Fructose zorgt voor overgewicht!

Fructose zit al jaren in het verdachtenbankje als veroorzaker van overgewicht. Dit is ook vrij logisch, omdat het fructosegehalte van producten in de supermarkt sinds 1976 steeds hoger is geworden, alsmede het aantal mensen met overgewicht. In 1976 is het gelukt om op een zeer goedkope manier fructose te winnen uit mais, en werd deze zoetstof zeer interessant voor de levensmiddelenindustrie.

Fructose eigenschappen

De lage kostprijs was hierbij natuurlijk interessant maar ook de eigenschappen van fructose, namelijk:

  • Het is zoeter dan glucose en tafelsuiker (dat uit glucose en fructose bestaat)
  • Het is een ideale grondstof om aroma’s en een aantrekkelijke bruine kleur te laten ontstaan bij de verhitting van voedingsmiddelen (Maillard-reactie). Een heerlijk aroma is misschien wel het belangrijkste aankoopargument van een product.
  • Het heeft een lage glycemische index, wat wil zeggen dat de bloedsuiker maar langzaam stijgt door fructose. In die tijd dacht men dat fructose wel eens gunstiger zou kunnen zijn bij insulineresistentie en diabetes.

Het derde argument bleek echter bij nader onderzoek toch niet te kloppen. Fructose draagt namelijk wel degelijk bij aan het ontstaan van insulineresistentie. De langzame bloedsuikerstijging door fructose wordt veroorzaakt door het feit dat fructose eerst in de lever omgezet moet worden naar glucose, alvorens de bloedsuiker gaat stijgen. Het proces dat in de lever plaatsvindt lijkt zeer veel op de verwerking van alcohol. Fructose en alcohol kunnen ook in vetten omgezet worden en bij een te hoge calorie-inname leververvetting stimuleren. De lever is een belangrijk opslagorgaan van suikers als glycogeen en een vervette lever is hier minder efficient in. Via een omweg vergroot een hoge fructose inname dus toch de kans op het ontstaan van insulineresistentie en diabetes type 2.

De discussies over dit onderwerp lopen hoog op. Amerikaanse boekenschrijvers demoniseren het als een gif en de veroorzaker van de obesitasepidemie. Als reactie hierop zeggen andere wetenschappers dat het aan calorieën ligt in het algemeen en niet aan fructose.

Natuurlijk zullen calorieën zeer belangrijk en doorslaggevend kunnen zijn in het proces van afvallen, maar wat doet een verhoogde fructose-inname op uiteindelijk de totale calorie-inname. Ik denk dat deze wel eens hoger zou kunnen uitvallen, waardoor het toch in de verdachtenbank mag blijven zitten:

  1. Het is zo belangrijk voor smaak, kleur en geur dat toevoeging ervan aan producten ervoor kan zorgen dat mensen langer dooreten. Ook triggert de combinatie van fructose met zout en vet het beloningscentrum in de hersenen, wat “eten zonder honger” kan uitlokken.
  2. Het kan bijdragen aan het ontstaan van insulineresistentie. Hierdoor wordt de bloedsuiker instabieler en is het kans op bloedsuikerdips groter. In deze dips is het risico op “eten zonder honger” groter.

Al met al ben ik er altijd een voorstander van zo puur en onbewerkt mogelijk te eten. Hierdoor zal de inname van fructose niet snel te hoog worden. Fructose in fruit zit in zijn natuurlijke matrix in combinatie met glucose en vezels. Dit is heel wat anders dan geïsoleerde fructose die hier bedoeld wordt in dit artikel, dus blijf zeker fruit eten en het liefst de zuurdere oervarianten.
Ralph Moorman

 

(1stemmen, gemiddeld: 4,00 van de 5)

Loading...

2
Reageer op dit artikel

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
j boschLorenz Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Lorenz
Gast
Lorenz

Hi Ralph, Duidelijk verhaal. Fructose lijkt inderdaad een boosdoener voor de gezondheid. Wat ik me wel afvraag; – Je denkt dat hogere inname van fructose lijdt tot een hogere calorie inname. Hoezo ‘denk’ je dit? Het staat toch vast hoeveel calorieën een gram fructose met zich mee brengt? En stel dat je je calorie inname gelijk houdt (iemand die dus eten zonder honger onder controle kan houden), maar je fructose inname wel verhoogt; Kom je dan ook aan? Ik denk persoonlijk dat het dan enkel andere gezondheidsrisico’s met zich mee brengt, zoals de invloed op de werking van de lever.… Lees verder »

j bosch
Gast
j bosch

bij gelijke calorie inname van een gangbaar dieet met suikers of een dieet met flinke beperking van suikers,zet het eerste dieet meer aan in lichaamsgewicht dan het tweede dieet.

Gezonder ontbijten? Haal het glutenvrije broodje van YAM!

Gezonde kant en klaar maaltijden? Probeer het met KOOC!

Wordpress content guard plugin
Lees vorig bericht:
Afvallen met onbewerkte voeding | Hormoonfactor ervaringen

Miranda Vermeulen-Jacobs: "Inmiddels, bijna een jaar later, ben ik 29.5 kg afgevallen en vol vertrouwen dat de laatste kilo’s er...

Sluiten