Intermittent fasting

In dit artikel vertel ik meer over intermittent fasting, inclusief de voors, tegens en mijn eigen visie.

Wat is intermittent fasting?

Intermittent fasting of afwisselend vasten is een methode waarbij met regelmaat vasten onderdeel is van het voedingspatroon en de leefstijl.

Er zijn meerdere vormen van intermittent fasting. Zo kun je een deel van de dag vasten, om de dag vasten, of periodiek vasten zoals 5 om 2 (5 dagen eten, 2 dagen vasten).

Een populair onderwerp waar ik veel vragen over krijg is intermittent fasting. Zo zijn er zowel mannen als vrouwen die met succes intermittent fasting toepassen binnen De hormoonfactor leefstijl. Deze ervaringen en resultaten betekenen overigens niet dat dit voor iedereen geschikt is.

Hoe werkt intermittent fasting?

Er zijn verschillende redenen waarom mensen voor periodiek vasten kiezen. Zo kan het een manier zijn om af te vallen, omdat de kans groot is dat je gemiddelde calorie-inname op de korte termijn omlaag gaat. Of dit op de lange termijn ook zo is en of er een jojo-effect is, hangt natuurlijk af van de persoon, de motivatie van de persoon en of dit naadloos binnen zijn of haar leven past of gaat passen. Daarnaast is er ook wat voor te zeggen om de vertering, immuunsysteem en stofwisseling af en toe wat rust te geven door even niet te eten (1).

Wat zijn de voordelen van intermittent fasting?

  • De calorie-inname wordt er vaak lager van waardoor je kunt afvallen (op de kortere termijn).
  • De vertering krijgt rust en dat kan een voordeel zijn wanneer er veel klachten op dit gebied zijn.
  • De bloedsuiker wordt minder vaak verstoord. Wanneer je last heb van bloedsuikerschommelingen en insulineresistent bent, kan dit voordelen bieden.
  • Het immuunsysteem wordt minder vaak geactiveerd en dit kan de ontstekingsactiviteit in het lichaam verlagen. Dit is te zien aan een verlaagde ontstekingsactiviteit en een beter cholesterol profiel (LDL vs HDL). Ieder eetmoment moet het immuunsysteem paraat staan en zeker wanneer je deze voeding niet optimaal verteert en verdraagt.
  • Vasten kan groeihormoon verhogen (2), (3).

Wat zijn de nadelen van intermittent fasting?

  • Niet iedereen houdt langere periodes niet eten vol in een obesogene wereld vol verleiding. Soms leidt het zelfs tot compensatiegedrag (met ongezonde voedingskeuzes) en een hogere calorie inname. Ook zal de sociale druk soms lastig zijn om te pareren wanneer je weer eens moet uitleggen waarom je niet gezellig mee-eet (4).
  • Niet iedereen kan goed sporten op een lege maag. Dit hangt er ook vanaf welke sport je doet. Je kunt hier overigens je timing van eetmomenten aan aanpassen wanneer je hier last van hebt (5).
  • Bij bijnieruitputting is de kans op lage bloedsuikers en een lusteloos gevoel verhoogd wanneer je aan intermittent fasting doet. Cortisol is tenslotte een van hormonen die de bloedsuiker op peil moet houden en na chronische stress (burnout) is dit systeem soms suboptimaal. Bij sommige mensen gaat dit over na een aantal dagen en bij anderen niet.
  • Het is niet altijd geschikt wanneer je medicijnen gebruikt en bij bepaalde ziektes. Ook is het voor vrouwen bij zwangerschap en tijdens de borstvoedingsperiode een afrader.

Recepten intermittent fasting:

Wat mij betreft kun je prima recepten uit Het hormoonbalansdieet gebruiken als basis voor je schema.

Wat is mijn mening?

Ik denk dat intermittent fasting een prima methode is wanneer je erg gemotiveerd bent en dit goed kunt toepassen in je dagelijks leven en sportieve inspanningen. Ook wanneer je verteringsproblemen hebt kan deze methode een goede manier zijn om je verteringssysteem wat te ontlasten.

Als het vasten echter veel moeite kost en wanneer je last hebt van bloedsuikerdips, lusteloze gevoelens en compensatiegedrag dan zou ik een andere methode kiezen. Kanttekening is natuurlijk wel dat de voedingsbronnen en maaltijden die je gebruikt gezond zijn en dat je niet voor ongezonde junkfood kiest in een intermittent fasting patroon, maar dat zal geen verrassing zijn.

De Hormoonfactor methode heb ik ontwikkeld voor een grotere doelgroep die dichter bij het gemiddelde Nederlandse eetgedrag wil blijven en daarom heb ik gekozen voor 4 eetmomenten per dag: ontbijt, lunch, tussendoortje om 15.30h en diner.

Mijn advies blijft altijd: Ga de zoektocht aan en ontdek wat voor jou het beste werkt. We zijn immers allemaal anders.

Gaat je stofwisseling vertragen door intermittent fasting?

Dit is niet het geval. De gedachte dat vaker kleine porties eten de stofwisseling op peil zou houden is inmiddels achterhaald. Het gaat om de gemiddelde totale dag inname en het maakt niet uit in hoeveel maaltijden dit onderverdeeld is (6).

Ir. Ralph Moorman

(24stemmen, gemiddeld: 3,50 van de 5)

Loading...

2
Reageer op dit artikel

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Ralph MoormanHein Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Hein
Gast
Hein

Hallo Ralph, duidelijk verhaal over intermittent fasting. Het is een onderwerp waar veel over te doen is. Heb je dit gezwellen bij Henk Fransen en de bijbehorende Tedx voordracht over de medische voordelen van vasten. Ben benieuwd wat jouw mening hierover is.

Ralph Moorman
Gast
Ralph Moorman

Ik heb deze niet gezien helaas. Wel geloof ik wel dat het functioneel kan zijn om je verteringssysteem en immuunsysteem in bepaalde situaties rust te geven door te vasten. Eigenlijk streeft je lijf altijd naar balans, maar zonder uitdaging worden je systemen lui. Zo is het top om je beweging-apparaat af en toe uit te dagen in de sportschool, je stress-systeem kort hevig aan het werk te zetten, door middel van koudetraining (Wim hof) je temperatuursregulatie te tarten en daarnaast ook even je lichaam zonder voeding te laten functioneren (vasten).

Gratis startpakket

Meld je aan voor mijn 2-wekelijkse inspiratiemail - voor minder klachten, meer energie en nog een mooi lijf ook - en ontvang ook het gratis startpakket.

-> Meld je aan

Direct aan de slag

Wij stappen in op de plek waar jij op dit moment staat. Zelf aan de slag met onze boeken? Online begeleiding van ons? Of liever 1 op 1 afspreken met een collega van Ralph in de buurt?

-> Bekijk onze producten

opleiding trainer hormoonfactor

Opleiding Trainer Hormoonfactor

Wil jij in 10 dagen alles weten over hormonen en hoe je het hormoonsysteem kan beïnvloeden met leefstijlaanpassingen?

-> Lees hier meer

Inspired by Ralph Moorman

koocjouwboxinspired by yam

 

Gezonder ontbijten? Haal het glutenvrije broodje van YAM!

YAM desem

Gezonde kant en klaar maaltijden? Probeer het met KOOC!

kooc

Mijn favoriete producten met korting? Probeer JouwBox!

jouwbox