Cellulite | Oorzaak, symptomen en behandeling

Hoe kan je cellulite verminderen? In dit blog lees je tips op het gebied van voeding, sporten en massage.

Betekenis cellulite

Cellulite wordt ook wel sinaasappelhuid genoemd en is een veranderende toestand van het onderhuidse bindweefsel waardoor putjes in de huid ontstaat. Het ontstaat vooral op de benen en billen, maar het kan ook op andere plekken voorkomen. Cellulite komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen, omdat zij een andere opbouw van bindweefsel hebben onder invloed van genen en hormonen.

Vaak als het gaat over cellulite wordt het verkeerde woord gebruikt, namelijk cellulitis. Cellulitis is een onderhuidse bacteriële infectie en dat is heel wat anders dan cellulite waar dit artikel over gaat.

 Symptomen

  • Hobbelige huid op de heupen, dijbenen en billen en soms op de onder­buik of bovenarmen (kuiltjes en deukjes).
  • Zichtbare vetophopingen. Hier zijn meerdere gradaties te onderscheiden van zichtbaar bij inknijpen van de huid tot altijd zichtbaar.
  • Plekken waar cellulite zit voelen koud aan door een verslechterde bloedcirculatie.

Oorzaken

Er zijn meerdere oorzaken en invloeden waardoor cellulite kan ontstaan en/of verergeren (1).

1. Genetische aanleg

2. Verhoogde ontstekingsactiviteit in het lichaam (laaggradige ontstekingen)

Dit ontstaat vaak door overgewicht en een ongezonde leefstijl met veel stress, weinig beweging en training, een te hoge calorie- en suikerinname, verteringsproblemen (lekkende darm) en hoge inname van sterk bewerkte voedingsmiddelen met een lage voedingswaarde. Daarnaast is roken een sterke versterker. Het Hormoonfactor programma heeft als doel de ontstekingsactiviteit in het lichaam zo laag mogelijk te krijgen.

3. Inactief leven

Een lage hoeveelheid spiermassa en een slechte doorbloeding maakt de kans op het ontstaan van cellulite groter.

4. Veroudering

Bij het ouder worden wordt het bindweefsel zwakker en de kans op cellulite groter.

5. Hormonale beïnvloeding

Een teveel aanoestrogeen ten opzichte van testosteron kan cellulite verergeren (2), (3). Ook een daling van het groeihormoon bij het ouder worden zal de bindweefselstructuur ongunstig beïnvloeden.

Oorzaken van een teveel aan oestrogeen ten opzichte van testosteron:

  • Te hoog vetpercentage, waarbij testosteron in het vetweefsel met hulp van het enzym aromatase omgezet wordt in oestrogeen. (4)
  • Binnenkrijgen van xeno-oestrogenen (chemische oestrogeenachtige stoffen) uit plastics, pesticiden en chemicaliën uit voeding, cosmetica, parfums en de omgeving. (5)
  • Ook belasting van de lever heeft invloed, want oestrogeen wordt door de lever uit het bloed gehaald en als er nog giftigere stoffen zoals alcohol in omloop zijn zal de lever hier voorrang aan geven. In dat geval blijft er dus meer oestrogeen in het bloed. (6)
  • Stress en overtraining verlagen het testosteron. (7)
  • Inactiviteit verlaagt het testosteron en maakt de spieren en huid slapper.
  • Slecht slapen. Tijdens de slaap is er een piek in het testosteron niveau. (8)
  • Medische oorzaken en medicijngebruik waardoor testosteron daalt en/of oestrogeen stijgt.
  • Zoethout in thee en drop verlagen het testosteron. (9)
  • Anticonceptiepil. Deze verlaagt de hoeveelheid vrij testosteron. (10)
  • Genetische aanleg. De een heeft van nature meer testosteron dan de ander.

Reguliere artsen beschouwen cellulite als een cosmetisch probleem. Er zijn geen reguliere geneesmiddelen tegen cellulite.

Behandeling

Een duurzame behandeling is moeilijk in te zetten als er zo weinig be­kend is over de oorzaken. Wat we wel weten is dat hormonen invloed op cellulite hebben. Het komt immers vooral voor bij vrouwen, of bij mannen met een zeer laag testosteron-niveau. Ook de anticonceptiepil kan celluli­te verergeren.

1. Voeding

  • AfvallenIn het begin lijkt het de cellulite te verergeren, maar op de lange termijn zal het juist minder kunnenworden door oestrogeenverlaging.
  • Probeer zo min mogelijk xeno-oestrogenen binnen te krijgen. Door biologisch te eten (biologische bestrijdingsmiddelen zijn geen xeno-oestrogenen), zoveel mogelijk voor (vette) vloeistoffen in glas te kiezen in plaats van plastic en werk met natuurlijke cosmetica en parfums kan de blootstelling verminderd worden.
  • Drink geen alcohol en eet zo gevarieerd en onbewerkt mogelijk om de lever te ontlasten en een goede ontgifting mogelijk te maken.
  • Neem zo min mogelijk drop en zoethout bevattende producten.
  • Eet voeding die rijk is aan polyfenolen. Dit zijn stoffen in planten die als een antioxidant werken. Voedingsmiddelen rijk aan polyfenolen zijn bijvoorbeeld blauwe en rode vruchten, groene thee, pure chocolade, olijfolie, noten.

2. Sporten

  • Train als een bodybuilder! Het lijkt misschien iets voor mannen, maar de meest effectieve training om cellulite te verminderen is het doen van zware krachtoefeningen. Hiermee stimuleer je de aanmaak van testosteron en verstevig je de spieren op de juiste plaatsen. Focus hierbij op de grootste spiergroepen voor een sterk hormonaal effect: benen, rug, borst.

3. Stress beperken

  • Verlaag het stressniveau. Chronische stress kan de aanmaak van testosteron verminderen en laaggradige ontstekingen in het lichaam verergeren.
  • Zorg voor een goede nachtrust. Tijdens de slaap is er een piek in testosteron en ook het slaaphormoon melatonine is een antioxidant die de laaggradige ontsteking in het lichaam kan verlagen. 

4. Cupping massage

Er zijn allerlei anti-cellulite behandelingen op de markt die pretenderen symptomen te kunnen verminderen zoals cellulite cups, rollers, crèmes, cryotherapie en andere methoden. De ervaringen zijn wisselend en ook afhankelijk van de ernst van de cellulite. (11)

5. Suppletie en hormonen

De volgende supplementen kunnen meehelpen: vitamine C, vitamine E, aromataseremmers (DIM, resveratrol, brandnetelwortel) en leverondersteuners (mariadistel), testosteronboosters (MACA, magnesium, zink). Gebruik dit wel in overleg met een deskundige.

Sommige (vaak anti-agings-) artsen schrijven testosteron voor bij aangetoonde tekorten (meestal na de overgang). Er is dan sprake van een breder scala aan klachten die veroorzaakt worden door testosterontekort.

Ir. Ralph Moorman

(7stemmen, gemiddeld: 4,14 van de 5)

Loading...

3
Reageer op dit artikel

avatar
1 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
VrouwWanessaMireille Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Mireille
Gast
Mireille

Ik herken het cellulite verhaal. Ook ik heb dit op benen en billen. Maar het gaat verder bij mij. Ik ben 171 cm, maat 38 en 69 kilo. Echter, ik heb een vet percentage van 39%. Ik eet gezond (veel groente, vis, wat fruit en weinig koolhydraten). Ik drink geen koffie en alcohol en drink alleen water en kruiden thee. Ik sport twee keer in de week en probeer elke dag 30 min te wandelen. Als kind was ik mager, maar had op mijn 18e al een vetpercentage van 29%. Toen viel de sportarts al van zijn stoel. Toch was… Lees verder »

Wanessa
Gast
Wanessa

Krachttraining! Je bouwt spieren en je lichaam brandt je vet op. Lees er maar eens over!

Vrouw
Gast
Vrouw

Hoi Mireille! Ik heb het zelfde “probleem”. Ik zie er slank uit, (55kg bij 1.60) maar op iedere meting blijkt dat ik morbide ben qua vet percentage. En ook teveel vet op de organen. Sinds drie maanden doe ik nu daadwerkelijk aan krachttraining dus ik ben erg benieuwd wat dat voor mij oplevert. Ik wil graag van dat “teveel” aan vet af, en zoals je al zegt altijd op je eten moeten letten is heeeel vermoeiend. Dus wanneer ik opnieuw een meting heb, zal ik zit terug koppelen!

Gratis startpakket

Meld je aan voor mijn 2-wekelijkse inspiratiemail - voor minder klachten, meer energie en nog een mooi lijf ook - en ontvang ook het gratis startpakket.

-> Meld je aan

Direct aan de slag

Wij stappen in op de plek waar jij op dit moment staat. Zelf aan de slag met onze boeken? Online begeleiding van ons? Of liever 1 op 1 afspreken met een collega van Ralph in de buurt?

-> Bekijk onze producten

opleiding trainer hormoonfactor

Opleiding Trainer Hormoonfactor

Wil jij in 10 dagen alles weten over hormonen en hoe je het hormoonsysteem kan beïnvloeden met leefstijlaanpassingen?

-> Lees hier meer

Inspired by Ralph Moorman

jouwboxinspired by koocinspired by yam

 

Gezonder ontbijten? Haal het glutenvrije broodje van YAM!

YAM desem

Gezonde kant en klaar maaltijden? Probeer het met KOOC!

kooc

Mijn favoriete producten met korting? Probeer JouwBox!

jouwbox