Het hormoonbalansprogramma onderbouwd | Door Ralph Moorman

Er is mij vaak gevraagd of het hormoonbalansprogramma (‘De hormoonfactor / Het hormoonbalansdieet) wetenschappelijk bewezen is. Ik zal proberen uit te leggen op welke manier ik mijn hormoonbalansprogramma heb onderbouwd. Ik maak hierbij gebruik van vier pijlers.

1) Wetenschappelijke onderzoeksresultaten hormoonbalansprogamma

Als Ingenieur Levensmiddelentechnologie is mij altijd geleerd pas iets te zeggen als iets in wetenschappelijk onderzoek onomstotelijk bewezen is. In de praktijk heb ik echter gemerkt dat het onmogelijk is om op deze wijze te werken op het gebied van voeding, sport en fysiologie. Er zijn  teveel variabelen om compleet evidence based te kunnen werken. Tevens is ook nog lang niet alles onderzocht. Bovendien wordt nu bewezen wat pioniers lang geleden al wisten en lopen we feitelijk dus achter op de nieuwste ervaringen. Ook is een gezondheidseffect vaak pas te zien als er een breed scala aan leefstijlverbeteringen doorgevoerd worden, en dat is zelden aan een enkele aanpassing toe te wijzen.

Een Nederlandse wetenschapsfilosoof Dick Veerman (en initiatiefnemer van de site Foodlog.nl) zei dit laatst ontzettend mooi:

Stel je eens voor dat onze voeding bestaat uit honderdduizend factoren, dat ons lijf miljoenen factoren is en onze omgeving miljarden. Dan moet ik dus iedere factor op en in zichzelf kennen, ik moet alle combinaties van die factoren kennen, en ik moet alle mogelijke combinaties van die combinaties kennen. Dit kan dus niet. Als we vervolgens hier betekenis aan gaan geven en er onderzoek aan gaan doen ben je op zoek naar je eigen verstopt paasei. Met andere woorden: Je vindt je eigen theorie terug, want die stop je in je experiment. Stel dat je theorie bevestigd wordt door het experiment, dan is dit nog geen feit, maar een bevestiging van je eigen theorie. De onderliggende theorie of het paradigma, daar wordt echter zelden over gesproken of nagedacht. Dat is een groot probleem. De voedingsleer heeft geen feiten, maar pretendeert die wel te hebben.

Als we het over de onderliggende theorie bij voedings- of leefstijlonderzoek gaan hebben, dan wordt het dus pas echt interessant. Je kunt echter op allerlei manieren naar voeding kijken. Dit kan bijvoorbeeld als biochemicus, als filosoof, als bioloog, als epidemioloog of als sociaal-psycholoog.

Wat is nou de leidende wetenschap? Vaak is dit de biochemie, waarbij dan onderzocht wordt of een losse stof ergens goed voor is. Voor dit soort onderzoek is de industrie bereid diep in de buidel te tasten, want als het effect van een nieuw stofje gevonden is dan kun je dit toevoegen aan je levensmiddel en proberen te claimen dat je product gezond is. Dat kan een gezond imago geven en dus voor meer verkoop zorgen.

De vraag is of dit onderzoek nog eerlijk en onafhankelijk is. Ik geloof zelf niet in dit “stofjesdenken” als het gaat over een complex systeem met vele variabelen en interacties zoals de fysiologie van de mens. Het kijken naar het effect van losse stoffen is eigenlijk alleen nuttig bij deficiëntieziekten of toxische effecten door een gifstof, maar niet bij onderzoek naar algemene gezondheidseffecten op de lange termijn en het ontstaan van chronische (welvaart)ziekten.

Eigenlijk heb je alle wetenschapsgebieden nodig om meer over voeding en gezondheid te leren, maar waar ik zelf het meest gecharmeerd van ben is een soort van toegepaste biologie als belangrijke basis van mijn Hormoonfactor-concept.

Je kunt ontzettend veel leren van logica van de natuur en natuurlijk gedrag in relatie tot de gezondheid van dier en mens. Ik bekijk wetenschap vanuit twee aannames waar ik in geloof (paradigma) en waarbij mijn praktijkresultaten vaak bevestigen dat ik op de goede weg zit:

  • Een goede hormonale balans is cruciaal voor een gezond lijf
  • Laaggradige ontstekingen zijn een zeer belangrijke bron van ziekte

In de onderzoeken die ik lees kijk ik voornamelijk naar de effecten op deze twee systemen om mijn advies op te baseren. Met andere woorden: Dit is mijn theorie die ik probeer terug te vinden in de onderzoeken.

2) Onderbouwde aannames

Als pionier maak je bij het ontwikkelen van een nieuwe visie zoals het hormoonbalansprogamma altijd gebruik van onderbouwde aannames. Onderbouwen kan dan wel, maar wetenschappelijk bewijzen (nog) niet. Vervolgens kijk je of er ook negatieve gevolgen zijn in de benadering van de aanpak. Indien dit niet het geval is ga je het uitproberen in de praktijk.

Voorbeeld testosteron

In meerdere onderzoeken is wetenschappelijk aangetoond dat verlaging van stress voor een hogere testosteronspiegel zorgt. Testosteron zorgt voor opbouw van spieren en afbraak van vet. Dit is ook aangetoond in wetenschappelijk onderzoek. Hiermee is onderbouwd dat een hoge testosteron voor een vetafbrekende en spieropbouwende status kan zorgen.

  1. Hieruit kom ik tot de onderbouwde aanname dat het verstandig is om stress te reduceren om een goede lichaamssamenstelling te bereiken (niet bewezen).
  2. Vervolgens is het belangrijk om uit te zoeken of er ook negatieve gevolgen zijn voor het reduceren van stress. Die zijn er niet en dit is dus een onschuldig onderdeel van de interventie.
  3. Hierna test je het advies in de praktijk en als je hier meerdere positieve resultaten mee boekt kan dit meegenomen worden in een programma.

3) Praktijkervaring

Ik zou mezelf in de vingers snijden als ik geen gebruik maak van de ervaring die ik heb opgedaan met het begeleiden van de vele klanten tot nu toe.

Juist door experimentele maatwerk leefstijlinterventies die veilig zijn kan de cliënt optimaal bediend worden. Iedereen is anders en begeleiding in een zoektocht naar jezelf is vereist. Dan moet je soms afwijken van het algemeen aanvaarde advies wanneer iets geen resultaat biedt.

4) Rationaliteit

Dan is er tenslotte nog iets wat in deze tijd vaak vergeten wordt: rationaliteit!

Hoe dichter we bij de natuur blijven, hoe veiliger, is voor mij een rationele strategie. Alles wat daarbuiten ligt is een experiment met onze gezondheid waar we de uitkomst niet precies van weten. Wat we wel weten is dat we de laatste decennia steeds verder van de natuur zijn gaan staan en dit blijkt niet gunstig voor de cijfers van obesitas, vitaliteit en ziekte. Breng de mensen meer terug naar die voeding en leefstijl en maak dit passend in de huidige tijd om die cijfers te verbeteren.

Ir. Ralph Moorman

(1stemmen, gemiddeld: 5,00 van de 5)

Loading...

14
Reageer op dit artikel

avatar
10 Comment threads
4 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
10 Comment authors
LiesRuud DegelingGerda Tol-van DijkChristaTeus Vink Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Freddy Velthuizen
Gast
Freddy Velthuizen

Ik wil eerst Ralph Moorman bedanken voor zijn geweldig onderzoek en bevindingen op het gebied van voeding. Eindelijk eerlijke informatie over voeding en geen bedrog vanuit criminele organisaties zoals de voeding en farmaceutische industrie. Toen bij mij in 2011 Kaposi sarcoom (huidkanker) werd constateert heb ik na slechte ervaringen in het ziekenhuis de conclusie getrokken dat ik het beter zelf op kon lossen. Dat een virus als het Kaposi sarcoom zich verspreid via de bloedbaan en lymfe klieren, gaf mij het besef dat het wegsnijden van de melanomen geen nut had. Een hogere weerstand leek mij een betere optie en… Lees verder »

Robert Albers
Beheerder
Robert Albers

Ik kan daar eigenlijk maar 1 ding op zeggen. Wat heb je dat fantastischvoor elkaar gekregen door samen te werken met je immuunsysteem! Enjoy the life force 😀

Berlinda van den Berg
Gast
Berlinda van den Berg

Beste Ralph,
Allereerst bedankt voor je interessante boeken. Ik heb er veel aan gehad. Ik geef op dit moment binnen een eigen bedrijf cursussen over gezonde voeding (orthomoleculair en paleo). Natuurlijk praten we ook veel over additieven. Voor E621 zijn veel schuilnamen bekend, maar 1 daarvan: gelatine, kan ik niet goed plaatsen. Ik krijg daar veel vragen over. Kun jij mij misschien uitleggen wat het verband is tussen E621 en de schuilnaam gelatine.
Hopelijk kun en wil je mij een beetje op weg helpen.
Met vriendelijke groet,
Berlinda van den Berg

Gerda
Gast

Beste Berlinda,

Gelatine verbergt E621. Een schuilnaam dus…

M.vr.gr.
Gerda Tol-van Dijk
http://www.primabalans.nl

Berlinda van den Berg
Gast
Berlinda van den Berg

Beste Gerda,
Kun je iets verder toelichten wat je bedoeld met het verbergen van E621. Ik snap dat gelatine een schuilnaam is, maar hoe is verbergen voor me moet zien begrijp ik niet. Ik krijg deze vraag veel van klanten en hoop dat je mij meer duidelijkheid kunt geven.
Mvg Berlinda

Linda Oppelaar
Gast
Linda Oppelaar

Ik zou graag willen weten vanaf welke leeftijd een kind het beste van de zuivel het beste kan worden af kan stappen, op een traktatie na dan af en toe.

Hartelijke groet Linda

Gerda
Gast

Beste Linda,

Een kind kan altijd van de zuivel afstappen. Dat is niet leeftijd gebonden. Als je bang bent dat je kind te weinig calcium binnenkrijgt, zorg dan voor voldoende andere bronnen van calcium. Bv. groene groenten.

Met vriendelijke groeten,
Gerda Tol-van Dijk

Priscilla
Gast
Priscilla

Wauw wat een goed bericht van Freddy!

Kan ik het beste beginnen met het hormoonbalansdieet of de hormoonfactor?

Bedankt!

Gr. Priscilla

Teus Vink
Gast
Teus Vink

Beste Priscilla, als trainer hormoonfactor raad ik aan om eerst het boek De Hormoonfactor te lezen, dan begrijp je daarna beter de achterliggende gedachte achter de recepten in het boek Hormoonbalansdieet. Succes!

Christa
Gast
Christa

Ik heb 2 vragen: Ik volg het dieet en voel me over het geheel veel beter en mijn bmi is omlaag zonder dat ik meer ben gaan bewegen. Nu wil ik graag sporten maar ik houd vooral van hardlopen. Ik heb over uw bedenkingen daaromtrent gelezen. Is er een manier van hardlopen die u wel aanbeveelt? Bijvoorbeeld explosiever, korter of intervaltraining? Ik heb ook een vraag over rijstwafels. Daar zit volgende de media arseen (arsenicum) in. Is het dan wel handig die te eten? Ik ben overgestapt op oergraanwafels van Leev maar die bestaan voor het grootste deel uit mais.… Lees verder »

Gerda Tol-van Dijk
Gast

Beste Christa,

Hardlopen is prima maar inderdaad geen uren. 30 à 45 minuten is prima en dat kun je inderdaad combineren met intervallen.

Er gaan op dit moment weer verhalen over rijstwafels over de sociale media. Er zit inderdaad een minimale hoeveelheid arsenicum in. In de “rijstwereld” wordt naar dit probleem gekeken. Eet daarom zo gevarieerd mogelijk. Dan krijg je nooit te veel van bepaalde schadelijke stoffen binnen en voldoende verschillende goede stoffen. Je kunt inderdaad afwisselen met maïswafels, ook die hebben voor- en nadelen.

M.vr.gr.
Gerda Tol-van Dijk
http://www.primabalans.nl

Christa
Gast
Christa

Hartelijk dank voor uw antwoord. Daar kan ik iets mee. Heeft u de nadelen van mais wafels paraat? Ik eet ze dagelijks (4) als ontbijt met boter en groene appel.
Groeten Chtista.

Ruud Degeling
Gast
Ruud Degeling

Beste Gerda,

Ik ben een aantal jaren geleden overtraind geraakt in voorbereiding op de IM van Barcelona.
Dit is inmiddels 5 jaar geleden. Sindsdien heb ik veel slaap problemen. Als ik maar iets ga sporten wordt deze klacht gelijk getriggerd, slecht slapen, vermoeid, spierpijn, negatieve gevoelens, onrust.
Is het mogelijk dat het volgen van dit programma mijn klachten verminderen/verdwijnen ??

ruud

Lies
Gast
Lies

Beste Ralph,

Sinds een paar weken neem ik gelatine van great lakes collageen hydrolysaat omdat ik had gelezen dat dit veel gezondheidsvoordelen zou geven. Nu vraag ik mij af of dit dan ook onder het e nummer 621 valt aangezien jullie het over een schuilnaam hebben.
Graag hoor ik van je.

Gratis startpakket

Meld je aan voor mijn 2-wekelijkse inspiratiemail - voor minder klachten, meer energie en nog een mooi lijf ook - en ontvang ook het gratis startpakket.

-> Meld je aan

Direct aan de slag

Wij stappen in op de plek waar jij op dit moment staat. Zelf aan de slag met onze boeken? Online begeleiding van ons? Of liever 1 op 1 afspreken met een collega van Ralph in de buurt?

-> Bekijk onze producten

opleiding trainer hormoonfactor

Opleiding Trainer Hormoonfactor

Wil jij in 10 dagen alles weten over hormonen en hoe je het hormoonsysteem kan beïnvloeden met leefstijlaanpassingen?

-> Lees hier meer

Inspired by Ralph Moorman

koocjouwboxinspired by yam

 

Gezonder ontbijten? Haal het glutenvrije broodje van YAM!

YAM desem

Gezonde kant en klaar maaltijden? Probeer het met KOOC!

kooc

Mijn favoriete producten met korting? Probeer JouwBox!

jouwbox