn toe die denken vanuit calorieën. Het verhaal van calorieën is een stuk gecompliceerder dan het lijkt. Meer energie verbranden dan je eet, dan val je af is de terechte gedachte en mensen gaan dan zo weinig mogelijk eten en zoveel mogelijk trainen. In erg veel gevallen levert dit niet de gewenste lichaamssamenstelling op. De hormoonfactor methode heeft hier een heel andere kijk op. Een goede lichaamssamenstelling verkrijg je door je hormonen in balans te krijgen. Je testosteron verhogen is hier een voorbeeld van. De volgende belangrijke basisvoorwaarden om blijvend te kunnen afvallen worden hierdoor bereikt:

  • Het verbruik van energie van je lichaam in rust wordt op een goed peil gebracht (hoog basaalmetabolisme)
  • Zoveel mogelijk energie wordt spiermassa, en geen vetmassa
  • Zoveel mogelijk energie wordt geleverd door vet te verbranden, terwijl de spiermassa intact blijft
  • Een goede afstemming van honger- en verzadigingsgevoel te krijgen.

Door de methode van zo min mogelijk eten en zoveel mogelijk trainen werden bij Patrick het energieverbruik van zijn lichaam in rust lager, werden spieren afgebroken, en toch vet vastgehouden en was het een zware strijd tegen de honger. Gezien zijn inzet en ontzettende motivatie al die jaren ben ik erg blij dat Patrick nu wel de resultaten haalt die hij verdient.

(2stemmen, gemiddeld: 5,00 van de 5)

Loading...

4
Reageer op dit artikel

avatar
2 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Gerda van DijkSimonPetra Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Petra
Gast
Petra

Hi Ralph, Ik eet sinds 2 jaar suikervrij, geen snelle koolhydraten, geraffineerde suikers en bewerkte producten. Zoveel mogelijk biologisch en veel groene groentes. Ik eet om de 4 a 5 uur en geen tussendoortjes. Na 20.00 uur niet meer. Ook ik heb jaren verkeerd gegeten en getraind. Merk nu dat ik met jouw advies en die van Jesse vooruitgang aan het boeken ben qua vetverbranding. Ik ben slank dus hoef geen gewicht te verliezen, maar kan nog wel wat vet verbranden op de binnenkant van mn bovenbenen. Op dit moment loop ik 2x in de week hard met interval 30… Lees verder »

Simon
Gast
Simon

Hi Ralph,

Ik herken me volledig in bovenstaand artikel. Door overtraining en ondereten enorm afgevallen (al m’n spiermassa verloren) en extreem laag vetpercentage. Ergste is nog dat de hormoonhuishouding volledig is lamgelegd, Testosteron wordt niet meer aangemaakt en dit is waarschijnlijk blijvend voor de rest van m’n leven.
Nu vol aan het suppleren met Testosterongel maar ondervind hierbij een stevige toename in buikvet (terwijl ik kurk- en kurkdroog was), eten op orde en voldoende sport (cardio en kracht).

Ik ben wel benieuwd of en hoe jij hierover denkt.

groeten,
Simon

Gerda van Dijk
Gast
Gerda van Dijk

Beste Simon,

Ik denk dat er niet alleen naar testosteron gekeken moet worden. Hoe is het, na al die overtraining, met je cortisol of oestrogeen? Heb je de gel langzaam opgevoerd? Smeer je niet te veel?

Simon
Gast
Simon

Hoi Gerda,

Dank voor je antwoord. Cortisol is tevens meerdere malen “geprikt” en lijkt op normaal niveau. Alhoewel ikzelf vermoed dat m’n cortisollevel te vroeg stijgt en piekt (waardoor ik slecht slaap, heel vroeg wakker worden en gelijk “aan” staan en niet meer kunnen slapen). Oestrogeen heb ik volgens mij nooit laten meten. Welke invloed heeft dat op mijn situatie denk je?

In hoeverre kunnen jullie mij hierin adviseren?

Verneem het graag.

groeten,
Simon

Gratis startpakket

Meld je aan voor mijn 2-wekelijkse inspiratiemail - voor minder klachten, meer energie en nog een mooi lijf ook - en ontvang ook het gratis startpakket.

-> Meld je aan

Direct aan de slag

Wij stappen in op de plek waar jij op dit moment staat. Zelf aan de slag met onze boeken? Online begeleiding van ons? Of liever 1 op 1 afspreken met een collega van Ralph in de buurt?

-> Bekijk onze producten

opleiding trainer hormoonfactor

Opleiding Trainer Hormoonfactor

Wil jij in 10 dagen alles weten over hormonen en hoe je het hormoonsysteem kan beïnvloeden met leefstijlaanpassingen?

-> Lees hier meer

Inspired by Ralph Moorman

koocjouwboxinspired by yam

 

Gezonder ontbijten? Haal het glutenvrije broodje van YAM!

YAM desem

Gezonde kant en klaar maaltijden? Probeer het met KOOC!

kooc

Mijn favoriete producten met korting? Probeer JouwBox!

jouwbox