Koolhydraten | Bijdrage aan onze obesitas-epidemie

Naar mijn mening is het eten van te veel koolhydraten een bijdrage aan onze obesitas-epidemie. Sinds de ‘Let op Vet’ campagne van de overheid zijn we massaal vet gaan weren en in plaats daarvan suikers en koolhydraten gaan eten, met alle gevolgen van dien. De discussie die altijd gevoerd wordt, gaat niet over koolhydraten maar over calorieën. Uiteraard zijn calorieën belangrijk, maar het gaat er mij niet om hoeveel calorieën er in de koolhydraten zitten, maar hoeveel calorieën het uitlokt.

Koolhydraten kunnen een hogere calorie-inname uitlokken, omdat:

  • Cellen ongevoeliger worden voor insuline en de bloedsuiker instabieler wordt. Tijdens de bloedsuikerdips voelen velen zich moe en lusteloos. Op dat moment grijpen er veel mensen naar voeding en eten zonder echte honger. Bij insulineresistente mensen let ik daarom extra goed op met koolhydraten.
  • Cellen minder gevoelig voor het verzadigende serotonine worden, zodat je steeds meer suiker nodig hebt om dit te bereiken. Dit kan in combinatie met insulineresistentie leiden tot een soort suiker- en koolhydraatverslaving. Hierdoor wordt bij mentaal moeilijke momenten makkelijk naar suikerrijke voeding gegrepen.
  • Koolhydraten en vooral suikers zorgen voor smaak, aroma, kleur en mondgevoel van een product. Dit kan producten onweerstaanbaar lekker maken en dus de ‘dooreetfactor’ vergroten.

Het is zeer belangrijk voor de bloedsuiker en insulinegevoeligheid op de lange termijn dat de koolhydraten die je eet, langzaam als glucose in je bloed vrijkomen. Hierbij zijn de glycemische index en de glycemische lading van belang.

Koolhydraten in voeding

De suiker en koolhydraten in het ene voedingsmiddel zorgen voor een snellere stijging van de bloedsuikerspiegel dan die in het andere (de zogeheten ‘trage’ koolhydraten). Zo stijgt de bloedsuikerspiegel na het eten van een roze koek sneller dan na een portie zilvervliesrijst, of witbrood tegenover volkorenbrood. Kies zoveel mogelijk voor traag opneembare koolhydraatbronnen die de bloedsuikerspiegel nauwelijks verstoren, en dus overeten en het ontstaan van insulineresistentie minder in de hand werken.

Ook de behandeling en bewerking van voeding speelt mee. Een portie aardappelpuree jaagt de bloedsuikerspiegel veel sneller omhoog dan diezelfde aardappelen, maar dan gekookt. Opnieuw zijn onbewerkte voedingsbronnen bijna altijd de beste.

Vet, eiwit en vezels vertragen de opname van suiker in het bloed. Je kunt suikers dus iets minder schadelijk maken door suiker te combineren met voedingsmiddelen die rijk aan deze stoffen zijn. Als je bijvoorbeeld een smoothie van zoete vruchten (die veel suiker bevatten) maakt, meng er dan ook een avocado door: vet vertraagt de opnamesnelheid. En combineer witte rijst altijd met eiwit, vezels en vet. Een lijst van producten en hun glycemische index/ lading staat hier: Mendosa.

Soorten suiker

Ook is de ene soort suiker de andere niet. Zo bestaat tafelsuiker voor de ene helft uit glucose en de andere helft uit fructose. Beide vormen van suiker worden op verschillende manieren door ons lichaam verwerkt. Glucose belandt direct vanuit de darm in de bloedbaan, en zorgt daardoor voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel. Fructose moet eerst door de lever worden verwerkt. Fructose verstoort de bloedsuikerspiegel dus veel minder snel dan glucose. Toch moet je ook opletten met fructose, omdat het leververvetting kan veroorzaken bij te hoge calorie-inname. En dat werkt via een omweg eveneens insulineresistentie in de hand, omdat een vette lever niet goed zijn werk kan doen als onder andere opslagorgaan van bloedsuiker. Het gaat hierbij niet zozeer om fruit, maar om de toegevoegde fructose aan levensmiddelen die vaak uit goedkope mais vervaardigd wordt. Fructose is zoeter dan tafelsuiker en glucose, het zorgt na verhitting voor een heerlijk aroma en een mooie bruine kleur en draagt bij aan een lekker mondgevoel. Deze eigenschappen van fructose in combinatie met de lage prijs hebben ervoor gezorgd dat de supermarktproducten veel te veel fructose bevatten en dat van deze producten vaak te veel gegeten wordt.

koolhydraten

Gezonde groet,
Ralph Moorman

Gerelateerde artikelen: Uitleg eiwitten / Uitleg vetten
Tip: 1 op 1 hormoonanalyse of 12 weken hormoonfactor programma

Koolhydraten | Bijdrage aan onze obesitas-epidemie

(Nog geen stemmen)

Loading...

Reageer op dit artikel

1 Reactie op "Koolhydraten | Bijdrage aan onze obesitas-epidemie"

avatar
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Taco
Gast

Helder verhaal! Jammer dat het grote publiek maar langzaam overtuigd wordt van deze zienswijze. Positieve noot: Nederlanders schijnen toch gemiddeld gezien minder te gaan wegen dan onze buurlanden (en Amerika natuurlijk).

Gezonder ontbijten? Haal het glutenvrije broodje van YAM!

Gezonde kant en klaar maaltijden? Probeer het met KOOC!

Wordpress content guard plugin
Meer in Voeding
foliumzuur
Foliumzuur én B12 bij zwangerschap

Sinds 1995 geldt in Nederland het officiële advies aan vrouwen met kinderwens om al voor de zwangerschap te beginnen met...

Sluiten