Lekkende darm ofwel ‘Leaky gut’: Niet vaak hoor je dat mensen het hebben over een opgeblazen gevoel, gasvorming, buikpijn, obstipatie of juist het tegenovergestelde. Dit is ook wel begrijpelijk, want dit is natuurlijk geen onderwerp dat je even bij een sociale gelegenheid aansnijdt. Bij mijn consulten moet ik er ook vaak over doorvragen want weinig cliënten beginnen er uit zichzelf over. In mijn praktijk kom ik tot de schokkende ontdekking dat juist ontzettend veel mensen darmproblemen hebben. Dus hoog tijd om hier meer aandacht aan te geven!

Zeker als je weet dat overgewicht, auto-immuunziektes, huidproblemen, longproblemen, allergieën en psychische aandoeningen een zeer duidelijke link hebben met een slechte darmwerking, beter bekend als een ‘lekkende darm’.

Laten we bij het begin beginnen. Wat gebeurt er nu bij het verteren van voedsel? De vertering in de mond begint door de aanmaak van speeksel en het kauwproces, vervolgens passeert de voedselbrij de maag en het maagsap, dan de darmen en uiteindelijk komen de voedingsstoffen in het bloed of de faeces (ontlasting) terecht. Verteringsenzymen vanuit verschillende organen komen terecht in de darm om het verteringsproces af te maken met hulp van de darmflora. De verteerde voedingsstoffen kunnen vervolgens door de darmwand heen in het bloed worden opgenomen.

Zo zou het verteringproces behoren te verlopen. Bij veel mensen gaat dit blijkbaar niet met als gevolg onvolledig verteerde voedingsstoffen. Deze kunnen:

  • voor gasvorming, buikpijn en onregelmatige stoelgang zorgen;
  • de darmwand beschadigen (lekkende darm);
  • in het bloed terecht komen.

Beschadigde darm

Als de darmwand beschadigd is kan deze gaan lekken. Hierdoor kunnen er stoffen buiten de darm terecht komen die daar eigenlijk niet horen. Dit zijn stoffen zoals onvolledig verteerde voedselresten, gifstoffen en andere stoffen die de darmwand hoort tegen te houden om vervolgens via de ontlasting het lichaam te laten verlaten.

Door deze ‘verkeerde stoffen’ in het bloed kunnen op langere termijn:

  • het immuunsysteem onder druk worden gezet;
  • lichaamsprocessen op alle niveaus verstoord worden;
  • de lever zwaar belast worden.

Een verstoord overbelast immuunsysteem kan de ontstekingsactiviteit in het lichaam verhogen, de bijnier uitputten en in sommige gevallen kunnen er zelfs auto-immuunziektes ontstaan. Bekende voorbeelden van auto-immuunziektes zijn Coeliakie, de ziekte van Crohn, Diabetes type-1 en reuma. Op hersenniveau kunnen slecht verteerde voedingsstoffen (vooral gluten en caseïne) en gifstoffen in het bloed neurotransmitters verstoren, zoals bij ADHD, dyslexie en psychoses. Ook kunnen deze stoffen zorgen voor acne, eczeem en andere huidproblemen. Mensen met deze aandoeningen zijn zeer gebaat bij het helen van een ‘Lekkende Darm’. Maar ook ‘gezonde’ mensen zijn gebaat bij een ultieme darmwerking en vertering en voor een goede aanvoer van de juiste micro- en macronutriënten naar het bloed.

Candida

Naast een slechte vertering is er nog een andere belangrijke oorzaak van het ontstaan van een lekkende darm, namelijk de schimmel ‘candida’. Dit is een schimmel die van nature in een kleine hoeveelheid in de darm thuishoort en deze hoeveelheid wordt in balans gehouden door de rest van de darmbacteriën. Het probleem ontstaan wanneer deze schimmel gaat woekeren. In dit geval kan de darmwand door de schimmel aangetast worden. De oorzaken hiervan kunnen zijn: zware antibioticakuren en teveel (fruit)suikers, melkproducten, gluten, gist en alcohol in de voeding.

lekkende darm

Tips

Als ik cliënten met darmproblemen wil helpen moet ik de vertering bekijken over de hele linie.

Voeding:
Allereerst is van belang welke voeding gegeten wordt. Belangrijk is om zo min mogelijk voeding te nemen waar de schimmel candida door kan gaan woekeren. Let dus op met (fruit)suikers, melkproducten, gluten, gist en alcohol. Het is zeer persoonlijk welke voeding slecht verdragen wordt en van groot belang om dit te achterhalen. Het is slim om een dagboek bij te houden waarin je bijhoudt wat je gegeten hebt en hoe de darmen reageerden om zo een patroon te kunnen ontdekken. Als je merkt dat je problemen hebt met het eten van eiwit en dan ook brandend maagzuur hebt, is het slim om niet teveel koolhydraten te eten tegelijkertijd met eiwit, omdat dit het de eiwitvertering in de maag kan bemoeilijken. Ook is het verstandig niet te grote porties te nemen, omdat dit het verteringssysteem meer belast.

In de mond:
De vertering begint al in de mond door het kauwproces en het mengen met speeksel. In het speeksel zitten verteringsenzymen. Het is dus zeer belangrijk voor een goede vertering om het voedsel goed te kauwen (liefst 25 keer) en het speeksel goed te laten mengen (niet veel drinken tijdens het eten).

In de maag:
In de maag vindt de vertering plaats met hulp van het maagzuur. Verteringsproblemen in de maag hebben vaak te maken met een tekort aan maagzuur. De belangrijkste oorzaken van een tekort aan maagzuur is stress, ouder worden en alcohol. Naast verteringsproblemen kunnen er brandend maagzuur en infecties optreden waarvan Helicobacter Pilori een bekende is. Als het verminderen van stress en alcohol geen effect heeft, dan kan het supplement Betaine HCl helpen de hoeveelheid maagzuur te vergroten. Verder kan veel drinken gedurende de dag ook verbetering bieden. Bij beschadiging van de maagwand is aloë vera ook een nuttige toevoeging.

In de darm:
In de darm dragen enzymen van de alvleesklier en de darmflora zorg voor de verdere vertering. Een slechte darmflora, overwoekering met candida en een slechte aanmaak van verteringsenzymen kunnen dit proces bemoeilijken. Met de juiste voeding om candida klein te houden, beperken van stress, antibiotica alleen als het echt niet anders kan, en supplementen die probiotica en eventueel verteringsenzymen bevatten, kunnen uitkomst bieden. Ook een goede buikademhaling heeft invloed op de darmwerking, een reden dat bij sommige mensen yoga ook een positieve invloed heeft.

Tenslotte zijn er naast deze belangrijke tips om het beschadigen van de darm te voorkomen nog een paar trucs om het herstellen en dichten van de darmwand te bespoedigen:

  • Eén of maximaal twee dagen vasten met groentesappen  kan een methode zijn. Het enige echt belangrijke voordeel van vasten is naar mijn mening dat de darmwand de kans krijgt zich te herstellen.
  • Supplementen die de aanmaak van de darmwand goed ondersteunen zoals lactoferrine, magnesium, zink en glutamine.

Lees ook eens dit artikel: Hoe ziet jouw ontlasting eruit?

Gezonde groet,
Ralph Moorman

Lekkende darm

De lekkende darm | Ook wel ‘Leaky gut’