wim hof methode

Wim Hof methode | Duidelijke uitleg namens the iceman

Wat is de Wim Hof methode?

De Wim Hof methode is een methode die ademhalingsoefeningen, koudetraining en inzet (mindset) combineert.

Voordat deze methode tot stand kwam trainde Wim vele jaren in de natuur. Daarbij bleek Wim zijn autonome zenuwstelsel te kunnen beïnvloeden en aan te sturen, iets wat door de wetenschap niet voor mogelijk werd gehouden.

In het autonome zenuwstelsel wordt o.a. de temperatuur van je lichaam geregeld, maar ook de hartslag, bloeddruk, ademhaling en de bloedvaten die open- of juist dichtgaan. Iedereen die niet getraind is in de Wim Hof Methode is ook niet in staat om het autonome zenuwstelsel bewust te beïnvloeden en aan te sturen maar Wim is ervan overtuigd dat ieder mens in principe in staat is om door middel van zijn methode de controle over het autonome zenuwstelsel kan krijgen.

In 2014 kreeg hof gelijk. De conclusie na een wetenschappelijk onderzoek in het Radboud ziekenhuis, met 24 proefpersonen, was dat mensen die met de Wim Hof methode hadden geoefend allemaal in staat waren om hun autonoom zenuwstelsel te beïnvloeden.

Waarom de Wim Hof methode?

De verstrekkende gevolgen van deze kennis zijn nog niet te overzien, maar we weten inmiddels dat de WHM positieve ervaringen heeft bij:

  • een gezonder vatenstelsel
  • een sterker immuunsysteem
  • verbeterde sportprestaties
  • natuurlijke antidepressiva
  • superfocus
  • hogere vetverbranding
  • betere insulinegevoeligheid
  • bewuste beïnvloeding van het immuunsysteem
  • minder ontstekingen en een betere zuurgraad in je lichaam
  • minder verzuren bij sportprestaties
  • een beter metabolisme (energiesysteem)
  • en diepe meditatieve rust.

-> Uitleg ademhaling methode bij RTL Late Night
-> Documentaire door één vandaag
-> Boek ‘Koud kunstje’

Kritiek op de methode: Mensen zijn overleden

Zoals bij ieder succesvol concept worden de negatieve zaken uitgelicht. Ook hier; er zijn doden gevallen doordat mensen zijn ademhaling techniek toegepast hebben.

Hoe kan dit gebeuren?

Door de ademhalingsoefeningen ontstaat er een effect dat vergelijkbaar is met hyperventilatie. Wie dit wil moet een aantal series diep inademen en niet helemaal uitademen, gevolgd door een periode waarin niet wordt geademd. Gevolg zou kunnen zijn (ik heb het zelf en in mijn workshops nog niet eerder meegemaakt: mensen kunnen korte tijd het bewustzijn verliezen. Als dit onder water gebeurt, kunnen de gevolgen dodelijk zijn. De doodsoorzaak wordt ook wel de shallow water blackout genoemd.

Bij iedere cursus en workshop wordt gewaarschuwd om de oefening nooit op een plek uit te voeren waar flauwvallen gevaarlijk kan zijn. ‘Dus nooit voor of tijdens duiken, autorijden, zwemmen, in bad, etc. en altijd op een plek met zachte ondergrond’, dit staat ook op de site van Innerfire.

Over de iceman zelf

Na de dood van zijn vrouw Olaya Hof wisselt Wim de zorg voor zijn 4 kleine kinderen af met periodes om op te laden in de natuur. Naarmate zij ouder worden gaat Wim op zoek naar nieuwe uitdagingen en breekt hij het ene wereldrecord na het andere. Hij neemt het langste ijsbad (bijna 2 uur), hij beklimt besneeuwde bergtoppen, hij loopt een marathon in Lapland bij min 30 graden Celsius, en hij zwemt honderden meters onder het ijs. Allen in korte broek en vaak zonder shirt. Deze records geven hem de bijnaam: The Iceman. Hij krijgt steeds meer de behoefte om zijn kennis te delen en stelt zich beschikbaar voor de wetenschap. Wim richt het bedrijf Innerfire op en organiseert workshops, reizen én er worden nationaal en internationaal instructeurs in deze methode opgeleid.

-> Uitleg Wikipedia
-> Programma 24 met (uitzending gemist)

iceman en ronald smit

Workshop/ cursus volgen?

Ohhh nee hoor, ik die in een ijsbad ga zitten, echt niet, dat kan ik niet! Wij horen het elke keer weer maar iedereen die de workshop bij ons volgt doet het toch. In kleine groepen van 8-14 personen, met veel persoonlijke aandacht, leren wij jou de praktische vaardigheden van de Wim Hof Methode. Wij leren je angsten en conditioneringen loslaten en laten je voelen en begrijpen wat ademen volgens de Wim Hof Methode is. En uiteraard ontbreekt het ijsbad of een duik in de koude Noordzee niet, een ervaring die je nooit meer vergeet.

*Workshop in Opperdoes Noord-Holland (met ijsbad).

*Workshop in Castricum aan zee, inclusief Yoga, eten (we houden rekening met je voeding/dieet) en een duik in de Noordzee.

Contact kan je met ons opnemen via ronald@pureresults.nl ( www.icecubeevents.nl) of een PB via Facebook als je hier bij wilt zijn en dan sturen wij de aanvullende informatie toe. Heb je zelf een locatie en een groep geïnteresseerden? Vraag dan naar de mogelijkheden.

Starten met koud douchen

Als je alvast thuis een start wil maken met koud douchen zorg er dan voor dat je ademhaling rustig blijft (focus de ademhaling op de navel en lang uitademen) en je het rustig opbouwt. Het beste is om niets te eten voor de koude douche. Begin met 15 seconden de koude straal op je enkels en benen te richten en daarna de polsen en armen (altijd richting het hart). Bouw het langzaam op tot je het hele lichaam (niet het hoofd) onder de koude douche kan houden! Maximaal 1,5 tot 2 minuten is genoeg! Indien je twijfels hebt of het voor jou geschikt is, raadpleeg dan eerst je huisarts of stel ons jouw vraag. Je kan dan een mail sturen naar ronald@pureresults.nl.

Ronald Smit is herstel- en revalidatietrainer, personal trainer en docent tijdens de opleiding Trainer Hormoonfactor. Daarnaast heeft Ronald de opleiding van Wim Hof gevolgd tot instructeur. Heeft onder andere in de besneeuwde bergen van Polen een koude training gevolgd heeft, gaat nog de Kilimanjaro in korte broek beklimmen én geeft zelf workshops ‘koude training’.

(26stemmen, gemiddeld: 3,62 van de 5)

Laden...

Abonneer
Laat het weten als er
guest
3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Frank Janssen
Frank Janssen
2 jaren geleden

Heb deze workshop gevolgd op 5 november jongstleden. Na een uitgebreide ademhalingstraining van Ronald Smit, mocht ik als 1e in het ijsbadje. Eerst de voeten, dan de handen en daarna je hele lichaam in zithouding tot aan je borst. Ronald begeleide mij met de ademhaling en focus. Tot mijn grote verbazing was dit makkelijk te doen. Hoppa, 2 minuten in het ijs! Het was heerlijk. Ik kreeg een flinke boost en voelde mij erna sterk, krachtig en had een gelukzalig gevoel over me. Omdat je uit je comfortzone gaat, geeft dit je zelfvertrouwen en mindset, ook een positieve boost. Die… Lees verder »

THEO Hendrik Selser
THEO Hendrik Selser
2 jaren geleden

koud douchen, waarom wordt het afgeraden om het hoofd koud te douchen

Alexander Gideonse
Alexander Gideonse
Antwoord aan  THEO Hendrik Selser
29 dagen geleden

Ja waarom wordt dit afgeraden, vraag me dat ook af ?, Doe het zelf namenlijk wel altijd.
Ook heb ik gehoord eerst op je rechterbovenbeen omdat dit weer correspondeert met je hart,
Hoor graag een reactie, grtjs Alexander