Heeft advies over gezond leven wel zin?

Wat het voor veel mensen moeilijk maakt om de leefstijl blijvend te veranderen is onze omgeving (maatschappij) vol met verleiding en uitnodigingen tot ongezond gedrag. Met een mooi woord wordt dit ook wel onze obesogene omgeving genoemd.

Advies over gezond leven

Om Nederland gezonder te maken is het zeer van belang dat onze overheid hier wat aan doet. Zo zijn er internationaal behoorlijk wat acties zoals suikertaxen, maar ook omgevingsaanpassingen die juist gezond gedrag stimuleren zoals meer groen en andere gezonde stimuli.

Ik vind het geweldig dat mensen zoals Jaap Seidell en anderen zich hier hard voor maken om een pragmatische aanpak door te voeren zoals Sarphati dat vroeger ook al deed. Dit zal veel mensen helpen om onbewust gezonder te gaan leven, ook al zullen zij in de weg hier naartoe uit angst voor verandering regelmatig de anti-betuttelingskaart trekken. Het zou prachtig zijn als de overheid hierin lef toont en doorpakt.

Coaching op gedrag

Dit zal echter nog vele jaren duren en dit wil niet zeggen dat we nu niks kunnen doen. Door middel van de juiste coaching op gedrag kunnen veel mensen namelijk ook in de huidige setting gezond leven. Maar hoe vaak wordt er eigenlijk echt gecoacht?

Het Voedingscentrum houdt het alleen bij advies. Zonder coaching is weinig resultaat te verwachten van hun inspanningen. Ook de meeste bestsellers staan vol met advies over de gezondste voedings- en leefstijlkeuzes. En in de media is hetzelfde verhaal gaande. In de meeste televisieprogramma’s kruisen goeroes, autoriteiten en wetenschappers de degens over wat nou het beste advies is.

Beste mensen, advies levert niets op zonder (zelf)coaching:

  1. Ga op zoek naar je diepste drijfveren. Waarom wil je je leefstijl verbeteren? Wat is de waarom onder de waarom? Probeer je leven voor je te zien als je het goede resultaat behaalt door je “inspanningen”, maar ook het slechte resultaat als je niks doet. Deze waarom van het lange termijnsgeluk moet sterker zijn dan het korte termijnsgeluk van al die verleidingen.
  2. Maak haalbare doelstellingen (perfectie hoeft echt niet).
  3. Zet jezelf eerlijk de spiegel voor. Hoe was je leefstijl de afgelopen jaren en wat zijn de punten waar je het meest kan winnen? Wat ligt hier onder en hoe kun je dit beter doen?
  4. Maak afspraken met jezelf (actieplan).
  5. Evalueer regelmatig of het werkt. Werk het, ga dan zo door. Werkt het niet, ga terug naar 1.

Ir. Ralph Moorman

(2stemmen, gemiddeld: 5,00 van de 5)

Loading...

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Gratis startpakket

Meld je aan voor mijn 2-wekelijkse inspiratiemail - voor minder klachten, meer energie en nog een mooi lijf ook - en ontvang ook het gratis startpakket.

-> Meld je aan

Direct aan de slag

Wij stappen in op de plek waar jij op dit moment staat. Zelf aan de slag met onze boeken? Online begeleiding van ons? Of liever 1 op 1 afspreken met een collega van Ralph in de buurt?

-> Bekijk onze producten

opleiding trainer hormoonfactor

Opleiding Trainer Hormoonfactor

Wil jij in 10 dagen alles weten over hormonen en hoe je het hormoonsysteem kan beïnvloeden met leefstijlaanpassingen?

-> Lees hier meer

Inspired by Ralph Moorman

jouwboxinspired by koocinspired by yam

 

Gezonder ontbijten? Haal het glutenvrije broodje van YAM!

YAM desem

Gezonde kant en klaar maaltijden? Probeer het met KOOC!

kooc

Mijn favoriete producten met korting? Probeer JouwBox!

jouwbox