herstel je hormonen

Herstel je hormonen en kom hormonaal in balans!

Auteur: Ir. Ralph Moorman

Herstel je hormonen en zorg met leefstijlaanpassingen voor hormoonbalans!

Herstel je hormonen…

Als ik tegen een nieuwe klant over hormonen begin, wordt er vaak lacherig gereageerd en volgen er meteen opmerkingen over seksueel gedrag, menstruatie en de overgang. Deze voorbeelden hebben inderdaad met hormonen te maken. Wat weinig mensen weten, is dat vrijwel álle processen in het lichaam onder hormonale controle staan.

Het lichaam is een verzameling van miljarden cellen die allemaal met elkaar samenwerken. Onder andere hormonen verzorgen de broodnodige communicatie tussen al deze cellen. Vanuit de klieren en hormoonproducerende weefsels worden ze door het bloed naar alle cellen tot in de verste uithoeken van uw lichaam vervoerd.

De klieren

Voorbeelden van klieren zijn de schildklier, de hypofyse, de eierstokken (bij vrouwen), de testes (bij mannen) en de bijnieren. Schildklierhormoon, insuline, adrenaline en de geslachtshormonen oestrogeen en testosteron zijn enkele bekende voorbeelden van hormonen, maar er zijn er veel meer. In totaal circuleren er honderden hormonen in je bloed.

De functies

Hormonen sturen onder meer de groei, de stofwisseling en het immuunsysteem en zij zorgen voor een harmonisch verloop van de verschillende orgaanfuncties. Bij vrijwel alle gezondheidsklachten, ziektes, gedragsstoornissen en verouderingsverschijnselen spelen ze een rol.

Hormonen bepalen ook hoe hoog je energiegebruik is en regelen zelfs je energie-inname: honger en verzadiging staan namelijk onder hormonale regie. Tevens hebben hormonen invloed op spiermassa opbouw of afbraak en beslissen ze of energie wel of niet als vet in je buik en billen wordt opgeslagen.

Hoe herstel je jouw hormonen?

Bij de meeste mensen raken de hormonen verstoord door slechte eetgewoonten, te veel stress en een verkeerd bewegingspatroon. En jawel, vrijwel alle huidige diëten, trainingsmethoden en leefstijladviezen brengen jouw hormonen juist uit balans…

Je leest het goed: door een afvalmethode te volgen die het belang van hormonen negeert, kan je juist aankomen. Puntendiëten en crashdiëten zijn voorbeelden van diëten die totaal geen rekening houden met jouw hormonen. In het begin vliegen de pondjes eraf, maar later vliegen ze er weer aan met nog een extra schepje vet erbovenop.

Ga je door met denken vanuit een lage inname van energie en een zo hoog mogelijk verbruik ervan, dan ga je de strijd aan met je hormonen. Die strijd win je nooit! Gezond afvallen kan wel degelijk. Rustig, stap voor stap.

Online hulp

Kom je er zelf niet uit? Laat je dan online begeleiden met de Hormoonfactor Kickstart. In 4 weken tijd krijg je een beter beeld van de situatie en ontvang je handige tools om jouw leefstijl aan te passen. Kleine dagopdrachten, grote weekopdrachten, gezonde recepten én praktische info geven jou die gewenste boost. Nu is er een mooi actie: Het boek De hormoonfactor + De Kickstart samen met €37,50 korting.

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Over de schrijver

Ir. Ralph Moorman is ingenieur levensmiddelentechnologie en specialist op het gebied van voeding en hormonen. Op de Wageningen Universiteit heeft hij veel geleerd over voeding en zich vervolgens verdiept in de relatie van voeding tot ons hormoonsysteem. Moorman zelf geeft leefstijladvies omtrent zijn vakgebied en werkt samen met endocrinologen en andere artsen om tot het beste resultaat te komen. Hij schreef 3 boeken over dit onderwerp en is daarnaast docent bij de opleiding Trainer Hormoonfactor.

hormonen in balans e-book

Gratis e-book!

Maar liefst 69 pagina's: + hormoon test + 18 lekkere recepten + 10 gezonde dagschema's (tevens aanmelding voor mijn nieuwsbrief).

Door mij aan te melden geef ik toestemming om mijn gegevens te verwerken zoals beschreven in onze privacy verklaring

Your data is safe with us