Is melk gezond?

Jarenlang is ons door de overheid en industrie verteld hoe gezond melk is. Echter, steeds meer diëtisten komen erachter dat melk voor lang niet iedereen gezond is en soms zelfs ongezond.

Is melk gezond?

In de klassieke diëtetiek werd voeding vooral gezien als een pakketje van macro-nutriënten en micro-nutriënten. Door met een rekenapparaat deze hoeveelheden op te tellen kwam je op een totaal en dit werd vergeleken met de richtlijnen van de Gezondheidsraad.

Zo is melk een bron van eiwitten, vetoplosbare vitaminen en mineralen waarvan calcium het meeste aandacht krijgt. Melk komt er qua voedingswaarde dus goed uit en zo werd het dan ook meteen als gezond bestempeld.

De leus was toen: “Je bent wat je eet”. Dit is echter een paradigma dat sterk terrein heeft verloren. Steeds meer diëtisten en boekenschrijvers onderschrijven een ander paradigma, namelijk: “Je bent wat je eet, verteert, opneemt, verdraagt en kunt uitscheiden”, met andere woorden de verwerking in het lichaam wordt meegenomen.

Het blijkt dat deze verwerking in het lichaam bij lang niet iedereen goed gaat. In dat geval is melk helemaal geen goede keuze en kun je jouw eiwitten, vetoplosbare vitaminen en mineralen beter uit andere voedingsbronnen halen die wel bij je lijf passen.

Is melk belangrijk voor de botten?

Vaak wordt melk gepromoot als zijnde bijna onmisbaar voor je botten. Zodoende krijgt bijna iedereen die zegt gestopt te zijn met zuivel bezorgde vragen over de calciuminname en botontkalking. Uiteraard zijn er veel meer voedingsbronnen waar calcium in zit. Voorbeelden van goede calciumbronnen zijn:
  • Zaden
  • Noten
  • Teff
  • Koolsoorten
  • Spinazie
  • Postelein
  • Zeekraal
  • En andere groenten
Wat vaak niet wordt gezegd is dat calcium maar een klein schakeltje is in het stevig houden van botten. Zo zijn ook vitamine D3 en K2 zeer belangrijk, hormonen zoals oestrogeen en progesteron bij de vrouw of testosteron en groeihormoon bij de man en botten moeten regelmatig belast worden door beweging.
Melk extra gezond voor ouderen?
Bij het ouder worden kunnen hormonen in gehalte afnemen, is er vaak minder beweging en de vitamine D spiegel kan ook aan de lage kant zijn. Als de oorzaak van verzwakte botten niet een tekort aan calcium is dan heeft extra calcium door het drinken van melk dus geen zin.

Top 5 klachten als reactie op melk

Als je melk (of zuivelproducten) niet goed verteert en verdraagt kan dit voor allerlei klachten zorgen. Meestal is zuivel niet de enige oorzaak maar draagt het bij aan het lekkende darm syndroom (hyperpermeabele darm).

Klachten die in de praktijk kunnen ontstaan of verergeren door het lekkende darmsydroom:

  1. Slijmvorming en luchtwegklachten
  2. Darmklachten en buikpijn
  3. Ontstekingen aan de gewrichten
  4. Verergering van klachten bij auto-immuunziektes zoals reuma en Crohn
  5. Problemen op hersenniveau zoals bij ADHD (exorfinen model).

Melk kwam er vroeger dus zeer goed vanaf in de analyse, maar dat verandert steeds meer omdat er zoveel mis lijkt te gaan op het gebied van de vertering en de opname.

Wetenschappelijk versus praktijkervaring

De link is wetenschappelijk nog niet hard aangetoond, maar er zijn mensen met bovengenoemde klachten die in hun zoektocht het mogelijke verband met melkproducten zien en eliminatie uitproberen. Dit kan soms resultaten geven.

Wat het onderzoek echter lastig maakt is dat er vaak meerdere oorzaken tegelijk spelen en dat mensen van klachten afkomen door meerdere aanpassingen tegelijk te doen, zoals zuivelvrije, glutenvrije en minimaal bewerkte voeding eten, afvallen en stress reduceren.

Zuivelvrij is dus slechts één van de vele dingen die je kunt inzetten in de zoektocht naar welke voeding en leefstijl bij jou past. Niet alleen mensen met lactose-intolerantie of koemelkallergie lijken er baat bij te hebben, dus wellicht speelt er meer. De melksuiker lactose en het melkeiwit caseïne kunnen beiden triggers zijn. De vraag is dus nog steeds:

Hoe goed zijn wij als (Europese) mens aangepast aan het consumeren van de grote hoeveelheden melkproducten in onze huidige voeding?

Test of melk bij jou past

  1. We zijn allemaal anders, en zo is ook het persoonlijke optimale voedingspatroon. Als je de melksuiker lactose niet optimaal verteerd, of als je gevoelig reageert op het melkeiwit caseïne, dan is het voor jou niet gezond grote hoeveelheden melkproducten te consumeren.
  2. Ook zijn er verschillende soorten melk. Zo bestaat er ook schapenmelk en geitenmelk.  De lactose is hetzelfde, maar de caseïne is van een andere soort. Bovendien zijn er mensen die wél reageren op koemelkproducten en niet op geiten- en schapenmelkproducten.
  3. Verder is er ook de discussie of rauwe melk beter is dan gepasteuriseerde melk. Er zijn zitten namelijk functionele stoffen in rauwe melk die door pasteuriseren onwerkzaam gemaakt worden. Dit zal altijd een kwestie van testen of je er klachten van krijgt, ook als lactose-intolerantie en koemelkallergie uitgesloten zijn.

Alternatieven voor melk

Eliminatie van zuivelproducten uit het voedingspatroon is overigens voedingskundig helemaal geen probleem als men zorgt voor goede alternatieven. Zo bevatten groenten ook calcium en bevatten vlees, vis, kip, ei, peulvruchten en noten ook eiwitten. Voor gezonde botten is er overigens veel meer nodig dan alleen calcium, zoals voldoende vitamine D, K, hormonen en vooral veel beweging!

In onderstaande lijst staan melkproducten waar lactose en caseïne in zitten en de alternatieven die er zijn. Bij de alternatieven laat ik me niet uit over een ‘gezondste melk’ om te voorkomen dat men massaal 1 vervanger gaat drinken.

Lactose en/of caseïne

  • Biogarde
  • Eiwitshake (gemaakt van caseïne)
  • Kaas
  • Karnemelk
  • Kefir
  • Kwark
  • Magere melk
  • Room
  • Volle melk
  • Vla
  • Yoghurt

Vervangers

  • Amandelmelk
  • Ghee (geklaarde boter)
  • Havermelk
  • Kokosmelk (room, yoghurt)
  • Rijstmelk
  • Sojamelk (room, yoghurt)
  • Waterkefir
  • Wei-shake (isolaat)

Ir. Ralph Moorman

Wikipedia over melk: https://nl.wikipedia.org/wiki/Melk

(23stemmen, gemiddeld: 2,70 van de 5)

Loading...

16
Reageer op dit artikel

avatar
5 Comment threads
11 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
11 Comment authors
Annie pronk-KoornneefJanRalph MoormanLizetMarrie Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Petricia
Gast

In melk zit het groeihormoon voor een kalfje om van te groeien. Als ik melk drink, welk effect heeft dat dierlijke groeihormoon op mijn lijf?

Willeke
Gast
Willeke

Zit in melk een groeihormoon voor kalfjes???
Er zit in borstvoeding toch ook geen groeihormoon?

Ralph Moorman
Gast
Ralph Moorman

Dat weet ik niet of de groeifactoren helemaal afgebroken worden in het verteringstraject van de mens. Bij mijn weten is daar weinig over bekend.

Corneille
Gast
Corneille

Ik ben 82 jaar en heel mijn leven Melk gedronken.Sport 2x per week Fitnis . Krachttraining Niks mis mee.
Ben 1.65 en weeg 66 kg. Je moet gewoon normaal leven . Vroeger was het vetgehalte in de Melk veel hoger.Dus lekkerder.
Slagroom ,was veel beter als nu. Ook Brood was veel Beter.Ben zelf Brood en Banketbakker geweest.
Alles niet geloven ,wat men zegt of schrijft.

Nathalie
Gast
Nathalie

Haha wat een onzin!
Dit is niet zomaar gelul maar is bewezen dat melk slecht is!

Pieter
Gast
Pieter

Melk met caseine 1 wel maar caseine2 niet zozeer. Naast lactose gevoeligheid is het ook van belang te weten wat de koeien waarvan de melk komt gegeten hebben en wat er aan hun voedsel is toegevoegd. Ook bevat volle melk veel minder lactose dan magere! Dus heen antwoord is ietwat genuanceerder. Naast de vraag over het groeihormoon.

Lizet
Gast
Lizet

Mag het iets subtieler geformuleerd worden?

Ralph Moorman
Gast
Ralph Moorman

Als je de onderdelen van melk goed kunt verdragen en verteren is het uiteraard geen probleem..

Marianne
Gast
Marianne

Is lactosevrij wel toegelaten?

Ralph Moorman
Gast
Ralph Moorman

Als je lactose intolerant bent, dan is dit een oplossing. Lactosevrije melkproducten bevatten wel vaak caseïne, dus wanneer caseïne het probleem is dan helpt lactosevrij niet.

Pieter
Gast
Pieter

Welke caseine heb je het over caseine1 of 2. Volgens de deskundicen is daar een groot verschil. Zoals dr Gundry.

Marrie
Gast
Marrie

Wat is een goede vervanger van kaas?

Ralph Moorman
Gast
Ralph Moorman

De meeste vervangers bevatten edelgist. Ik denk dat er steeds meer vervangers gaan komen, waaronder ook gezonde varianten.

Ralph Moorman
Gast
Ralph Moorman

Dat is het zinnetje over geiten en schapenproducten (type 2 caseïne). Tegenwoordig is ook een kleine partij bezig met een a2 koemelkvariant, maar die wordt lang niet overal verkocht.

Annie pronk-Koornneef
Gast
Annie pronk-Koornneef

Deelnemen aan discussie…ik maak zelf yoghurt van jerseykoemelk. koop ik gewoon bij A.H. heeft A2. ik mag niet te veel havermout. dit maak ik 1x per week met amandelmelk. En eet ook 1x per week kokosyoghurt.
Dit doe ik om niet elke dag zuivel te eten. Ik mag dit ook van mijn orthomoleculairarts. Mijn darmen zijn nu helemaal in orde. door KHA eten. om de andere dag zink 2x per week pro biotica. Mijn ontlasting en mijn bloed zien er prima uit. ( slik nog wel meer supplementen).

Jan
Gast
Jan

Producten van rauwe koeienmelk, zoals kefir, die worden verkregen door fermenteren? Wat zijn daarmee de ervaringen? En wat is het advies?

Gratis startpakket

Meld je aan voor mijn 2-wekelijkse inspiratiemail - voor minder klachten, meer energie en nog een mooi lijf ook - en ontvang ook het gratis startpakket.

-> Meld je aan

Direct aan de slag

Wij stappen in op de plek waar jij op dit moment staat. Zelf aan de slag met onze boeken? Online begeleiding van ons? Of liever 1 op 1 afspreken met een collega van Ralph in de buurt?

-> Bekijk onze producten

opleiding trainer hormoonfactor

Opleiding Trainer Hormoonfactor

Wil jij in 10 dagen alles weten over hormonen en hoe je het hormoonsysteem kan beïnvloeden met leefstijlaanpassingen?

-> Lees hier meer

Inspired by Ralph Moorman

koocjouwboxinspired by yam

 

Gezonder ontbijten? Haal het glutenvrije broodje van YAM!

YAM desem

Gezonde kant en klaar maaltijden? Probeer het met KOOC!

kooc

Mijn favoriete producten met korting? Probeer JouwBox!

jouwbox