Voedingstips voor kinderen

Voedingstips voor kinderen

Auteur: Ester Wiemer

Er worden online veel voedingstips voor kinderen gegeven. maar wat zijn nou echt belangrijke speerpunten?

Begin bij jezelf

Zelf besloot ik een jaar geleden totaal anders te gaan eten. Geen gluten, geen suiker, geen koemelk, zo min mogelijk E-nummers en alles biologisch. Dat was nogal een verschil met hoe ik het altijd had gedaan. Al heel snel merkte ik dat ik me hier veel beter bij voelde. En dán wil je als moeder van een gezin met twee kinderen, niets anders dan dat je man en kinderen ook zo gaan eten.

Omdat ik degene ben die de boodschappen haalt, hadden ze geen keuze meer of ze wel of niet biologisch wilden eten, zo min mogelijk bewerkt eten en zo min mogelijk E-nummers is ook iets dat je als moeder prima zelf voor iedereen kunt regelen. Maar hoe krijg je de rest van de familie van de suiker, gluten en koemelk af? 

Melk vonden ze al niet zo lekker. “Oh mam, hoeven we geen melk meer? Jippieeeee!!!!!”. Maar kaas was al wat lastiger. Dus heb ik ze lekker nog een tijdje biologische kaas laten eten. Op rijstwafels, dat dan weer wel. Maar gelukkig vonden ze die heerlijk!

Lichamelijke verbeteringen

Na een aantal weken geen gluten, begon de buik van mijn dochter (9) drastisch te slinken. Uiteindelijk is deze zelfs 12 cm in omvang afgenomen! Ze bleek heel gevoelig voor gluten. At ze ze een keertje wel, dan kreeg ze meteen last. Heel sneu, maar stiekem was ik daar wel blij mee! Zoonlief (11) heeft ooit de diagnose pdd-nos gekregen en bij hem is de opvallendste verandering dat hij veel rustiger is geworden, meer aandacht heeft voor alles om hem heen. Ook was hij heel veel wakker en zweette dan enorm, inmiddels is dat lang verleden tijd.

Bij manlief gebeurde hetzelfde als bij onze dochter, zijn buik was veel minder opgezet en hij kreeg massa’s meer energie. Gaandeweg verloor hij ook nog een kilo of tien. Zo, die was ook in the pocket! Als je je zo goed gaat voelen van het niet meer eten van gluten, dan is de keuze snel gemaakt. Dus gaat er geen broodtrommeltje meer mee, maar een rol rijstwafels.

Het proces

Zo drastisch als ik zelf mijn voeding compleet had omgegooid van het ene op het andere moment, zo werkt dat niet bij kinderen (en bij manlief ook niet…). Natuurlijk was er heel wat weerstand en onbegrip in het begin. Maar ik ben wel zo’n moeder die alles uitlegt. Tot grote ergernis van mijn kinderen soms, die kijken me dan aan van “ mam, willen we dit echt weten?”.

Toch, juist omdat ze uiteindelijk precies wisten wat al die E-nummers met je kunnen doen, waarom het eten van gluten en suiker of het drinken van energie drankjes bijvoorbeeld zo slecht voor je is, snapten ze wel dat het beter was deze niet te nemen. Uiteindelijk wilde mijn zoon zelfs graag een spreekbeurt houden om te vertellen waarom wij zo eten!

En natuurlijk eten we niet altijd verantwoord en verstandig. Er zijn situaties waarin je even geen keuze hebt, hoewel ik die probeer voor te zijn door altijd wat mee te hebben. Maar ook mijn kids snoepen wat lekkers als ze uit school komen. Alleen zijn zij nu ook heel blij met een stukje pure chocolade, met een zelfgebakken gluten en suikervrij koekje, of soms met “het minst slechte snoepje dat ik kon vinden”. En op vrijdag hebben we chipsavond. Daar doe ik zelf ook gewoon aan mee. Biologische chips, zonder gluten, zonder E621, dat dan weer wel, maar zondigen hoort erbij en zo heeft niemand het idee dat ie “niets meer mag”.

Inmiddels ligt er zelfs geen brood meer in onze vriezer. Als vriendjes of vriendinnetjes meekomen vinden ze het eigenlijk altijd reuze interessant dat wij alleen maar rijstwafels of maïswafels op tafel hebben staan, dat hier vaak soep of restjes van de vorige avond worden gegeten bij de lunch, of dat er boekweitpannekoeken op het menu staan. Eén vriendinnetje roept al bij binnenkomst: “Is er gebakken ei?”. En ja, die zijn er heel vaak!

Door mijn achtergrond weet ik gewoon te goed wat de slechte invloed van de nieuwetijds-en gemaksvoeding is. Ik kan het niet meer eten en ik wil het ook niet meer. Gelukkig heb ik mijn gezin kunnen laten zien dat je heel erg lekker kunt eten en toch verantwoord! Hopelijk zullen deze voedingstips voor kinderen ook helpen bij jou thuis!

Voedingstips voor kinderen

Wil je ook leren hoe jij en je gezin anders kunnen gaan eten? Wil je nog meer voedingstips voor kinderen? Neem dan contact met mij op voor een consult met supermarktsafari, waarin ik je meeneem naar de supermarkt om te laten zien hoe ook jij de beste keuzes voor jou en je gezin kunt maken! -> www.gezondzondergedoe.nl

Ester Wiemer

Abonneer
Laat het weten als er
17 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Over de schrijver

Ester Wiemer is voeding- en leefstijlcoach in Hoorn. Ze heeft de opleiding Trainer Hormoonfactor goed afgerond en richt zich op coaching naar blijvende gedragsverandering.

hormonen in balans e-book

Gratis e-book!

Maar liefst 69 pagina's: + hormoon test + 18 lekkere recepten + 10 gezonde dagschema's (tevens aanmelding voor mijn nieuwsbrief).

Door mij aan te melden geef ik toestemming om mijn gegevens te verwerken zoals beschreven in onze privacy verklaring

Your data is safe with us