Eiwitten | Korte uitleg over deze basisbehoefte

Voor de voeding van de mens zijn eiwitten van groot belang. Eiwitten leveren calorieën en bouwstoffen voor het lichaam. Eiwitten zijn ketens van aminozuren. In de spijsvertering worden eiwitten afgebroken tot losse aminozuren (of twee aan elkaar, ook peptide genoemd), die dan verder gebruikt worden om nieuwe eiwitten te maken of om verbrand te worden voor energie.

Alle lichaamscellen bevatten eiwit. Denk hierbij aan de spieren, organen, het bot- en zenuwstelsel, en onze bloedcellen. Het menselijk lichaam maakt gebruik van alle 22 verschillende aminozuren die uit voedsel gehaald kunnen worden. Er zijn essentiële en niet-essentiële aminozuren. Essentieel betekent dat het lichaam het betreffende aminozuur niet zelf aan kan maken en dus afhankelijk is van aanwezigheid in de voeding.

Hoeveel eiwit heb je nodig?

Hoeveel eiwit je nodig hebt, hangt af van je leeftijd, geslacht, gewicht en activiteit. Omdat je geen voorraad kunt aanleggen van eiwitten, moet je ze elke dag weer opnieuw aan je voeding toevoegen. Voor volwassenen kun je stellen dat je dagelijks gemiddeld één gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig hebt. Als je zeventig kilo weegt is dat ongeveer zeventig gram eiwit per dag. Tijdens een groeispurt en bij spieractiviteit (krachtsport) heb je meer nodig. Kinderen hebben vooral in het eerste jaar naar verhouding meer eiwitten nodig. In het begin bijna twee gram per kilogram lichaamsgewicht. Zwangere en vrouwen die borstvoeding geven, doen er ook goed aan om te letten op een ruime eiwitvoorziening.

Maar het gaat niet alleen om hoeveelheden. Minstens even belangrijk voor de opname (en dus de bruikbaarheid) van eiwitten is de zogeheten ‘biologische waarde’. Die geeft weer hoe sterk het aminozuurpatroon van een eiwit lijkt op het patroon van het eiwit in ons lichaam. Dierlijke eiwitten, met wei van melk en eieren bovenaan (hoge BW ook in vis en vlees), hebben een beduidend hogere biologische waarde dan de meeste plantaardige eiwitten zoals peulvruchten, graanproducten, noten en zaden (soja-eiwit uitgezonderd). De biologische waarde van plantaardige eiwitten kan verhoogd worden door verschillende plantaardige eiwitbronnen te combineren in een maaltijd. Zo kan het ene eiwit de aminozuren leveren waar het andere eiwit schaars in is en gecombineerd is de biologische waarde dan hoger. Zo kan een veganist de biologische waarde bijvoorbeeld verhogen door granen en peulvruchten te combineren. Voor niet-veganisten die geen extreem lage eiwitinname hebben is de biologische waarde minder cruciaal.

Gezonde groet,
Ralph Moorman

Gerelateerde artikelen: Uitleg vetten / Uitleg koolhydraten
Tip: 1 op 1 hormoonanalyse of 12 weken hormoonfactor programma

Eiwitten | Korte uitleg over deze basisbehoefte

(1stemmen, gemiddeld: 5,00 van de 5)

Loading...

10
Reageer op dit artikel

avatar
4 Comment threads
6 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
9 Comment authors
JessicaTini MulderBertDennisRenate Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Wilma
Gast
Wilma

Een belangrijke doelgroep word vergeten.
Mensen die herstellende zijn na na een ongeluk of operatie of tijdens ziekte!
De behoefte aan eiwitten is dan verhoogd.

Renate
Gast
Renate

Pas op met eieren na een operatie. De kans wordt verhoogd om meer litteken weefsel aan te maken bij bv het litteken waar gesneden is. Deze ervaring nu al meerdere keren ontdekt. Hou het dan bij plantaardige eiwitten. Die kunnen geen kwaad.

Jessica
Gast

Hoe werkt dit weet je dat? Waarom verhoogt de inname van dierlijke eiwitten de kans op littekenvorming?

Tanja
Gast
Tanja

Bedankt voor dit artikel, Ralph. Altijd leerrijk.
Is het ook niet zo dat, naast de biologische waarde van je voeding, je ‘type’ darmflora bepalend is voor wat je lichaam (beter) opneemt en wat niet? M.a.w. niet iedereen verteert toch even goed eiwitten van dierlijke oorsprong? En wat je niet verteert, neem je niet op. Toch?

Tini Mulder
Gast
Tini Mulder

Hoi Ralph,

Ik ben overgevoelig voor caseïne eiwit. Nu vroeg ik mij af of ik na de krachttrainingen een shake van Whey-eiwit poeder concentraat/isolaat kan nemen.
Ik hoor het graag van je!

Sylvia
Gast
Sylvia

Hoi Ralph,
Ik doe 2x per week krachttraining en n korte hardloop intervaltraining (20 min). Ik verdraag geen gluten en zuivel. Hoe kan ik dan toch aan voldoende goede eiwitten komen?
Ik hoor t graag van je!

Gerda Tol-van Dijk
Gast
Gerda Tol-van Dijk

Beste Sylvia,

Er zijn veel meer bronnen van eiwitten. Ga maar eens op zoek 😉

M.vr.gr.
Gerda Tol-van Dijk
http://www.primabalans.nl

Bert
Gast

ALs je shakes gebruikt moet je ook letten op de voedingslabels die er bij horen. De oorsprong is ook belangrijk en de kwaliteit is via de reguliere kanalen dikwijls minderwaardig. Er zijn goeie producten op de markt met direct selling bv. grts bert

Dennis
Gast
Dennis

Wat te doen als je super allergies ben voor alle soorten eiwitten die je extra neem.? Ik heb van alles gebrobeert van Soja tot plantaardig. Ik krijg jeuk en vlekken van extra eiwitten. Hierdoor groeien mijn spieren totaal niet. Gr Dennis

Gerda Tol-van Dijk
Gast
Gerda Tol-van Dijk

Beste Dennis,

Als je allergisch bent, is er iets anders aan de hand. Waarschijnlijk zijn je darmen niet in orde.

M.vr.gr.
Gerda Tol-van Dijk
http://www.primabalans.nl

Gratis startpakket

Meld je aan voor mijn 2-wekelijkse inspiratiemail - voor minder klachten, meer energie en nog een mooi lijf ook - en ontvang ook het gratis startpakket.

-> Meld je aan

Direct aan de slag

Wij stappen in op de plek waar jij op dit moment staat. Zelf aan de slag met onze boeken? Online begeleiding van ons? Of liever 1 op 1 afspreken met een collega van Ralph in de buurt?

-> Bekijk onze producten

opleiding trainer hormoonfactor

Opleiding Trainer Hormoonfactor

Wil jij in 10 dagen alles weten over hormonen en hoe je het hormoonsysteem kan beïnvloeden met leefstijlaanpassingen?

-> Lees hier meer

Inspired by Ralph Moorman

jouwboxinspired by koocinspired by yam

 

Gezonder ontbijten? Haal het glutenvrije broodje van YAM!

YAM desem

Gezonde kant en klaar maaltijden? Probeer het met KOOC!

kooc

Mijn favoriete producten met korting? Probeer JouwBox!

jouwbox