lezing hormonen

Lezing over hormonen

Lezing over hormonen

next-de-hormoonfactor

Over de klachten van de vrouw...

Veel hormonale klachten kan je verminderen of zelfs oplossen door het aanpassen van je leefstijl. In samenwerking met de arts kunnen in sommige gevallen naar verloop van tijd zelfs medicijnen verminderd worden.

Deze vernieuwende lezing is gebaseerd op het boek: hormoonbalans voor vrouwen. 40 vrouwenklachten worden in dit boek behandeld. Tijdens de lezing zal ik de meest voorkomende klachten behandelen en heb jij veel ruimte voor het stellen van jouw prangende vraag.

Met welke voeding kan je jouw hormonale klachten verminderen? Wat is het belang van beweging, stress en gedrag? Spelen supplementen een rol van betekenis? Ik leg het je allemaal uit tijdens deze interactieve lezing.

Programma lezing 2019/2020

Homeostase

Hormonen versus calorieën

Invloed van hormonen op calorieën

Eetgedrag buiten hormonen om

De dooreetfactor

Je eigen goeroe eetplan

Invloed van hormonen op calorieën

Gluten & zuivel

Beweging, stress en mentaal

Agenda lezing hormonen

  • Datum: 10-11-2019
  • Reserveren: Klik hier en je komt terecht op de juiste bestelpagina.
  • Tijd:  13.30 tot 16.30 uur
  • Locatie: Zeist
  • Prijs:
  • Spreker: Ralph Moorman
  • Doel: Praktische tips geven waar je direct mee aan de slag kunt om jouw hormonen in balans te krijgen.
  • Aantal personen: Maximaal 100 deelnemers.

lezingen ralph moorman

Wat ik je vooraf mee wil geven

Als ik tegen een nieuwe klant over hormonen begin, wordt er vaak lacherig gereageerd en volgen er meteen opmerkingen over seksueel gedrag, menstruatie en de overgang. Deze

voorbeelden hebben inderdaad met hormonen te maken, maar wat weinig mensen weten, is dat vrijwel álle processen in het lichaam onder hormonale controle staan.

Het lichaam is een verzameling van miljarden cellen die allemaal met elkaar samenwerken. De broodnodige communicatie tussen al deze cellen wordt onder meer door hormonen verzorgd. Vanuit de klieren en hormoonproducerende weefsels worden ze door het bloed naar alle cellen tot in de verste uithoeken van je lichaam vervoerd. Voorbeelden van klieren zijn de schildklier, de hypofyse, de eierstokken (bij vrouwen), de testes (bij mannen) en de bijnieren. Schildklierhormoon, insuline, adrenaline en de geslachtshormonen oestrogeen en testosteron zijn enkele bekende voorbeelden van hormonen, maar er zijn er veel meer. In totaal circuleren er honderden hormonen in je bloed.

Hormonen sturen onder meer de groei, de stofwisseling en het immuunsysteem en zij zorgen voor een harmonisch verloop van de verschillende orgaanfuncties. Bij vrijwel alle gezondheidsklachten, ziektes, gedragsstoornissen en verouderingsverschijnselen spelen ze een rol.

Hormonen bepalen ook hoe hoog je energiegebruik is en regelen zelfs je energie-inname: honger en verzadiging staan namelijk onder hormonale regie. Verder bepalen hormonen of spiermassa opgebouwd of afgebroken wordt en ze beslissen of energie wel of niet als vet in je buik en billen wordt opgeslagen.

Bij de meeste mensen raken de hormonen verstoord door slechte eetgewoonten, te veel stress en een verkeerd bewegingspatroon. Pas op, vrijwel alle huidige diëten, trainingsmethoden en leefstijladviezen brengen je hormonen ook uit balans! Daardoor word je futloos, ongezond en dik. Ja, je leest het goed: door een afvalmethode te volgen die het belang van hormonen negeert, kun je juist dikker worden.

Puntendiëten en crashdiëten zijn voorbeelden van diëten die totaal geen rekening houden met je hormonen. In het begin vliegen de pondjes eraf, maar later vliegen ze er weer aan met nog een extra schepje vet erbovenop. Ga je door met denken vanuit een lage inname van energie en een zo hoog mogelijk verbruik ervan, dan ga je de strijd aan met je hormonen. Die strijd win je nooit!

Ir. Ralph Moorman

Laat een reactie achter