Hormoonfactor voor beginners

Gerda van Dijk hormoonfactor trainer coachGerda van Dijk: “Ik heb nieuws; je moet niets en je mag alles. Maar hoe meer je de hormoonbalansdieet recepten volgt, hoe meer resultaat je mag verwachten.”

Laten we eerlijk zijn: iedereen wil supergezond zijn. Daar ligt het niet aan. Maar we willen er eigenlijk, het liefst, zo min mogelijk voor hoeven doen. Daar is ook wat voor te zeggen. Helaas is de werkelijkheid anders. Als je namelijk doet wat je steeds deed, dan krijg je wat je steeds kreeg.

Met andere woorden: als je niets doet, verandert er ook niets. Zo simpel is het. Vandaar in het kort: Hormoonfactor voor beginners.

Om gezonder te worden zijn veranderingen in de leefstijl nodig. Zo ook bij het Hormoonbalansdieet. Vaak beginnen mensen in de boeken te lezen en raken direct in paniek om alles wat er niet meer “mag” en wat je “moet”. Ik heb nieuws: je moet niets en je mag alles. Maar hoe meer je de hormoonbalansdieet recepten volgt, hoe meer resultaat je mag verwachten.

Zoals met veel dingen kan het handig zijn om een nieuwe leefstijl in stappen te bewerkstelligen. Zo merk je goed wat iedere stap voor je doet. Het schrappen van alleen suiker bv. zorgt al voor een betere slaap, minder hoofdpijn, bloeddrukverlaging en een lager vetpercentage. Het beginnen met trainen geeft snel zichtbaar resultaat en regelmatig ontspannen en dingen voor jezelf inplannen zorgen voor een minder gejaagd gevoel en een beter humeur.

Na het lezen van de boeken is het de bedoeling om zelf met het hormoonbalansdieet aan de slag te gaan en niet te werken met voorgeschreven dagmenu’s. Op deze manier word je je er beter van bewust wat je wel of beter niet kan doen. Je leert bij welke winkels je moet zijn of welke markten goede producten hebben.

Het hoeft allemaal niet binnen een week perfect te zijn. Neem de tijd. Het is voor de rest van je leven dus een paar dagen of weken maken ook niet uit. Pak regelmatig je boeken er weer eens bij en kijk of je nog op het goede spoor zit. Laat een “misser” niet gelijk een reden zijn om weer terug te vallen in je oude patroon, dat vaak wordt ervaren als een “comfortzone”. Ook een misser hoort bij de bewustwording.

Mijn stappenplan:

1. Ruim je voorraadkast op. Ik ben in januari 2011 met de Hormoonfactor begonnen en dat ging ook niet van de ene op de andere dag perfect. Er stond nog redelijk wat voorraad in de kast en die was niet hormoonproef. In het begin gebruikte ik daar nog wel wat producten van. Het was toch zonde om weg te gooien. Op een gegeven moment wilde ik ze niet meer gebruiken en heb ze weggegeven.

2. Geniet van de supermarktsafari. Het zoeken naar de juiste producten heeft in het begin aardig wat tijd gekost. Veel etiketten lezen en opzoeken in het boekje met E-nummers. Ik werd er gelukkig steeds handiger in en dat scheelde veel tijd.

3. Google gezonde recepten om het jezelf makkelijk te maken. Ik stond altijd al graag in de keuken en merkte wel dat veel van mijn oude recepten niet meer gebruikt konden worden. Het was best zoeken naar wat goede recepten en in het begin aten we vaak dezelfde dingen. Geïnspireerd door de recepten uit het boek Het Hormoonbalansdieet en van het forum van de Hormoonfactor, kwamen er toch steeds meer verschillende gerechten op tafel en ik kan nu zeggen dat we eigenlijk iedere dag lekker en gevarieerd eten. Leg je recepten langs de “hormoonfactorlat” en pas ze aan zodat ze wel binnen het dieet passen. Dan maak je het jezelf niet al te moeilijk.

4. Train! Trainen deed ik al dus daar hoefde ik weinig aan te veranderen maar mocht je nog nooit aan krachttraining gedaan hebben, ga dan eens langs een sportschool in de buurt. Meestal kun je er een gratis proefles volgen zodat je een sportschool kunt vinden die bij je past.

5. Ontspan. Dit is voor de meeste mensen een probleem, ook voor mij. We moeten namelijk zo veel (van onszelf) en gunnen onszelf geen tijd om even te niksen. Daar voelen we ons meestal ook nog schuldig over. Toch zul je merken dat het, af en toe, nemen van een pauze je rustiger zal maken. In het begin is het moeilijk, er schieten nog allerlei gedachten door je hoofd, maar hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt. Je kunt denken aan yogalessen maar ook aan het doen van ontspanningsoefeningen. Er zijn veel ontspanningsoefeningen die je gratis kunt downloaden op internet of kunt volgen op YouTube.

Overzicht hormoonfactor ervaringen

(2stemmen, gemiddeld: 5,00 van de 5)

Laden...

Abonneer
Laat het weten als er
guest
2 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Patricia van dorsten
Patricia van dorsten
7 jaren geleden

Ik probeer al een tijdje hormoonfactoorproof te eten maar val nog geen gram af,ben i d overgang..dat wel maar je zou denken door zo anders te eten/en te trainen er toch wl iets zou moeten gebeuren..groet pat

Gerda
7 jaren geleden

Hallo Patricia. Is er helemaal niets veranderd? Meer energie? Beter slapen? Misschien vind je het leuk om hierover te lezen en te praten op het forum van de Hormoonfactor? http://www.dehormoonfactorwebwinkel.nl/nl/hormoonfactor-forum/listcat.html