Spieren opbouwen is tevens buikvet verbranden!

Als je jouw buikvet wilt verbranden dan is spieren opbouwen van groot belang. Ben je onervaren met fitness? Vraag de instructeur om begeleiding. Zo voorkom je blessures!

Casus: Maaike van 41 jaar heeft een fulltime job als directie secretaresse in Utrecht. In haar vrije tijd gaat zij regelmatig uit eten en doet zij 2 keer per week aan yoga. Zowel privé als in haar werk komt zij regelmatig in aanraking met allerlei verleidingen waar zij niet vaak genoeg nee tegen kan zeggen. Thuis vervalt zij vaak in haar oude patroon en kookt zij snel iets uit pakjes en zakjes. Door haar drukke baan heeft zij weinig tijd en energie om te gaan sporten. Yoga alleen “doesn’t do the trick”. Maaike zou zich graag zelfverzekerder willen voelen en met name haar buikvet vindt zij erg vervelend.

Door Simon van Kuijeren, exercise specialist

“You can’t out-train a bad diet”

Gedragsverandering is van cruciaal belang, de kop zegt het al: Een slecht voedingspatroon is niet met sporten te compenseren. Overtollig buikvet is het resultaat van een lange periode slechte voeding, niets nieuws zou je denken. Toch zijn er een aantal tools die je tijdens de training kan inzetten om snel van jouw buikvet af te komen.

“The most bang for your buck exercises”

Er is een verschil tussen bewegen en trainen, vaak wordt dit met elkaar verward. Bewegen is wanneer jij een dag in de stad aan het shoppen bent of naar de supermarkt gaat om boodschappen te doen en vervolgens met twee zware boodschaptassen terug naar huis te loopt. Dit kan niet als een ‘sportmoment’ geteld worden, het lichaam is namelijk nauwelijks verstoord.

In de sportschool is het belangrijk om oefeningen te kiezen die daadwerkelijk een prestatie van jouw lichaam vragen. The most bang for your buck exercises zijn oefeningen die het lichaam zo effectief mogelijk verstoren. 

  1. Multi-joint exercises (oefeningen die over meerdere gewrichten bewegen) zoals de Squat, Deadlift, Pull up, Bench press, Sprint, Kettlebell swing zijn ideaal om snel resultaat te boeken.
  2. Het knijpen in de rusttijd. Hoe langer de rusttijd tussen de sets, hoe groter de neurologische adaptatie. Hoe korter de rusttijd tussen de sets, hoe groter de metabole prikkel. Samengevat zorgt een korte rust voor een verminderd herstel waardoor je naast kracht ook op het conditionele aspect wordt uitgedaagd.

Gemak dient de mens

Doorgaans zitten wij de hele dag en komen we nauwelijks aan lichaamsbeweging. Nadat wij de deur ’s ochtends achter ons dicht trekken stappen velen in de auto of nemen het openbaar vervoer om te gaan werken. Op het werk brengen wij het grootste gedeelte van de dag zittend door. Om bewegingsarmoede te minimaliseren is het belangrijk om bewustere keuzes te maken. Dit begint al door roltrappen en liften links te laten liggen. Naast het doel om over de gehele dag meer te bewegen, zijn er per week minimaal 3 trainingsmomenten nodig wil je op korte termijn resultaat kunnen zien.

Video uitleg 6 oefeningen

Opdracht

Lees eerst de uitleg van onderstaand schema in dit blog: Uitleg fitness oefeningen

Print het krachttraining schema uit en neem dit mee naar de sportschool. Zo kan je zien of er progressie (spieren opbouwen) geboekt wordt (meer reps dan de voorgaande training/ meer gewicht = positieve adaptatie). Daarnaast heb je een overzicht hoe vaak er per week over een bepaalde periode getraind is (consistency is key).

-> Download onderstaand schema hier <-

spieren opbouwen

Tip: Lees het boek: Fitnessbijbel voor vrouwen

Spieren opbouwen is tevens buikvet verbranden!

(3stemmen, gemiddeld: 5,00 van de 5)

Loading...

2
Reageer op dit artikel

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Liesbeth HazesLara Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Lara
Gast
Lara

Hallo ik ben begonnen met dit schema, en inderdaad ik merk dat het werkt. Jammer genoeg verdwijnt er bij mij eerst (of vooral) vet van de benen en billen, en laten die nu al dun genoeg zijn. Heb je nog tips hiervoor? Andere oefeningen? Gr. Lara

Liesbeth Hazes
Gast
Liesbeth Hazes

Hoi! Ik heb twee vragen over VAT (visceral adipose tissue) en SAT (subcutaneous adipose tissue). 1. Hoe komt het dat VAT en SAT verschillend reageren bij afvallen en bij de ene persoon VAT en SAT beide omlaag gaan, maar bij een andere persoon VAT omlaag gaat en SAT omhoog? 2. Wat is de beste metode om zowel VAT en SAT omlaag te krijgen en te houden? Met vriendelijke groet, Liesbeth.

Gratis startpakket

Meld je aan voor mijn 2-wekelijkse inspiratiemail - voor minder klachten, meer energie en nog een mooi lijf ook - en ontvang ook het gratis startpakket.

-> Meld je aan

Direct aan de slag

Wij stappen in op de plek waar jij op dit moment staat. Zelf aan de slag met onze boeken? Online begeleiding van ons? Of liever 1 op 1 afspreken met een collega van Ralph in de buurt?

-> Bekijk onze producten

opleiding trainer hormoonfactor

Opleiding Trainer Hormoonfactor

Wil jij in 10 dagen alles weten over hormonen en hoe je het hormoonsysteem kan beïnvloeden met leefstijlaanpassingen?

-> Lees hier meer

Inspired by Ralph Moorman

jouwboxinspired by koocinspired by yam

 

Gezonder ontbijten? Haal het glutenvrije broodje van YAM!

YAM desem

Gezonde kant en klaar maaltijden? Probeer het met KOOC!

kooc

Mijn favoriete producten met korting? Probeer JouwBox!

jouwbox