sportvoeding voor vegetariers.

Sportvoeding voor vegetariërs

Regelmatig reageren mensen vol verbazing op het feit dat ik in mijn leven nog nooit vlees gegeten heb en dus een vegetariër ben. Terwijl ze me eerst ongelovig observeren, barsten ze kort daarop los met vragen als; hoe ben je zo groot geworden? Hoe kom je aan dat gespierde fysiek en wat eet je dan allemaal?

Ik merk dat er nog veel onduidelijkheden bestaan over het geen vlees eten. Tijd om het voor…oordeel dat vegetariërs ongezond en zwak zijn te ontkrachten!

Vanaf mijn geboorte ben ik volledig vegetarisch en biologisch opgevoed, iets wat in eerste instantie een handicap leek bij mijn sportieve levensstijl. Inmiddels heb ik tijdens mijn 23 jaar durende fitness passie ruimschoots bewezen dat je ook als vegetariër prima resultaten kunt behalen bij je sportieve doelstellingen. Zo werd ik in 2010 en 2013 Nederlands kampioen natural bodybuilding.

sportvoeding voor vegetariers

Er zijn een aantal belangrijke zaken voor je gezondheid en je sportieve prestaties waar je rekening mee moet houden als vegetariër/flexitariër.

Eiwitten
Voldoende eiwitten komen je herstel en sportieve prestaties ten goede. Dierlijke eiwitten zijn hoogwaardiger dan plantaardige eiwitten, en daarom is het belangrijk om deze ruimschoots binnen te krijgen. Hoogwaardige dierlijke bronnen die ook geschikt zijn voor vegetariërs zijn eieren, kwark (met mate) en Whey eiwitten in supplement vorm.

Vetten
Gym fanaten krijgen vaak te weinig juiste vetten binnen, omdat ze bang zijn er dik van te worden. Dit is onjuist, ook vegetariërs krijgen vaak te weinig vetten binnen door het eten van vele plantaardige bronnen. Dit komt de hormoonhuishouding en dus ook de aanmaak van testosteron niet ten goede, voldoende testosteron is zeer gunstig voor de ontwikkeling van je spiermassa.
Goede bronnen voor vetten zijn noten (ongebrand en ongezouten) eieren met dooier en bak of wok voortaan in Cocosvet voor je portie goede vetten.
Omega 3 zijn belangrijke vetzuren die voornamelijk is vis zitten. Geschikte plantaardige vormen van Omega 3 zijn: Lijn-, Chia- en Hennepzaad. Als supplement kun je Omega 3 ook uit algen verkrijgen.

Een gezonde hormoonhuishouding door middel van de juiste vetten te consumeren komt je spierontwikkeling je shape en je gezondheid ten goede.

Aanvullingen
De vitaminen en mineralen ijzer, vitamine D en vitamine B12 zitten voornamelijk in dierlijke producten. Deze stoffen zijn in goed opneembare supplement vorm verkrijgbaar en zeer belangrijk voor een goed functionerend lichaam.

Tot slot nog dit: Als iedere Nederlander besluit 1 dag in de week geen vlees te eten hebben we in 1 klap alle klimaat doelstellingen van de regering met betrekking tot de huishoudens gerealiseerd.

Leander de Weijer

(2stemmen, gemiddeld: 4,50 van de 5)

Laden...

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties