Interessante weetjes over vitamine D tekort!

Vind jij in de media ook veel tegenstrijdige berichten over het onderwerp: vitamine D tekort? Dat kan kloppen…

Dr. Gert Schuitemaker schrijft hieronder verschillende bekende en onbekende weetjes over dit veel besproken onderwerp.

1) Onze Gezondheidsraad zorgt voor misleiding

Feitelijk staat in het Gezondheidsraad-rapport vitamine D aanbevelingen dat iedere Nederlander in de winter dagelijks een vitamine D-supplement moet nemen. Weliswaar slechts een supplement van minimaal 400 IE (10 mcg), maar toch.

De tekst is echter zó geraffineerd geformuleerd dat hiermee is voorkómen dat er krantenkoppen verschijnen waarin elke Nederlander wordt aanbevolen om daadwerkelijk voedingssupplementen met vitamine D te nemen. Inderdaad. Wat zien we? In veel kranten, overgenomen van het ANP: “Het grootste gedeelte van de bevolking heeft geen extra vitamine D nodig uit een supplement.”

Opzet? Ik denk van wel. Enthousiasme voor suppletie is er in elk geval niet te bespeuren.

2) Lees de grafiek op de website van het RIVM

Ga eens een kijkje nemen op de website van het RIVM, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Je vindt er een grafiek die keurig netjes bijhoudt wat de zonkracht gedurende de dag is en die van de dag daarvoor.

Waar je op moet letten is of de grafiek boven het niveau van 3 uitstijgt. Dat betekent dat dán de huid bij blootstelling aan de zon vitamine D kan gaan aanmaken. Daaronder is hij te zwak. Zeker in de prille lentedagen zal dat hoogstens het geval zijn midden op de dag.

Ga straks op de eerste zonnige lentedag deze RIVM-pagina eens checken en vergelijken met de grafiek van vandaag. Ik denk dat dit een verrassing voor je zal zijn. Maar zo leer je wel inschatten wat je van de zon kunt verwachten voor je vitamine-D-aanmaak.

  • Want als de zon krachtig genoeg is (boven 3) en je stelt je gezicht en je armen gedurende zo’n 20 minuten bloot aan de zon, dan is die vitamine-D-voorziening voor die dag meer dan voldoende.
  • Maar wanneer je binnen blijft en je eet niet elke dag een haring, dan is vitamine D-suppletie de enige oplossing om je bloedspiegel op een aanvaardbaar niveau te houden.

3) Extra vitamine D kan jaarlijks veel levens besparen

In 2010 heb ik samen met de Amerikaan Dr. William Grant een wetenschappelijke studie gepubliceerd die laat zien dat extra vitamine D in Nederland jaarlijks duizenden levens kan besparen (J Steroid Biochem Mol Biol 2010; 121:456). Zou de gemiddelde vitamine D-spiegel in het bloed van de Nederlander verdubbelen, dan zou hierdoor de sterfte per jaar met 18% verminderen. Hiervoor is een vitamine D-inname nodig van 2500 tot 4000 IE per dag.

Twee sneetjes brood met verrijkte margarine L levert 25 IE en een haring zo’n 700 IE J. Maar wie eet er nu elke dag een haring?

De genoemde 18% heeft betrekking op sterfte als gevolg van ziektes waarover studies zijn gedaan, waarop vervolgens berekeningen zijn uitgevoerd. Dit varieert van dementie (10%) tot multiple sclerose (50%). Tussenliggende percentages gelden voor diverse vormen van kanker, hart- en vaatziekten, bloedvergiftiging, diabetes, lagere luchtwegenaandoeningen, botfracturen en vallen.

Het zou betekenen dat er in ons land jaarlijks 25.000 sterfgevallen minder zouden zijn als gevolg van deze ziekten. Al eerder had Grant vergelijkbare berekeningen gemaakt specifiek voor kanker. Hij berekende dat wanneer Nederlanders elke dag 1000 IE (25 mcg) vitamine D zouden nemen, op jaarbasis bijna zevenduizend minder doden als gevolg van kanker te betreuren zouden zijn.

4) Vitamine D tekort ligt ten grondslag aan chronische ziekten

De Duitse hoogleraar Armin Zittermann van de Ruhr Universiteit Bochum is de mening toegedaan dat een vitamine D tekort ten grondslag ligt aan uiteenlopende chronische ziekten. Hij stelde in 2010 dat van de Duitsers 40 tot 45% onvoldoende vitamine D binnenkrijgt, terwijl 15 tot 30% ronduit deficiënt is.

Hij berekende dat op een bevolking van 82 miljoen mensen de kosten voor de Duitse gezondheidszorg jaarlijks met 37,5 miljard euro kunnen worden verminderd bij een afdoende verzorging van de bevolking met vitamine D. Op basis van de Duitse cijfers, zou dat voor Nederland een jaarlijkse besparing betekenen van zo’n 7 miljard euro. In twee jaar dus 14 miljard. Rutte & partners, waarom nog langer dralen?

5) Vitamine D suppletie ook in de zomer?

Ikzelf blijf tussen de 1000 en 2000 IE (25 – 50 mcg) per dag slikken. Zelfs de Gezondheidsraad – en daarmee het Voedingscentrum – adviseren suppletie van minimaal 400 IE per dag. Tenminste als je niet elke dag tussen 11 en 3 uur jezelf blootstelt aan een zon bij heldere hemel. Deze orakeltaal roept vragen op, zeker bij wie dagelijks zijn job binnen heeft: wat te doen als het al een beetje bewolkt is? En als er zo’n dag is, wat te doen als hij even geen tijd heeft? Dus: hoeveel procent van de Nederlanders heeft wat aan dit veel te lage suppletieadvies? Voor de winter en voor de zomer?

Dr. William Grant, die wereldwijd behoort tot de wetenschappers die het meest hebben gepubliceerd over vitamine D, pleit voor een dagelijkse vitamine D-suppletie van 2000 IE, onafhankelijk van het jaargetijde (sla het boek erop na: Nieuw licht op vitamine D).

Hij baseert zijn advies onder andere op een studie die in Engeland werd uitgevoerd. In deze studie werd de vitamine D-concentratie bepaald bij een groep van 7437 blanken in de leeftijd van 45 jaar. Wanneer een vitamine D-concentratie kleiner dan 75 nmol/L als deficiënt werd beschouwd, bleek dat maar liefst 90% van de Britten gedurende de winter en lente een vitamine D tekort had. Ook had 60% gedurende het gehele jaar een onvoldoende vitamine D-spiegel. In de studie werd rekening gehouden met de huidskleur, het geslacht, vitamine D-suppletie en blootstelling aan zonlicht.

Omdat Nederland zich op eenzelfde breedtegraad (52 graden) bevindt als het zuiden van Engeland kunnen we in ons land een vergelijkbaar resultaat verwachten.

6) Donkere en oudere huid maakt minder vitamine D aan

Een donkere huid maakt minder vitamine D aan dan een blanke huid. Dit geldt trouwens ook voor de oudere huid.

Noorse wetenschappers stellen overigens dat Europa pas enkele duizenden jaren geleden een bevolking met een blanke huid heeft gekregen. Mensen met een blanke huidskleur kregen hier pas de overhand toen de eerste volken ongeveer 5500 jaar geleden landbouw gingen bedrijven. Hierdoor zouden blanken ineens een evolutionair voordeel à la Darwin hebben gehad ten opzichte van mensen met een donkere huid.

Landbouwvoedsel levert veel minder vitamine D dan het voedsel dat de Europeanen binnenkregen toen ze nog als jager-verzamelaars leefden en vis een belangrijke voedselbron was.

Door de landbouw werden de mensen afhankelijker van de productie van vitamine D in de huid onder invloed van de zon. Volgens de onderzoekers liepen donkere mensen in die tijd een veel groter risico om een vitamine D tekort te ontwikkelen en op jonge leeftijd te overlijden. Dit risico was vooral groot in het noorden van Europa, waar de straling van de zon onvoldoende was (en is) voor de aanmaak van voldoende vitamine D.

7) Vitamine D tekort bij Mozart?

Leed de wereldvermaarde componist Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) aan een vitamine D-tekort? En zou hij langer geleefd hebben wanneer hij in plaats van in Oostenrijk zuidelijker had gewoond? Of minder binnenshuis had zitten componeren? Als wonderkind werd hij door zijn vader Leopold door heel Europa langs alle hoven gesleept. Hij kreeg prompt de ziekte die in een stad die ze bezochten heerste, zoals de griep, tyfus of pokken.

We kunnen alleen maar gissen naar wat hem zo’n zwakke gezondheid bezorgde. Niemand zal het ooit weten, maar hij stierf midden in de winter als gevolg van verschillende infectieziekten.

Uit onderzoek is gebleken dat zomerse dagen beschermen tegen de virusinfectie die griep heet. Het maakt niet uit waar men zich op aarde bevindt.

UVB-straling uit het zonlicht leidt tot een verhoging van de vitamine D-concentratie en daarmee tot een betere weerstand.

Voor een onderzoek werd in Noorwegen, Zweden, de Verenigde Staten, Singapore en Japan het aantal griep- en sterftegevallen per maand gerelateerd aan de variatie in UVB-straling. In gematigde klimaatzones komt vooral in de wintermaanden griep voor. In tropische gebieden zijn de seizoenen niet van invloed op het krijgen van deze aandoening.

Ik raad iedereen aan, zeker in de winter en wanneer je veel binnenshuis verblijft, om 2000 IE (50 mcg) vitamine D per dag te nemen. Dat doe ik op geleide van de echte vitamine-D-experts die onderzoek doen met deze vitamine.

Gert Schuitemaker

www.ortho.nl + www.fitmetvoeding.nl

Interessante weetjes over vitamine D tekort!

(11stemmen, gemiddeld: 3,27 van de 5)

Loading...

10
Reageer op dit artikel

avatar
10 Comment threads
0 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
10 Comment authors
Liestineke beenMartinJanAnneme Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Wouter de heij
Gast

Super blog van Gert, natuurlijk is 1000-2000 IE aan te bevelen. Zo staat het ook in de richtlijnen goede voeding 2025 😉 http://wdeheij.blogspot.nl/2012/03/slaap-beter-en-repareer-jezelf-en-de.html, en http://wdeheij.blogspot.nl/2013/04/het-sluipende-gevaar-van-te-weinig-zon.html en

R.Koopmans
Gast
R.Koopmans

Wat is een goed en betrouwbaar merk voor vit. D suppletie?

An Dijk
Gast
An Dijk

Wat als suppletie niet helpt? Ik heb in de periode van november tot en met april maar een stijging van 0,5 in mijn bloedwaardes teruggezien.
Gelukkig kwam er toen weer zon maar er is vast ook niet een uvb lamp voor vitamine D.

Astrid
Gast
Astrid

Mijn arts heeft laatst mijn bloed laten prikken ook op vit D (25-OH-Vitamine D. Dit was te hoog volgens hem. Referentiewaarde is tussen de 50-100 en ik had 104. Kan dat kwaad?
Ik slik D25 van Orthica en ‘s winters ook nog gefermenteerde levertraan.

Ehm
Gast
Ehm

Nee hoor, orthomoleculair gezien, zien we de waarde liefst tussen de 100 en 120. Je hebt een mooie waarde dus. Houden zo.

Anneme
Gast
Anneme

In dit artikel wordt er geen melding gemaakt van het probleem van de vrouwen, die door hun godsdienst, totaal zijn ingepakt. Zij hebben zeker een vitamine D tekort, nadelig voor henzelf en hun kinderen. Hierover wordt er in alle ralen gezwegen.

Jan
Gast
Jan

Referentiewaarde van 50 is te laag, het moet minimaal 70 of 75 zijn. Ik geloof dat het AMC al met 75 werkt.

Martin
Gast
Martin

Erg interessant artikel! Ik was even benieuwd naar uw volgende opmerkingen:
“Feitelijk staat in het Gezondheidsraad-rapport vitamine D aanbevelingen dat iedere Nederlander in de winter dagelijks een vitamine D-supplement moet nemen.”
Uit welke zinsnedes leidt u dit af? Ik vind het namelijk niet in het rapport terug voor de niet hoog-risicogroepen, bijvoorbeeld de groep van mannen/vrouwen 18-50 jaar (niet zwanger, licht huidtype, dagelijks 15-30 minuten buiten).

tineke been
Gast
tineke been

het best is het wanneer je die grote capsules neemt die je van je arts kan krijgen.ik had spierkrampen door mijn vit d gebrek en was daar gauw vanaf door die ampullen.maar krijg nu van die kleine rotpilletjes.vraag uw arts dus ampullen.dat helpt goed en snel.dat is mijn advies.

Lies
Gast
Lies

Ik heb een mini gastric bypas gehad en slik 3800 ie per dag

Gratis startpakket

Meld je aan voor mijn 2-wekelijkse inspiratiemail - voor minder klachten, meer energie en nog een mooi lijf ook - en ontvang ook het gratis startpakket.

-> Meld je aan

Direct aan de slag

Wij stappen in op de plek waar jij op dit moment staat. Zelf aan de slag met onze boeken? Online begeleiding van ons? Of liever 1 op 1 afspreken met een collega van Ralph in de buurt?

-> Bekijk onze producten

opleiding trainer hormoonfactor

Opleiding Trainer Hormoonfactor

Wil jij in 10 dagen alles weten over hormonen en hoe je het hormoonsysteem kan beïnvloeden met leefstijlaanpassingen?

-> Lees hier meer

Inspired by Ralph Moorman

koocjouwboxinspired by yam

 

Gezonder ontbijten? Haal het glutenvrije broodje van YAM!

YAM desem

Gezonde kant en klaar maaltijden? Probeer het met KOOC!

kooc

Mijn favoriete producten met korting? Probeer JouwBox!

jouwbox