gezonde hersenen krijgen

Leefstijladviezen voor gezonde hersenen

Deze content over gezonde hersenen komt uit het nieuwe boek ‘Gezond van kop tot teen’.

Wil je gezonde hersenen?

Wat kun je doen om je hersenen zo gezond mogelijk te maken en te houden? In principe niet heel veel anders dan je zou doen voor de rest van je lijf! Toch is er wel een aantal dingen die specifiek voor de hersenen belangrijk zijn. Het doen van hersengymnastiek is bijvoorbeeld geen overbodige luxe. Hoewel de hersenen geen spier zijn en als zodanig niet getraind kunnen worden, is het wel degelijk belangrijk om de grijze massa fit te houden. Er zijn vele trucjes die de kans op een hersenaandoening later in je leven kunnen doen verminderen.

Training voor gezonde hersenen

Met de jaren gaat ons vermogen om belangrijke zaken in onze herinnering op te slaan namelijk achteruit. Het wordt daarmee lastiger om snel te schakelen, meerdere dingen tegelijk te doen of bijvoorbeeld te leren hoe je nieuwe smartphone in hemelsnaam werkt. Maar het afnemen van je geheugen is geen onomkeerbaar proces! Door het trainen van je hersenen kun je de veranderingen ook juist positief beïnvloeden.

Je traint je hersenen vooral door jezelf iets nieuws aan te leren. Denk aan een instrument bespelen, een taal leren of kookles. Ook lezen, bridgen, schaken en een potje Memory kunnen bij regelmatige herhaling al een groot verschil maken. Geen straf om daarmee aan de gang te gaan! En doe je liever iets eh, moderners, dan zijn flink puzzelen op een sudoku, een escaperoom of – waarom niet – weten- schappelijke theses natuurlijk ook prima manieren om je hersenen in conditie te houden.

Tip: Gebruik je andere hand

Eén van de beste trainingen die je je hersenen kunt geven, is het gebruiken van je ‘andere hand’. Vaak verzinken we in het gemak van het gebruiken van onze dominante hand om dingen mee te doen. Keer dat eens om en gebruik je andere hand eens om je tanden te poetsen, dopjes op flessen te draaien, te tekenen of de planten water te geven!

>> Inkijkexemplaar <<

Ontspanning voor gezonde hersenen

Je merkt het zelf al wel eens. Als de agenda overloopt en je teveel taken op je bord hebt, word je minder alert en functioneer je minder goed. Een foutje sluipt er dan zo in. Vooral de hippocampus en het voorste gebied van de hersenen (dat bijvoorbeeld verantwoordelijk is voor het plannen en organiseren), kunnen hun taken hierdoor minder goed uitvoeren. Door in stressvolle periodes de tijd te nemen om regelmatig (diep) te ontspannen, geef je de hersenen rust. Dat is overigens makkelijker gezegd dan gedaan, want het daadwerkelijk kunnen ontspannen vergt ook vaak weer tijd. Zo komt het nogal eens voor dat iemand na een stressvolle periode afreist naar een tropisch oord en de eerste paar dagen ligt te stuiteren op het strandbed.

Een rigoureuze aanpak is daarom niet altijd de meest bevorderlijke. Kies liever elke dag een paar mini-rustmomenten, bijvoorbeeld in de vorm van een ademhalingsoefening, sporten, een wandeling of een korte meditatie. Plan minimaal een avond in de week voor jezelf in, waarin je doet wat jou ontspanning geeft. Ook ontspanningsoefeningen zoals yoga en mindfulness kunnen helpen. Dus rol die yogamat uit en hoppa, in de down facing dog! Wist je trouwens dat je na zo’n pauzemoment weer veel effectiever werkt? Zo heb je die ‘verloren’ tijd gelijk weer terugverdiend!

En of je nu in lotushouding op een yogamatje wilt zitten, of liever in een gebed een connectie maakt met de god van jouw geloof: onderzoek toont aan dat het niet uitmaakt onder welke traditie of geloof je ontspant – als je het maar dóet. Zelfs mensen die niet geloven in een god of hogere macht, hebben baat bij ontspanningsoefeningen, ademhalingsoefeningen of mindfulness.

Tip: 1-minuut-meditaties

Geen tijd om te ontspannen? Deze mini-meditaties kun je doen tijdens je drukke werk- dag, op de wc, tijdens het schoonmaken of in de bus. Doe er minstens 5 per dag!

  1. Hou je oren en ogen dicht en adem 3-5x diep in en uit via je buik. Adem in door je neus en uit door je mond.
  2.  ‘Borstel’ je energieveld aandachtig met je eigen handen, begin bij je hoofd en eindig bij je voeten.
  3. Luister 1 minuut naar ontspannende muziek of naar binaural beats (dit werkt het beste met een koptelefoon).
  4. ‘Scan’ je lichaam van top tot teen en ontspan je spieren daar waar je aandacht langskomt.
  5. Wortel je voeten in de aarde. Adem licht en liefde in, adem stress en verdriet uit en geef het aan de aarde.

Meer info?

gezonde hersenen

 

(1stemmen, gemiddeld: 5,00 van de 5)

Loading...

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

gratis hormoontest

Gratis test!

Meld je aan voor de zelftest en kijk welke hormonen bij jou uit balans zijn. 

-> Meld je aan

Direct aan de slag

  1. Boeken
  2. Begeleiding
  3. Lezingen

opleiding trainer hormoonfactor

Opleiding Trainer Hormoonfactor

Wil jij in 10 dagen alles weten over hormonen en hoe je het hormoonsysteem kan beïnvloeden met leefstijlaanpassingen?

-> Lees hier meer

Gezonder ontbijten? Haal het glutenvrije broodje van YAM!

YAM desem

Gezonde kant en klaar maaltijden? Probeer het met KOOC!

kooc

Mijn favoriete producten met korting? Probeer JouwBox!

jouwbox

Gezond koken? Probeer de maaltijdbox van Ekomenu!