Skip to content
JOGG

JOGG | Zit er een goed idee achter?

Zondag 27 september heeft Arjan Lubach op een zeer ludieke manier de organisatie achter JOGG blootgelegd. JOGG (Jongeren op Gezond Gewicht) is een organisatie die door de overheid is opgericht, waarvan oud-politicus Paul Rosenmöller ambassadeur is.

Wellicht zullen een aantal betrokkenen een goede intentie hebben om Nederland echt gezonder te maken, maar op de uitvoering en de opbouw van de organisatie valt flink wat af te dingen. Behalve van het Ministerie van VWS, ontvang JOGG financiële bijdragen van levensmiddelenbedrijven als Unilever, Campina, Nestlé en Coca-Cola, bedrijven die tegelijkertijd volop kindermarketing bedrijven. Ook het reclamebureau dat de campagnes bedenkt blijkt wel erg innige banden met de levensmiddelenindustrie te hebben, zoals te zien in de uitzending “Zondag met Lubach”.

Hoe kun je nu echt wat doen aan een probleem, als je mede veroorzakers van het probleem mee laat financieren?
Juist de verleidingen en marketing waar kinderen aan blootstaan zouden aangepakt moeten worden. Door juist die bedrijven binnen te halen wordt dit onmogelijk. Deze strategie voelt een beetje het zelfde als aan een drugsdealer vragen om het drugsprobleem op te lossen. En is deze financiering überhaupt nodig? Wat gebeurt er met de miljoenen subsidie die JOGG ter beschikking heeft? Harde targets zijn er niet aan JOGG gesteld, dus waar worden zij op afgerekend? Het kan natuurlijk niet zo zijn dat er miljoenen aan overheidsgeld verdampen.

Ik geloof niet dat er een goed idee achter JOGG zit. Bij een goed idee zou een groot deel van Nederland vrijwillig willen helpen en zouden topsporters en bekende Nederlanders belangeloos de promotie op zich willen nemen. Het zou me niets verbazen dat de kosten dan zo laag uitvallen, dat de altijd sympathieke groente en fruitbranche het zelfs kan financieren. Dat JOGG nog geen 4.000 volgers heeft op Twitter, en 147 volgers op Facebook spreekt boekdelen. Het wordt tijd voor een echte revolutie!

Reactie JOGG op Facebook:
Zondagavond was er op tv aandacht voor Jongeren Op Gezond Gewicht. Naast feitelijke onjuistheden over Jongeren Op Gezond Gewicht, werd hierbij ook een negatief beeld geschetst over de samenwerking van Jongeren Op Gezond Gewicht met haar bedrijfspartners.

Jongeren Op Gezond Gewicht gelooft in een breedgedragen verantwoordelijkheid en een gezamenlijke aanpak van overgewicht bij kinderen. Dit kun je alleen voor elkaar krijgen door met publieke én private partijen samen te werken. Omdat het bedrijfsleven, waaronder de food-sector, grote invloed heeft op de omgeving waarin kinderen opgroeien is het belangrijk dat ook zij betrokken zijn. Vanwege de commerciële belangen vereist deze private samenwerking heldere en strikte afspraken. Zo hebben zij geen invloed op het beleid, mogen zij de samenwerking niet gebruiken voor commerciële doeleinden en communiceren zij niet via ons richting kinderen. Daar zien wij ook streng op toe.

In 83 JOGG-gemeenten wordt door talloze professionals en betrokkenen keihard gewerkt aan het terugdringen van overgewicht onder jongeren. Naast Zwolle tonen uiteraard meer JOGG-gemeenten positieve resultaten. Zo liet Dordrecht in januari 2015 weten dat in Dordrecht-West het overgewicht onder kinderen met ruim 20% is afgenomen. Ook in Amsterdam is een daling van 11% van vijfjarige kinderen met overgewicht te zien. In Rotterdam blijkt dat het overgewicht onder Rotterdamse kinderen in heel Rotterdam afneemt. Van de kinderen op Lekker Fit! scholen had in 2012 28,7% overgewicht, in 2013 was dit 26,3%.

Gezonde groet,
Ralph Moorman

Gerelateerde artikelen: Voeding, een experiment met onze gezondheid
Tip: 1 op 1 hormoonanalyse of 12 weken hormoonfactor programma

JOGG | Zit er een goed idee achter?

(Nog geen stemmen)

Loading...

1
Reageer op dit artikel

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Ruud de Wit Recent comment authors
  Subscribe  
nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op
Ruud de Wit
Gast
Ruud de Wit

Blijf het zeggen, partijen als Unilever en Coca Cola betrekken bij campagnes gericht op gezonde voeding, ongeacht leeftijdscategorie, blijft alsof je een pyromaan benoemt tot brandweercommandant. Betrokkenheid bij deze campagnes kan niet met de mond beleden worde onder het motto Maatschappelijke verantwoordelijkheid. Put your money where your mouth is: Kom simpelweg met meer gezonde producten op de markt.

gratis hormoontest

Gratis test!

Meld je aan voor de zelftest en kijk welke hormonen bij jou uit balans zijn. 

-> Meld je aan

Direct aan de slag

Wij stappen in op de plek waar jij op dit moment staat. Zelf aan de slag met onze boeken? Online begeleiding van ons? Of liever 1 op 1 afspreken met een collega van Ralph in de buurt?

-> Bekijk onze producten

opleiding trainer hormoonfactor

Opleiding Trainer Hormoonfactor

Wil jij in 10 dagen alles weten over hormonen en hoe je het hormoonsysteem kan beïnvloeden met leefstijlaanpassingen?

-> Lees hier meer

Gezonder ontbijten? Haal het glutenvrije broodje van YAM!

YAM desem

Gezonde kant en klaar maaltijden? Probeer het met KOOC!

kooc

Mijn favoriete producten met korting? Probeer JouwBox!

jouwbox

Gezond koken? Probeer de maaltijdbox van Ekomenu!