Gezonde zwangerschap

Rianne Zwart: Als er in het leven iets is waarvan je hormonen van slag kunnen raken dat is het wel een zwangerschap. En laat ik nou net zwanger zijn toen ik met mijn studie Trainer Hormoonfactor begon, toepasselijker kon niet en ideaal voor een gezonde zwangerschap! Graag wil ik je wat meer vertellen over mijn ervaringen met een gezonde zwangerschap en mijn tips met je delen.

Al snel kreeg ik te maken met ‘ochtendmisselijkheid’, die de hele dag aanhield. Dat koken ooit mijn grootste hobby was, kon ik me niet meer voorstellen. Van kookluchtjes werd ik steeds misselijker leek het wel. Nee… aan koken deed ik echt niet meer. Mijn weerstand nam dan ook snel af en ik ging meestal om een uur of acht naar bed. De kilo’s vlogen er in het begin van af. Mijn gebruikelijke supplementen mocht ik niet meer innemen en ik moest overgaan op de Gravitamon speciaal voor zwangere vrouwen. Heel veel ellendiger kon ik me niet voelen, hoewel ik smoorverliefd was op het kleine wezentje dat in mijn buik groeide!

Na enkele maanden ging het gelukkig weer wat beter (de misselijkheid bleef wel aan). Ik begon weer met koken en kreeg een voorliefde voor chocola. Ook at ik soms hele rare dingen, typisch een geval van een zwangerschapshormonen…..

De studie Trainer Hormoonfactor heeft ervoor gezorgd dat ik ondanks alle zwangerschapsverschijnselen toch gezond bleef eten. Naast deze kennis op het gebied van voedsel ben ik ook op zoek gegaan naar betere niet chemische supplementen speciaal voor zwangere vrouwen. Alleen daardoor ging ik me al beter voelen!

Hieronder heb ik mijn belangrijkste tips beschreven die ik graag met je wil delen.

  • Eet zo gezond en gevarieerd mogelijk volgens het hormoonbalans programma! Ook raad ik je aan om zoveel mogelijk biologisch te eten. Zo verminder je de inname van pesticiden die anders ook weer bij je kind terecht kunnen komen.
  •  Voeg genoeg witvis en zeekraal toe aan je menu. Een zwangerschap heeft behoorlijk invloed op je schildklier en op deze manier voorkom je een jodiumtekort. Zelf probeerde ik zo 1 a 2 x per week vis met zeekraal te eten.
  •  Koop goede supplementen voor zwangere vrouwen. Zelf gebruikte ik het volgende: New Chapter/Perfect Prenatal (een goede, niet chemische, Multi vitamine) en van MorDHA/Optimal Prenatal DHA formula (een hele zuivere visolie, erg goed voor de hersenontwikkeling van je baby).
  • Houd je suikercravings in toom. Veel zwangere hebben last van een candida infectie die wordt gevoed met suiker en progesteron (het zwangerschapshormoon!). Als je eet volgens het hormoonbalans principe eet je al anti-candida. Natuurlijk wil je jezelf verwennen met chocola, ga voor 1x in de week en geniet er volop van! Maar vergeet ook niet de goede variant; raw chocolate of Tony’s Chocolonely puur!
  • Zorg voor voldoende ontspanning. Zelf heb ik goede ervaring met voetreflexmassage speciaal voor zwangere vrouwen. Ook heb ik een bijzondere zwangerschapscursus op haptonomische basis gedaan en wat lessen mindfulness zwangerschapsyoga gevolgd. Stress is enorm slecht voor jezelf en je ongeboren kind!
  • Gebruik Orthiflor Start/ Probiotica voor moeder en kind voor de opbouw van de darmflora. Hiermee kun je in het laatste trimester van je zwangerschap beginnen. Ik vind dit echt een top product en mijn zoontje heeft nog nooit krampjes gehad.
  • Ga, als het kan natuurlijk, voor borstvoeding. Als dit lukt, is dit echt het allerbeste wat je je kind kunt meegeven.

Tips na de bevalling

  • Geniet en blijf vooral op bed, je hebt een topprestatie geleverd! Laat je lekker verwennen, nu kan het nog!
  • Ga niet meteen sporten maar laat je lichaam herstellen, ga alleen in overleg met je verloskundige weer sporten en bouw het langzaam op.
  • Ga vooral veel wandelen, je hebt nu een goed excuus!
  • Als je borstvoeding geeft blijf dan vooral je zwangerschapssupplementen gebruiken. Je geeft nog steeds gezonde dingen door (lees wel even de gebruiksaanwijzing van het supplement).
  • Eet ook tijdens je kraamperiode volgens de hormoonbalans programma regels (naast de gebruikelijke verwennerij natuurlijk).
  • Maak een afspraak met jezelf vanaf wanneer het voor jou over is met beschuit met muisjes (en de andere slechte eetgewoontes!). Waarschijnlijk heb je net als ik tijdens je zwangerschap de teugels wat laten vieren als het om je eten ging, dat hoort er gewoon bij. Toch is het van belang om zo snel mogelijk over te gaan op een goed eetpatroon.

Gezond genieten
Een gezonde zwangerschap is een mooie, bijzondere en spannende periode in je leven. Er veranderd van alles, vooral op hormonaal vlak. Ik weet er alles van! Maar hoe vervelend het ook kan zijn, je moet vooral goed voor jezelf en je kindje zorgen. Daarom raad ik je dan ook zeker aan om zo gezond mogelijk te blijven eten en daarnaast te genieten. Zorg dat je geestelijk en lichamelijk lekker in je vel zit. Ga zo relax, vol vertrouwen en voorbereid je bevalling in. Een zwangerschap is echt een ‘aanslag’ voor je lijf en een bevalling is pas echt topsport!
Na mijn eerste ‘kraamweken’ ben ik de boel weer gaan oppakken. De verplichte beschuit met muisjes heb ik weggegooid en ben weer begonnen met krachttraining. Intussen eet ik nog gezonder dan ooit, voel me super en heb ik een verschrikkelijke mooie, gezonde en blije baby!

Overzicht hormoonfactor ervaringen

(1stemmen, gemiddeld: 5,00 van de 5)

Laden...

Abonneer
Laat het weten als er
guest
2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Mélanie
Mélanie
5 jaren geleden

Zijn deze supplementen ook in Nederland te verkrijgen?

Rianne
Rianne
5 jaren geleden

Yes allemaal gekocht in Nederland!