CrossFit

Crossfit heeft het ideaal om de sporter hoog te laten scoren op een veelzijdigheid van skills, drills en verschillende sporten en taken. CrossFit is uniek omdat het ondersteund wordt door observeerbare prestaties, methoden, argumenten, ‘science’ en een voor iedereen toegankelijk internetlaboratorium.

Voor wie is dit weggelegd?

Voor iedereen! De behoeftes van bewegen van een opa of oma en die van een atleet verschillen in belastbaarheid en niet in soort. Alle 10 fysieke eigenschappen zijn voor zowel de opa of oma even belangrijk als de atleet. Uiteraard zit het verschil in de belastbaarheid. We kunnen opa of oma tijdens de squat niet met hetzelfde gewicht belasten als de atleet, maar beide moeten kunnen squaten.

De specialiteit van CrossFit is het zich niet specialiseren. Het gaat dus om een zo breed mogelijke fitness wat niet alleen een goede voorbereiding is voor het bekende maar zeker ook voor onbekende uitdagingen.

CrossFit is een “Core kracht en conditioneel” programma.

Naast het trainen van de 10 fysieke eigenschappen wordt de basis van CrossFit gevormd door 3 verschillende takken van bewegen, nl:

  • Monostructureel bewegen; rennen, roeien etc.
  • Weightlifting; snatch, clean & Jerk etc.
  • Gymnastiek; Air squats, Pull Ups, Push Ups etc.

Het recept van CrossFit

Het recept is ‘increased workcapacity across broad time and modal age domains’. Bestaande uit: functional movements, constant gevarieerd, hoge intensiteit.

Methodiek

Deze is gebaseerd op techniek (safety), consistentie en intensiteit. We beginnen dus met het aanleren van de perfecte uitvoering: van de 9 basic movements.

Deze zijn onder te verdelen in 3 categorieën, nl: squat, press en lift serie.

  • De squat serie bestaat uit: air squat, front squat, overhead squat.
  • De press serie bestaat uit: shoulder press, push press, push jerk.
  • En de lift serie: deadlift, sumo deadlift high pull, medicin ball clean.

Functionele bewegingen

Dit zijn primaire bewegingen die in het dagelijks leven veelvuldig voor komen, denk aan het buigen en strekken van de benen en romp, duwen en trekken van de armen en het stabiliseren van de romp.

Hoge intensiteit

Intensiteit is de variabele die het meeste impact heeft op het fysiologische systeem en voor de meeste adapties zorgt. Intensiteit wordt hetzelfde gezien als vermogen: zoveel mogelijk arbeid in zo’n kort mogelijke tijd! Intensiteit is het belangrijkste ingrediënt van de CrossFit workouts. Intensiteit gaat vaak ook hand in hand met mentale weerbaarheid wat een essentieel onderdeel is van de CrossFit filosofie.

Constant variëren

Constant gevarieerd trainen is dan een logisch gevolg. CrossFit wilt dat sporters gaan presteren en trainen in alle energiesystemen, alle 10 fysieke eigenschappen, een grote diversiteit van gymnastiek oefeningen en oefeningen met externe weerstanden.

WOD en benchmark workouts

CrossFit kent de zogenaamde WOD. Workout Of the Day. Zoals deze al doet vermoeden is deze iedere dag anders en wordt deze geplaatst op de internationale website www.crossfit.com Omdat een echte crossfitter alle uitdagingen aan moet kunnen, zijn deze random en dus de steeds onvoorziene WOD in het leven geroepen. Het volgen van de WOD’s biedt een gevarieerde, functionele en intensieve trainingsprikkel leidend tot een vergroting van de crossfitness.

Naast de WOD’s kent CrossFit de zogenaamde Benchmarks workouts; vaste voorgeschreven workouts die gebruikt kunnen worden om je fitness te ‘meten’ en te vergelijken met andere crossfitters.

 

Dave Vonk, CrossFit Level – 1 instructor, Personal trainer, Fitness Manager.
Bron: Body Biz Belgie – jaargang 8 – nummer 5 – December 2010 (Tekst: Drs. Erik Hein)
Bron: www.CrossFit.com “the garage gym”

crossfit

(Nog geen stemmen)

Loading...

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op

Gratis startpakket

Meld je aan voor mijn 2-wekelijkse inspiratiemail - voor minder klachten, meer energie en nog een mooi lijf ook - en ontvang ook het gratis startpakket.

-> Meld je aan

Direct aan de slag

Wij stappen in op de plek waar jij op dit moment staat. Zelf aan de slag met onze boeken? Online begeleiding van ons? Of liever 1 op 1 afspreken met een collega van Ralph in de buurt?

-> Bekijk onze producten

opleiding trainer hormoonfactor

Opleiding Trainer Hormoonfactor

Wil jij in 10 dagen alles weten over hormonen en hoe je het hormoonsysteem kan beïnvloeden met leefstijlaanpassingen?

-> Lees hier meer

Inspired by Ralph Moorman

jouwboxinspired by koocinspired by yam

 

Gezonder ontbijten? Haal het glutenvrije broodje van YAM!

YAM desem

Gezonde kant en klaar maaltijden? Probeer het met KOOC!

kooc

Mijn favoriete producten met korting? Probeer JouwBox!

jouwbox