anti-aging

Anti-aging | De tip van binnenuit en van buitenaf

Auteur: Ir. Ralph Moorman

Wil jij voor altijd een jong uiterlijk houden? In deze blog lees je meer over anti-aging voor zowel mannen als vrouwen!

Wat is anti-aging?

Anti-aging is alles wat je kunt doen om veroudering te vertragen. Letterlijke betekenis: niet verouderen.

Mooi en vitaal ouder worden is een wens van vrijwel iedereen, dus dit is een gebied dat internationaal veel aandacht krijgt. Zo wordt er veel onderzoek gedaan naar de verouderingsprocessen in ons lichaam in relatie tot onze leefstijl (voeding, training, stress, mentaal, chemische stoffen uit de omgeving), maar ook hoe de veroudering minder zichtbaar kan worden door allerlei cosmetische operaties, ingrepen, behandelingen en huidverzorging. Wie wil er nou niet fit blijven, een elastische huid zonder droogtelijntjes en kraaienpootjes houden, dik haar conserveren en negatieve ouderdomsverschijnselen voorkomen… of liever nog de tijd jaren terugdraaien.

Ervaringen in de anti-veroudering wereld

In mijn zoektocht naar alles over leefstijl en hormonen kwam ik al snel op het spoor van deze anti-ging stroming. Ik zag dat er met name internationaal vele artsen aan de weg aan het timmeren waren en seminars organiseerden over de vraag wat we zelf kunnen doen om het verouderingsproces te remmen.

Zij vonden leefstijl zeer interessant en ondervonden wat leefstijlinterventie kan doen bij het verbeteren van bloedwaardes en verminderen van symptomen die verschijnen bij het ouder worden. Naast de bekendere processen zoals de schade van vrije radicalen, de versuikering van ons lichaam en ontsteking kregen ook nieuwere onderzoekgebieden aandacht zoals hormonale therapie, genetische testen en telomeren (theorie: hoe langer deze DNA-uiteinden zijn, hoe meer celdelingen en vernieuwingen er nog mogelijk zijn).

Met name het gebied van de hormonen trok mijn aandacht, omdat er bij deze anti-aging artsen veel ervaring was op het gebied van een gezonde leefstijl in relatie tot hormonen en het toedienen van bio-identieke hormonen om veroudering tegen te gaan wanneer de hormonale spiegels gaan dalen. Zij zagen wat er met bloedwaardes en symptomen gebeurde bij hun patiënten en die informatie wilde ik hebben om het hormoonfactor concept te kunnen ontwikkelen en finetunen. Mijn rol als coach is daarbij het vragen van het lichaam om minder te verouderen door middel van leefstijl en niet zozeer het dwingen met het toedienen van hormonen zoals deze artsen doen.

Leefstijl en huidveroudering

Er zijn vele concepten en visies over het vertragen van veroudering en het tegengaan van huidverslapping/ rimpels. In wetenschappelijke zin is het sterkste verband calorierestrictie bij proefdieren en/of periodiek (intermittent) vasten (1), (2), (3). Het is echter de vraag of dit over de calorieën an sich gaat of over de bijverschijnselen die het geeft zoals:

1. Oxidatie en vrije radicalen

Minder oxidatieve processen en schade van vrije radicalen door bijvoorbeeld ongezonde voeding, stress en zonnebrand. (4); al hebben vrije radicalen soms ook juist beschermende functies (5) en kun je ze dus niet over één kam scheren.

2. Glycatie en AGE’s

Minder suikerschade (glycatie) en minder vorming van advanced glycation end products ofwel AGE’s. (6), (7)

3. Ontstekingen en zwak immuunsysteem

Minder laaggradige ontstekingen en minder belasting van het immuunsysteem. (8) (9)

Wellicht zijn deze voordelen ook te behalen zonder strenge calorierestrictie maar door een brede leefstijlaanpak gericht op dezelfde processen (oxidatie, glycatie, ontstekingen), zoals de hormoonfactor leefstijl.

Hormoontherapie

Als de algehele veroudering vertraagd wordt, zullen kliercellen minder snel verouderen en zal de hormoonaanmaak langer op peil blijven. De aanpak van calorierestrictie kan hormonen beïnvloeden als dit lang wordt volgehouden. Zo kan de werking van de schildklier vertragen en de aanmaak van anabole hormonen (geslachtshormonen zoals testosteron) dalen.

Als je doel is, naast een hogere maximale leeftijd nastreven, optimaal vitaal en fit ouder worden, is het ongunstig als het lichaam in een afbraakstatus (katabool) terecht komt. Afbraak van spieren en botmassa verzwakt ons juist.

Anti-aging behandeling met hormonen

Als het gaat over het toedienen van identieke hormonen door anti-agingsartsen zijn het juist vaak de opbouwende (anabole) hormonen die ons er jonger laten uitzien en versterken zoals groeihormonen, geslachtshormonen en vele andere supplementen. In deze therapieën is het doel de gehaltes op te krikken (hormoon vervanging) naar de niveaus van de jongere jaren.

Maar zoals ik al zei gaat het hierbij toch om het dwingen van het lichaam en dat kan altijd bijwerkingen geven, ook al zijn deze hormonen identiek aan de hormonen die het lichaam aanmaakt (bio-identiek). Deze niveaus zijn namelijk van buitenaf niet net zo goed in te stellen met deze medicatie als je lichaam het zelf zou doen toen je jong was. Verder is nog lang niet alles bekend over deze ‘hormone replacement therapy (HRT). Laat ik het zo zeggen: Ik vind ze interessant, maar redelijk experimenteel nog (10), (11).

Huidtherapie

Ook op het gebied van de aanpak van buitenaf met bijvoorbeeld crèmes of gels tegen huidproblemen worden resultaten bereikt. Besef wel dat het effect een stuk sterker is als ook de leefstijl goed aangepakt wordt en het niet bij symptoombestrijding blijft.

Belangrijk bij een keuze voor een crème of olie is natuurlijk aan de ene kant dat het goed werkt, maar dat het aan de andere kant je gezondheid niet ondermijnt. Daarom is het van belang te letten op eventuele hormoonverstorende stoffen of gifstoffen in de producten zoals parabenen en minerale oliën.

  • Neem je een gezichtsbehandeling? Kies altijd een kwalitatief goede crème, serum, booster, masker etc.
  • Een vaak vergeten open deur voor de huid is: Drink genoeg water voor een goede hydratatie.

Verjongende supplementen

Als je op google zoekt naar supplementen en anti-aging dan zult je overladen worden met stofjes die mogelijk het verouderingsproces kunnen vertragen, zoals vitamine A, K2, D3, aloe vera, resveratrol, alfa liponzuur, l-cartinine en nog veel meer.  Ik zou nooit blindelings allemaal voedingssupplementen bestellen. Zorg ervoor dat je een deskundige benadert die met je meedenkt zodat je samen tot optimaal maatwerk komt.

Op dit moment zijn supplementen met collageen zeer populair. Veel van onze lichaamsstructuren zoals onze huid, botten, bindweefsel en haren zijn voor een groot deel opgebouwd uit dit eiwit. Hierdoor klinkt collageen suppletie voor een betere huid, sterkere botten en dikke glanzende haren erg plausibel. Wat echter niet zo is, is dat wanneer je het supplement met collageen inneemt (of bottenbouillon en gelatine neemt), dat deze collageen rechtstreeks naar je huid, bot of haar gaat. De collageen wordt gewoon in onze spijsvertering afgebroken tot losse aminozuren waar het lichaam zelf bij bepaalt wat zij er mee doet; inbouwen of verbranden voor energie. Toch zijn er veel positieve resultaten bekend uit de praktijk van collageensuppletie. Dit kan ook een andere reden hebben. Collageen en gelatine kunnen ons groeihormoon verhogen. Verder onderzoek hiernaar is zeer welkom.

4 extra tips!

Graag geef ik je deze 4 blogs even mee. Als we spreken over schoonheid dan kan de mondhygiëne niet ontbreken want iedereen wil natuurlijk een mooie gebit zonder amalgaamvullingen en ontstoken tandvlees. Ook wil men een mooie bos haar want echt, iedereen baalt als er veel haarverlies is….

  1. Complementaire mondhygiëne
  2. Het gevaar van amalgaamvullingen
  3. Haaruitval bij vrouwen
  4. Kaalheid bij mannen
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Over de schrijver

Ir. Ralph Moorman is ingenieur levensmiddelentechnologie en specialist op het gebied van voeding en hormonen. Op de Wageningen Universiteit heeft hij veel geleerd over voeding en zich vervolgens verdiept in de relatie van voeding tot ons hormoonsysteem. Moorman zelf geeft leefstijladvies omtrent zijn vakgebied en werkt samen met endocrinologen en andere artsen om tot het beste resultaat te komen. Hij schreef 3 boeken over dit onderwerp en is daarnaast docent bij de opleiding Trainer Hormoonfactor.

hormonen in balans e-book

Gratis e-book!

Maar liefst 69 pagina's: + hormoon test + 18 lekkere recepten + 10 gezonde dagschema's (tevens aanmelding voor mijn nieuwsbrief).

Door mij aan te melden geef ik toestemming om mijn gegevens te verwerken zoals beschreven in onze privacy verklaring

Your data is safe with us