Glutenvrij eten | Over allergie, intolerantie, brood en recepten

Dat het onschuldige experiment van nu de wetenschap van later is, is duidelijk gebleken bij het onderdeel glutenvrij eten.

Al sinds begin 2004 zag ik (en vele andere therapeuten) hoe groot de effecten kunnen zijn van het schrappen van glutenbevattende voedingsmiddelen op onze gezondheid.

Positieve effecten van glutenvrij eten

Bij glutenvrij eten gaat het niet om afvallen maar ik zie vaak positieve effecten bij:

  • Huidklachten
  • Darmklachten
  • Luchtwegklachten
  • Vermoeidheidklachten
  • Concentratieklachten
  • Ontstekingsklachten
  • En zelfs sommige auto-immuunziekten zoals Hashimoto, reuma, MS, psoriasis, Crohn en Colitis Ulcerosa.

Ook voelen veel mensen zich beduidend fitter. Dit waren vreemd genoeg mensen die niet de auto-immuunziekte coeliakie hadden, waarbij je vanuit medische redenen zelfs al met sporen van gluten rekening moet houden.

Wil je wel of niet van jouw klachten af?

In de wetenschap waren coeliakie en tarwe-allergie de enige relatief zeldzame redenen waarom je problemen met glutenbevattende voeding zou kunnen hebben. Als je dit niet had was in wetenschappelijke zin het onmogelijk dat je klachten kreeg van gluten.

  • Coeliakie is een auto-immuunziekte waarbij je flink ziek wordt van zelfs een zeer kleine hoeveelheid gluten.
  • Bij tarwe-allergie is er een allergische reactie op tarwe (IgE-reactie van het lichaam).

Eigenwijs als ik ben hield dit mij niet tegen om het advies glutenvrij vaak toe te passen bij mensen die geen coeliakie of tarwe-allergie hadden, omdat ik zo vaak positieve effecten zag.

Het liefst laat ik wel eerst coeliakie uitsluiten bij hevige lichamelijke klachten, want coeliakie is niet meer meetbaar door de arts als je al een tijdje geen gluten eet.

Ik volg wetenschap op de voet. Helaas heeft het vaak ook beperkingen. Veel is nog niet onderzocht of sluitend. Daarnaast zijn er grote individuele verschillen en blijft het een zoektocht wat voor de betreffende cliënt het best werkt:

Ik help liever mensen zonder dat het wetenschappelijk onderbouwd is van klachten af door onschuldige experimenten toe te passen, dan mensen met wetenschappelijk onderbouwd advies maar zonder resultaat naar huis te sturen.

Zijn gluten slecht voor iedereen?

Nee, dat is zeker niet zo. De één kan het namelijk beter verteren en verdragen dan de ander. Dit is dus een kwestie van proberen (liefst na het uitsluiten van coeliakie bij de arts).

De groep glutensensitieve en FODMAP overgevoelige mensen is vele malen groter dan de personen met coeliakie, waar overigens ook een groot deel niet van gediagnostiseerd is.

Doe de test -> http://www.hebikcoeliakie.nl/

In de praktijk heb ik dit zeer vaak mogen ervaren en daarom raad ik het iedereen aan om dit uit te testen liefst na een coeliakietest bij de arts. Ik zelf dacht bijvoorbeeld dat ik me goed voelde, maar blijkbaar kon ik na het schrappen van gluten NOG EEN STUK beter voelen en bovendien verdwenen de “onschuldige en oh zo normale” puistjes op mijn mannenrug. En zo zou ik een boek kunnen schrijven over de ervaringen van cliënten met de meest uiteenlopende klachten en kwalen.

Als blijkt dat je na het elimineren en vervolgens weer her-introduceren van gluten geen verschil merkt, dan blijft mijn advies gevarieerd te eten. Meestal betekent dit dan ook minder brood en pasta. Veel Nederlanders eten namelijk twee keer per dag brood en vaak in de avond pasta. Daarnaast zit tarwe in bindmiddelen, sauzen, soepen en krokante korsten. Het Nederlandse eetpatroon leunt dus veel te eenzijdig op tarweproducten.

Word je dik van gluten?

Deze conclusie vind ik veel te kort door de bocht. Wat wel zo is dat de belegkeuze op brood er voor kan zorgen dat je te veel eet. Dit gebeurt als je van hartig naar zoet gaat en weer terug waardoor het niet saai wordt en je langer dooreet dan je van plan was. Ook calorierijke overheerlijke belegkeuzes zoals dikke lagen boter en kaas maken het risico groter.

Over glutensensitiviteit

Wat is glutensensitiviteit? Wat zijn de 7 meest voorkomende symptomen? Wat zijn de meest praktische tips om glutenvrij te eten? -> Lees hier alles over glutensensitiviteit.

(6stemmen, gemiddeld: 3,83 van de 5)

Loading...

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Gratis startpakket

Meld je aan voor mijn 2-wekelijkse inspiratiemail - voor minder klachten, meer energie en nog een mooi lijf ook - en ontvang ook het gratis startpakket.

-> Meld je aan

Direct aan de slag

Wij stappen in op de plek waar jij op dit moment staat. Zelf aan de slag met onze boeken? Online begeleiding van ons? Of liever 1 op 1 afspreken met een collega van Ralph in de buurt?

-> Bekijk onze producten

opleiding trainer hormoonfactor

Opleiding Trainer Hormoonfactor

Wil jij in 10 dagen alles weten over hormonen en hoe je het hormoonsysteem kan beïnvloeden met leefstijlaanpassingen?

-> Lees hier meer

Inspired by Ralph Moorman

koocjouwboxinspired by yam

 

Gezonder ontbijten? Haal het glutenvrije broodje van YAM!

YAM desem

Gezonde kant en klaar maaltijden? Probeer het met KOOC!

kooc

Mijn favoriete producten met korting? Probeer JouwBox!

jouwbox