Levensmiddelen | Logisch nadenken!

[youtube id=”I82pKiMgeYI?list=UUlQsaRMdQ_9k08EmnVbyp7w” width=”560″ height=”315″]

In de prehistorie pakten we onze speer als we zin hadden in een stukje vlees, of plukten we vruchten zo van de bomen. Niemand hoefde ons te vertellen wat goed of slecht voor ons was. Van cholesterol, hart- en vaatziekten, diabetes, kanker en vetzucht hadden we nog nooit gehoord. Nu jagen en verzamelen we in de supermarkt, een jachtterrein waar de gebraden kippetjes (plus zakken chips, oranjekoeken en hopjesvla) ons zo in de mond vliegen.

Voor dat gemak betalen we een hoge tol: overgewicht en type II-diabetes zijn een epidemie geworden en het aantal gevallen van kanker en hart- en vaatziekte is tot recordhoogte gestegen. Niemand twijfelt eraan dat deze rampspoed mede wordt veroorzaakt door wat we eten. Blijkbaar zijn we ergens onderweg van de savanne naar de supermarkt vergeten wat wel en niet tot ons ideale voedingspakket hoort. Waar traditie en instinct ons vroeger van giftige paddenstoelen en slecht verteerbare planten weghielden, turen we nu vertwijfeld naar de kleine lettertjes op de etiketten en laten we ons verleiden door ronkende marketingkreten, zoals: ‘Goed voor hart- en bloedvaten!’, ‘Nu met nog minder calorieën!’ en ‘Geen suiker toegevoegd!’.

Levensmiddelen…5 schokkende ontdekkingen!

Tijdens mijn studie levensmiddelentechnologie aan de Wageningen University deed ik een aantal schokkende ontdekkingen over de levensmiddelen die we dagelijks in de supermarkt halen:

  1. Bijna alle levensmiddelen in de supermarkt zijn kunstmatig
  2. Moderne levensmiddelen bevatten giftige stoffen
  3. Moderne levensmiddelen zitten vol chemische toevoegingen
  4. Levensmiddelenfabrikanten zijn niet altijd eerlijk over hun producten
  5. Er is schrikbarend weinig bekend over de relatie tussen voeding en gezondheid.

Door aan de ene kant compleet nieuwe voedingsmengsels in de schappen te leggen, terwijl er aan de andere kant weinig bekend is over de gezondheidseffecten ervan op de lange termijn, zijn wij als consument ongewild proefkonijn in een wereldwijd gezondheidsexperiment. Zijn de pakjes soep met balletjes van soja-eiwitten, kuipjes zuivel vol high fructose corn syrup en frietsaus met deeltjes bisphenol-A uit de verpakking echt zo veilig en gezond als de fabrikanten beweren? De voortekenen zijn gezien de oprukkende welvaartsziekten niet rooskleurig…

Mijn devies te midden van al deze onzekerheid en onrustbarende voortekenen is daarom: “Blijf met uw voeding zo dicht mogelijk bij de natuur. Eet zo veel mogelijk wat onze voorouders aten in de tijd vóór fabrikanten zich met ons eten gingen bemoeien.”

Levensmiddelen

Bestel hier het boek: De boodschappencoach, het beste uit de supermarkt

9 zogenaamd gezonde levensmiddelen slogans

De misleiding begint vaak al bij de naam van het product, bedacht door de marketingafdeling van een levensmiddelenfabrikant. De mensen op deze afdelingen zijn ontzettend creatief, maar hebben doorgaans weinig verstand van voeding en gezondheid. Ook de slogans die naast de merknaam worden gebruikt, kunnen naar mijn mening hun naam niet waarmaken. Wees op uw hoede bij elk product dat een gezondheidsclaim in de slogan herbergt.

1) Vruchtensap ‘voor de dagelijkse portie fruit’

Iedereen weet dat fruit gezond is, maar de meeste sappen in de supermarkt zijn fruitconcentraten, aangelengd met water. En dat is heel wat anders dan een versgeperste appel of peer. Omdat het gehalte aan natuurlijke suiker in fruitconcentraten hoog is, kan het bij overmatige consumptie tot overgewicht en insulineresistentie leiden. Veel sappen zijn bovendien gepasteuriseerd, een proces waarbij vitamines verloren gaan en vaak alleen de vitamine C teruggebracht wordt om het imago te redden. In vruchtendrank, vruchtennectar en dubbeldrank zit niet alleen het sap van fruit, maar ook veel toegevoegde suiker.

2) Margarine ‘voor het hart en de vaten’

Veel mensen denken dat ze met het smeren van kunstboter (want dat is margarine) heel gezond bezig zijn. Dit is te danken aan agressieve reclamecampagnes van de fabrikanten. Het omstreden verband van linolzuur met lagere hart- en vaatziektecijfers wordt sinds jaar en dag aangevoerd door margarinefabrikanten en in de meest stellige claims verwoord op de verpakking. Nu er steeds meer aanwijzingen zijn dat een overmaat aan linolzuur juist schadelijk is, ziet men steeds vaker op de verpakking verschijnen dat er omega 3-vetten zijn toegevoegd. Hier lift de industrie mee op de positieve berichtgeving rondom omega 3-vetzuren. Maar margarine is en blijft een fabrieksproduct bomvol linolzuur. Dat de fabrikanten nog steeds roepen dat hun product goed voor het hart en de vaten is, zou verboden moeten worden.

3) Margarine ‘om uw cholesterol te verlagen’

Unilever voert een marketingcampagne om u te laten geloven dat Becel pro-activ met toegevoegde plantensterolen ons tegen hart- en vaatziekten beschermt. Hoewel er wordt geschermd met wetenschappelijke studies, kan deze claim niet worden hardgemaakt. Plantensterolen hebben wel een bewezen cholesterolverlagende werking (dit mag dus wel geclaimd worden), maar of het verlagen van cholesterol een direct, oorzakelijk verband heeft met een verlaging van het risico op hart- en vaatziekten, is nog steeds onderwerp van discussie. De kritische organisatie Foodwatch vindt daarom de suggestie dat Becel pro-activ de kans op hart- en vaatziekten verkleint misleidend en voert actie om deze claim te verbieden.

4) Volkoren brood, ‘daar zit wat in’

Volkoren brood heeft sinds jaar en dag een reputatie als bijna onmisbaar gezondheidsvoedsel. Zo denken veel mensen dat ze alleen maar voldoende vezels binnenkrijgen als ze dagelijks volkorenbrood eten. Onterecht, vezels worden ook geleverd door bijvoorbeeld groente, peulvruchten en fruit. De gluten die in de tarwekorrels zit en vaak nog extra wordt toegevoegd in de vorm van glutenpoeder, oftewel “vitaal gluten”, worden echter lang niet door iedereen goed verdragen. Dit gaat niet alleen over de zeldzame autoimmuunziekte coeliakie, maar meer nog over het recent wetenschappelijk aangetoonde fenomeen “glutensensitiviteit”, wat wijdverbreid is. Verder zijn de gist en de glycatieproducten in de korst niet bevorderlijk voor de gezondheid. Veel ‘sensitieve’ mensen die (volkoren)brood vervangen door glutenvrije gezonde alternatieven, gaan zich snel beter voelen!

5) Lightproducten ‘voor de slanke lijn’

Een product mag light genoemd worden als het minder calorieën bevat of als er minder suiker in zit. Als er minder calorieën in zitten, zijn vetten vaak vervangen door koolhydraten. Er zijn echter steeds meer aanwijzingen dat niet vetten, maar juist koolhydraten overgewicht veroorzaken. Als een lightproduct minder suiker bevat, is suiker meestal vervangen door chemische zoetstoffen. Het gezondheidseffect van deze stoffen op de lange termijn is onduidelijk, terwijl ze u niet van de dikmakende (!) zoetverslaving afhelpen. Bovendien: of het aantal calorieën dat u binnenkrijgt u wel of niet dik maakt, hangt samen met uw hormonale evenwicht en uw bewegingspatroon. Ook spelen zaken als compensatiegedrag en zoetverslaving mee. Dat het eten van lightproducten tot gewichtafname leidt, is een te simpele voorstelling van zaken.

6) Zuiveldrankjes ‘voor een goede darmwerking’

Met probiotica in sommige zuiveldrankjes kunnen bepaalde bacteriestammen in de darm opnieuw worden geënt, waardoor een beschadigde darmflora weer in evenwicht kan komen. De darmflora bestaat echter uit veel verschillende bacteriestammen en het versterken van precies de juiste stammen vereist maatwerk. De kans dat de bacteriën in een zuiveldrankje precies bij een verzwakte stam horen, is niet groot. De zuivel in deze producten verstoort bovendien bij veel mensen de darmwerking juist. De drankjes zitten vaak ook nog vol met suiker of zoetstoffen.

7) Melk ‘voor sterke botten’

Botten bevatten calcium en botontkalking is een wijdverbreid probleem, vooral bij ouderen. Daarom drinken veel Nederlanders melk, dat rijk is aan calcium. Maar voor de aanmaak van botmassa zijn behalve calcium meer mineralen nodig. Plus vitamine D en K2. Een goede werking van hormonen, een goede darmwerking en voldoende beweging zijn ook onontbeerlijk. De claim dat je door het drinken van melk je botten sterker maakt, is dus een versimpeling van de zaken en bovendien onbewezen. Een teveel aan kalk kan ook nog eens voor andere problemen zorgen, zoals aderverkalking. De angst dat u te weinig kalk binnenkrijgt als u geen zuivelproducten nuttigt, is onterecht. U kunt voldoende kalk halen uit groente, kalkrijk kraanwater en uit bijvoorbeeld een bouillon getrokken van botten.

8) Pindakaas, ‘wie is er niet groot mee geworden?’

Hele volksstammen zijn opgegroeid met brood plus pindakaas. Het product bevat weliswaar plantaardige vetten, maar daar is een groot deel van gehard, waardoor er transvetten in kunnen zitten. Veel mensen zijn ook nog eens in meer of mindere mate allergisch voor pinda’s. En de vitamines in pindakaas dan? Die vindt u ook in veel andere producten die écht gezond zijn.

9) Instant soepmixen ‘tegen de dagelijkse middagdip’

De door marketing-creatievelingen uitgebuite middagdip kan prima met gezonde tussendoortjes verholpen worden. Daar heeft u echt geen zakjes met suiker, bindmiddel en smaakversterker E621 voor nodig.

Als afgestudeerd Levensmiddelentechnoloog aan de Wageningen Universiteit weet ik precies wat er daadwerkelijk in producten zit en hoe ze gefabriceerd zijn, hoe er misleid wordt met gezondheidclaims en ingrediëntendeclaraties, en hoe we eigenlijk door marketeers voorgelicht worden over gezondheid in plaats van gezondheidsexperts.

Gezonde groet,
Ralph Moorman 

Gerelateerde artikelen: Aspartaam, veilig of vergif?
Tip: Het boek ‘De boodschappencoach’. Het beste uit de supermarkt!

Levensmiddelen | Logisch nadenken

(1stemmen, gemiddeld: 5,00 van de 5)

Loading...

10
Reageer op dit artikel

avatar
9 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
10 Comment authors
Ralph MoormanLiezelotRiekie van GroenRudoanne Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
M.berkane`
Gast
M.berkane`

Pindakaas……

Voor wat betreft pindakaas heb je pindakaas en pindakaas. Je hebt de pindakaas van van AH, Jumbo, Calve en andere supermarkten, deze zittten doogaans vol met geharde vetten, dextrose (ja suiker!) en vage plantaardige olieen en zout. Echter het andere pindakaas segment de biologische pindakaas ZONDER ZOUT en met alleen gemalen Pinda’s is een Superfood en net zo gezond als alle ander peulvruchten.

Dat wilde ik even kwijt en dit geldt trouwens ook voor echte chocolade deze kan je in de regel niet bij AH en kornuiten verkrijgen maar wel bijvoorbeeld bi EKO Plaza.

Wilma
Gast
Wilma

Is kaas uit den boze? Geitenkaas ook?

Ria Theunissen
Gast
Ria Theunissen

Wat is er met de biologische pindakaas van Jori, hierin zitten alleen vers gebranden pinda’s en een snufje zeezout in?

Ralph Moorman
Gast
Ralph Moorman

Als er op pindakaas een laagje vet drijft heeft er geen vetharding plaatsgevonden. De pinda’s zijn echter voor sommige mensen allergeen en de pinda’s zijn gebrand wat betekent dat een deel van het vet geoxideerd kan zijn (vrij radicaal) en er glycatie plaats heeft gevonden waarbij AGE’s vrijkomen (https://www.dehormoonfactor.nl/het-gevaar-van-teveel-suiker-glycatie). En uiteraard krijg je er op een wel erg makkelijke manier veel calorieen mee binnen.

Stefan Rokx
Gast
Stefan Rokx

Ik heb alle 3 de boeken gelezen en ben er sinds januari volop mee aan de slag. Qua voeding was het een hele omschakeling, maar is nu routine! Resultaat: ruim 10 kilo afgevallen en heb nu een goede BMI!

anne
Gast
anne

Welk boek kan ik als “beginneling” het beste mee beginnen?

Rudo
Gast
Rudo

@anne,
ik heb alle drie de boeken gelezen.
het maakt niet zo heel veel uit met welk boek je begint.
de hormoonfactor beslaat drie peilers: voeding, beweging en stressreductie.
de hormoonbalansdieetboek is de peiler voeding uitgewerkt. Daar zou je mee kunnen beginnen.
wil je het echt goed doen begin dan met de hormoonfactor boek.!!

Riekie van Groen
Gast
Riekie van Groen

Beste mensen,

3,5 maand bezig en prima resultaat zowel gewicht als lichamellijke klachten, super. Vraagje, ik krijg het Teff brood niet goed gebakken, wordt één klomp. Hebben jullie tips om luchtiger brood te krijgen, zoals op het plaatje in het boek? alvast dank

Liezelot
Gast
Liezelot

Ik heb net jouw boek uit: ‘boodschappencoach’ en zit nog met een vraag. Dat plastiekflessen nadelige invloeden hebben op het water dat erin zit is me duidelijk. Zijn RVS drinkflessen dan een goed idee om je water in te doen? Want in je boek lees ik dat metalen ook niet wenselijk is.Geeft roestvrijstaal ook stoffen af in je drank?
Met vriendelijke groeten

Ralph Moorman
Gast
Ralph Moorman

Nee hoor, prima, aluminium is ander verhaal…

gratis hormoontest

Gratis test!

Meld je aan voor de zelftest en kijk welke hormonen bij jou uit balans zijn. 

-> Meld je aan

Direct aan de slag

Wij stappen in op de plek waar jij op dit moment staat. Zelf aan de slag met onze boeken? Online begeleiding van ons? Of liever 1 op 1 afspreken met een collega van Ralph in de buurt?

-> Bekijk onze producten

opleiding trainer hormoonfactor

Opleiding Trainer Hormoonfactor

Wil jij in 10 dagen alles weten over hormonen en hoe je het hormoonsysteem kan beïnvloeden met leefstijlaanpassingen?

-> Lees hier meer

Gezonder ontbijten? Haal het glutenvrije broodje van YAM!

YAM desem

Gezonde kant en klaar maaltijden? Probeer het met KOOC!

kooc

Mijn favoriete producten met korting? Probeer JouwBox!

jouwbox