hormoonbalansdieet

Hormoonfactor voeding vs Paleo dieet

Auteur: Ir. Ralph Moorman

Wat is het verschil tussen het voedingsdeel binnen het hormoonfactor concept (in de volksmond het hormoonbalansdieet) en het Paleo dieet? Hier is vrij lastig antwoord op te geven omdat er verschillende paleo vormen zijn.

Uitleg van de hormoonfactor voeding

Veel bestaande diëten en afval­ programma’s zijn alleen gericht op het afvallen, terwijl ze jouw gezondheid op andere gebie­den schaden. De recepten in dit boek zorgen er niet alleen voor dat je jouw ideale gewicht bereikt, maar optimaliseren ook jouw algehele gezondheid. Uit ervaringen blijkt dat er verschillende voordelen zijn zoals meer energie, een betere huid, minder last van vage kwaaltjes, oplossen van hormonale klachten, etc.

Uitleg van het paleo dieet

Dit wil eigenlijk zeggen: “Eten zoals de oermens at”.

Er zijn meerdere soorten oermensen die geëvolueerd zijn in een andere voedingsomgeving en dit heeft tot meerdere stromingen geleid. Over hoe het oerdieet eruit zag zijn veel aanwijzingen uit onderzoeken, maar 100% zekerheid is er nog niet te geven.

Ook zijn er verschillen in de huidige stromingen binnen de paleo community. Zo zijn er varianten die veel werken met plantaardige keuzes, maar ook andere die dierlijke producten als voorkeur hebben. Het carnivoordieet is daar het meest extreem in.

De meest gebruikte paleorichtlijnen in vergelijking tot de hormoonfactor (hf) heb ik hieronder uitgezet.

  • Zoveel mogelijk puur en onbewerkt -> Idem hf
  • Vlees, vis, ei, groenten, fruit, noten, zaden, knollen -> Idem hf
  • Zo min mogelijk zuivel -> Idem hf
  • Geen granen -> Glutenvrije granen
  • Geen peulvruchten -> Peulvruchten met mate

Zoals je ziet zit het grootste verschil erin dat ik in toch peulvruchten en glutenvrije granen gebruik.

Mijn redenen voor het verschil

  1. Het risico is groot dat strikte paleovolgers makkelijk te weinig zullen variëren in voeding bij het schrappen van zoveel complete voedingsgroepen. Naar mijn mening is iedere voeding zowel goed als slecht. Bij veel variatie in voeding is de kans klein op teveel van het slechte en te weinig van het goede.
  2. Ten tweede is er een groot risico dat er extreem weinig koolhydraten gegeten worden als alle granen en peulvruchten geschrapt worden, want het is lastig om voldoende uit alleen knollen, groenten en fruit te halen. Bij een te lage koolhydraatinname ligt schildkliervertraging op de loer.

De logica van eten als een oermens, waar we nog genetisch voor een groot deel aan gelijk zijn, spreekt mij ontzettend aan. Het is zeer belangrijk dat er meer onderzoek gedaan wordt naar hoe deze voeding er precies uitzag en in hoeverre we ons aan de huidige voeding hebben kunnen aanpassen. Interessant is het om de onderzoeken te volgen van professor Frits Muskiet (hoogleraar aan Rijksuniversiteit Groningen) en de boeken van Dr. Loren Cordain.

Ir. Ralph Moorman

Abonneer
Laat het weten als er
13 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Over de schrijver

Ir. Ralph Moorman is ingenieur levensmiddelentechnologie en specialist op het gebied van voeding en hormonen. Op de Wageningen Universiteit heeft hij veel geleerd over voeding en zich vervolgens verdiept in de relatie van voeding tot ons hormoonsysteem. Moorman zelf geeft leefstijladvies omtrent zijn vakgebied en werkt samen met endocrinologen en andere artsen om tot het beste resultaat te komen. Hij schreef 3 boeken over dit onderwerp en is daarnaast docent bij de opleiding Trainer Hormoonfactor.

hormonen in balans e-book

Gratis e-book!

Maar liefst 69 pagina's: + hormoon test + 18 lekkere recepten + 10 gezonde dagschema's (tevens aanmelding voor mijn nieuwsbrief).

Door mij aan te melden geef ik toestemming om mijn gegevens te verwerken zoals beschreven in onze privacy verklaring

Your data is safe with us