Stemcoaching in relatie tot stressniveau

Eigenlijk ben ik sinds ik mij kan heugen een brabbelaar geweest. Ik schaamde me om hard te praten in gezelschap en als ik sprak had ik idee dat het nooit interessant genoeg was wat ik zei. Dus dacht ik: “Als ik nou maar zoveel mogelijk informatie in één zin stop dan zit er vast wel wat interessants tussen”. Dit werd vervolgens een patroon met als resultaat dat ik slecht verstaanbaar was. Maar dat was niet het enige. Het is namelijk ontzettend vermoeiend om als een mitrailleur ellenlange zinnen uit te spreken en vervolgens naar adem te snakken.

In De hormoonfactor heb ik uitgelegd hoe belangrijk onze ademhaling is voor ons stressniveau. Bij stress is de ademhaling namelijk vaak kort en niet vanuit de onderbuik. Dit wordt ook wel een “hoge ademhaling” genoemd. Er zijn allerlei ademhalingsoefeningen om jezelf te trainen vanuit de onderbuik te ademen. Dit dwingt het lichaam in een rusttoestand te komen. Dit beheerste ik prima en ik dacht dat het met mijn ademhaling dus wel goed zat. Na de release van De hormoonfactor werd ik veel gevraagd voor interviews en lezingen. Vaak kreeg ik als repliek dat ik moeilijk verstaanbaar was en bij het terugluisteren viel me dit voor het eerst pas op. Ook merkte ik dat ik snel vermoeid werd bij spraaksessies. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een stemcoach. Door meerdere personen uit de media- en sprekerswereld werd mij Henriette Warendorf aangeraden.

Tijdens mijn eerst afspraak was al snel duidelijk dat een groot probleem van mijn slechte spraak mijn ademhaling was. Dat ik een goede ademhaling had in stilte, zei dus helemaal niets over mijn ademhaling tijdens spraak. Door de training van Henriette ging mijn spraak en dus ademhaling snel vooruit. Ook sprak ik steeds minder binnensmonds. En wat misschien nog wel belangrijker was… Spreken kostte me totaal geen moeite meer en dat is heerlijk als je vaak voor groepen staat, maar ook in het dagelijks leven.

Na deze ervaring heb ik veel clienten die kwamen voor stress-counseling aanvullend een paar stemcoachingsessies aangeraden. De resultaten zijn verbluffend en reiken veel verder dan de spraak alleen..

Bedankt Henriette!

 

You never get a second change to make a first “‘ vocal”‘ impression, door Henriette Warendorf

Stemcoaching: Hoe straal je meer energie uit met je stem

Vele stemmen klinken geknepen, hees en monotoon. Vaak ligt de oorzaak hiervan in een verkeerde ademhalingstechniek tijdens het spreken. Wanneer je op een goede lage ademhalingstechniek ademt en daarop leert spreken, klinkt je stem ontspannen, vol en warm.
Als je je stem ook wat lager inzet en tegelijkertijd wat rustiger praat met veel pauzes, zul je merken dat je meer macht uitstraalt.
De meeste Nederlanders spreken veel te binnensmonds/ kaakgeklemd, wat maakt dat de klinkers te veel achter in de keel worden uitgesproken ( i.p.v. voor in de mond). Door de lipspieren, tong en kaakspieren meer te openen en te gebruiken bij het spreken zul je merken dat je je veel verstaanbaarder en helderder kunt laten klinken.
Kortom door meer vanuit de buikademhaling te ademen en te spreken ,en je mond, tong en kaakspieren meer te activeren bij het uitspreken van de klinkers en medeklinkers, creeer je een helder, warm, vol, lager stemgeluid, wat maakt dat je o.a. meer charisma/autoriteit uitstraalt.

Ook zul je dus merken dat je door het tempo van je spreken te verlagen, je de aandacht van je presentatie beter weet vast te houden.
Durf pauzes te laten vallen, geniet van punten en komma’s in een tekst, dit zijn je natuurlijke adempauzes!!!
Besef dat er maar 7% van de inhoud van een presentatie beklijft bij de luisteraars, dus hou de inhoud van je tekst kort, probeer dus niet teveel inhoud in die 7% te proppen.

Hoe bereik je de optimale buikademhaling in rust en tijdens het spreken?

  1. Ga goed op beide benen staan, kruintje richting het plafond, schouders laag.
  2. Maak je buik opzettelijk bol door in te ademenen. De lucht komt nu in je longen (houd je hand op je buik).
  3. Trek je buik in een vloeiende beweging in en tel hardop tot 5.
  4. Als je de 5 hebt gezegd, laat je direct je buik weer bol worden. Voel dat de buik in 2 etappes bol wordt. Bij de eerste val van de buik spreek je over de eerste inademingsfase. Daarna is er een korte pauze, maar je kan na die pauze je buik nog boller maken, dat noemen we de tweede inademingsfase. Deze extra bolling (2e inademingsfase) is essentieel, nu pas zijn de longen 100% gevuld met lucht, en kun je weer uitademen/ praten.

Als je deze techniek goed traint, kun je niet alleen mooier, voller, helderder stemgeven, maar je maakt je lichaam ook gezonder. Je krijgt bij elke diepe inademing meer lucht in je longen, meer zuurstof in je bloedbanen, meer zuurstof in je spierenstelsel, kortom; een WIN WIN SITUATIE!!

Naast al deze voordelen, zul je ook bemerken dat je door een mooie lage buik ademhaling, ontspannender overkomt, je maakt geen gespannen en gestresste indruk, geen gespannen nekspieren, geen opkomende roodheid rond de hals en geen te hoge oppervlakkige hoorbare borstademhaling.

De mens wordt geboren op een mooie lage buikademhaling , maar door allerlei factoren “’schieten”’ veel mensen in een te hoge oppervlakkige borstademhaling, met alle nadelige gevolgen van dien. Het is een heel natuurlijke adembeweging, die we in de loop der tijden verloren zijn. Besef dat alle dieren om ons heen altijd op een mooie lage buikademhaling ademen, ik ken geen hond die hees klinkt, of een schorre kat!

Kortom; Door een lagere ademhaling voor in de mond te articuleren, met veel pauzes waardoor je kortere zinnen uit spreekt, STRAAL JE VEEL ENERGIE UIT!

Gerelateerde artikelen: Accupunctuur en psychotherapie
Tip: www.henriettewarendorf.nl

Stemcoaching in relatie tot stressniveau

(2stemmen, gemiddeld: 4,50 van de 5)

Loading...

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Gratis startpakket

Meld je aan voor mijn 2-wekelijkse inspiratiemail - voor minder klachten, meer energie en nog een mooi lijf ook - en ontvang ook het gratis startpakket.

-> Meld je aan

Direct aan de slag

Wij stappen in op de plek waar jij op dit moment staat. Zelf aan de slag met onze boeken? Online begeleiding van ons? Of liever 1 op 1 afspreken met een collega van Ralph in de buurt?

-> Bekijk onze producten

opleiding trainer hormoonfactor

Opleiding Trainer Hormoonfactor

Wil jij in 10 dagen alles weten over hormonen en hoe je het hormoonsysteem kan beïnvloeden met leefstijlaanpassingen?

-> Lees hier meer

Inspired by Ralph Moorman

jouwboxinspired by koocinspired by yam

 

Gezonder ontbijten? Haal het glutenvrije broodje van YAM!

YAM desem

Gezonde kant en klaar maaltijden? Probeer het met KOOC!

kooc

Mijn favoriete producten met korting? Probeer JouwBox!

jouwbox