Gezond eten | De juiste vetten, koolhydraten en eiwitten

Benieuwd welke vetten, koolhydraten en eiwitten gezond zijn en welke je beter kan laten staan? Hier vindt u een kort overzicht met de belangrijkste bronnen en tips voor gezond eten!

Eet genoeg vet

Bij gezond eten hoort ook vet. Vet is nodig voor de aanmaak van een reeks belangrijke hormonen, zoals testosteron, DHEA, progesteron, oestrogeen, cortisol en adrenaline. Zorg daarom dat u er voldoende van binnenkrijgt. Tot voor kort dachten wetenschappers dat vet dik maakt en slecht voor het hart en de bloedvaten is. Helaas denken sommigen dat nog steeds. Vet is echter in veel gevallen een veilige, gezonde en zelfs onmisbare voedingsstof. Pas wel op welk type vet u eet.

  • Voldoende: verzadigd vet. Beste bronnen: vlees, roomboter, kokosvet, eieren.
  • Met mate: omega-6-vetzuren. Beste bronnen: zaden, zonne- bloemolie, teunisbloemolie.
  • Volop: omega-3-vetzuren. Beste bronnen: vis, wild.
  • Volop: omega-9-vetzuren. Beste bronnen: olijfolie, avocado, noten.
  • Vermijden: transvetten. Bronnen: margarine, pindakaas, koekjes/banketproducten, kant-en klaarmaaltijden, pizza’s, junkfood.
  • Vermijden: geoxideerde vetten. Bronnen: (gebrande noten)weghalen chips in zonnebloemolie gebakken, gebroken lijnzaad. Geoxideerde vetten ontstaan (ook in de keuken) bij bakken en frituren in meervoudig onverzadigd vet zoals zonnebloem- of arachide-olie en bak-en-braadproducten met toegevoegde omega-3-vetzuren.

Eet koolhydraten met mate

De meeste mensen eten te veel koolhydraten en worden daardoor dik. Een overdaad aan koolhydraten zorgt ervoor dat u te veel insuline aanmaakt. Een gevolg is een onregelmatige bloedsuikerspiegel met sterke hongergevoelens tijdens de bloedsuikerdips. Het is daarom belangrijk minder koolhydraten te eten dan u (waarschijnlijk) gewend bent. Maar schrap zeker niet alle koolhydraten van het menu, want ze zijn ook onmisbaar. Een dieet dat extreem weinig koolhydraten bevat, verhoogt weliswaar de insulinegevoeligheid, maar dit gunstige effect kan teniet worden gedaan door een vertraging van de schildklier.

Eigenlijk zijn maaltijden zonder koolhydraten tussendoortjes, dus voeg een kleine portie koolhydraten toe aan ontbijt, lunch, avondeten.

  • Beste bronnen: aardappelen, groenten, fruit, rijst, boekweit, quinoa, johannespitmeel, amaranth, teff, havermout.

Eet voldoende eiwitten

Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten. Ze zijn onmisbaar bij de productie van hormonen. Sommige aminozuren kunnen in uw lichaam worden aangemaakt, voor andere (essentiële aminozuren) is uw lichaam aangewezen op uw voeding. Eet daarom voldoende eiwitrijke voeding; die bevat alle aminozuren die u nodig heeft.

Een heel groot voordeel van eiwitrijke voeding is dat uw hongergevoel er langdurig door wordt gedempt.

  • Beste bronnen: vlees, gevogelte, eieren, vis en wild.

Gezonde groet,
Ralph Moorman 

Gerelateerde artikelen: Fructose zorgt voor overgewicht
Tip: 1 op 1 hormoonanalyse of 12 weken hormoonfactor programma

Gezond eten | De juiste vetten, koolhydraten en eiwitten

(5stemmen, gemiddeld: 3,80 van de 5)

Loading...

Reageer op dit artikel

11 Reacties op "Gezond eten | De juiste vetten, koolhydraten en eiwitten"

avatar
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Mariska
Gast

Duidelijk verhaal! ???????? Alleen dacht ik dacht gebroken lijnzaad goed was, waarom zouden we dit moeten vermijden?

Leila
Gast

Ik dacht ook dat gebroken lijnzaad juist goed voor je is…hoor graag waarom dat niet zo is.

Marieke
Gast

Ik dacht ook dat gebroken lijnzaad goed was???? En heb je ook tips voor veganisten. Waar kunnen zij het beste de eiwitten vandaan halen? Ik eet zelf geen vis, vlees en eieren. En zuivel ben ik ook vanaf gestapt omdat dat niet goed schijnt te zijn in ons lichaam maar ook voor de dieren ???? de vegaburgers zitten vaak vol met troep. Hoop dat je nog tips hebt????
Groetjes van Marieke

Gerda Tol-van Dijk
Gast

Lijnzaad bevat omega-3, dit oxideert al bij kamertemperatuur. Je kunt beter lijnzaad zelf malen,vlak voor consumptie, dan is er minder kans op oxidatie (ranzig worden).

Voor tips voor vegetariërs en veganisten: zie het artikel hierover van Ralph, elders op deze site.

M.vr.gr.
Gerda Tol-van Dijk
http://www.primabalans.nl

Astrid
Gast

Gebroken Lijnzaad oxideert dus al bij kamertemperatuur.

Nu heb ik 1 doosje gebroken lijnzaad van een notenkraam.
En 1 volle zak gebroken, gemalen lijnzaad van Zonnatura.

Wat te doen? ……

Mede omdat ook ik dacht, dat het juist goed was omdat heel lijnzaad er ook weer heel uitkomt en niks toevoegt aan het ervan nuttigen.

Mijn havermout, brinta ontbijt heeft al de gebroken lijnzaad er in wanneer er kokend water overheen gaat.
Wil het tevens zeggen dat lijnzaad uberhaupt niet warm -in pap ontbijtjes etc- te gebruiken is als het al bij een kamertemperatuur oxideert?

Gerda Tol-van Dijk
Gast

Het wil zeggen dat je wel lijnzaad kunt gebruiken maar beter geen lijnzaad dat al gebroken is.

M.vr gr.
Gerda Tol-van Dijk
http://Www.primabalans.nl

Linda
Gast

Mooi artikel, maar onvolledig… je kan ook volwaardige en goede eiwitten halen uit bonen!
Enkele voorbeelden, bruine bonen, kikkererwten, zwarte bonen, azouki bonen, linzen, tempeh, .. en zo zijn er nog een hele hoop 🙂
Voor iedereen geschikt, maar zelfs noodzakelijk voor vegetariers….

Ezcos
Gast

Is de pindakaas van de EKO winkel ook slecht? Ik neem aan dat daar minder transvetten in zitten. Dank!

Gerda van Dijk
Gast

Hallo Ezcos,

Dit moet op het etiket staan. Geharde plantaardige vetten bijvoorbeeld.

M.vr.gr.
Gerda

Nicole
Gast

Het verhaal over gebroken en niet gebroken lijnzaad is mijn duidelijk. Maar hoe zit het met lijnzaadolie? Is dit wel gezond of kent dit ook de nadelen van oxidatie? (Bewaar de donkere, glazen fles in de koeling)

Gerda van Dijk
Gast

Lijnzaadolie is prima maar niet verwarmd. Gekoeld is dus prima .

Gezonder ontbijten? Haal het glutenvrije broodje van YAM!

Gezonde kant en klaar maaltijden? Probeer het met KOOC!

Wordpress content guard plugin