Alopecia areata is een vorm van haarverlies die soms diffuus kan zijn, maar meestal plaatselijk zorgt voor kale plekken. Meestal gaat dit om hoofd- en gezichtshaar, maar soms ook om lichaamshaar. De oorzaak is niet precies bekend, maar vermoedelijk is het een combinatie van factoren. De belangrijkste invloed is waarschijnlijk een auto-immuunreactie die de haarcellen en haren aantast. Ook komt een trage schildklier en heftige voorafgaande stress vaak voor bij mensen met alopecia areata. De haaruitval is echter niet altijd permanent van aard. Als de haarcellen niet teveel aangetast zijn kan het haar weer terug groeien.

Voeding en levensstijl

Met levensstijlaanpasssingen kan de auto-immuniteit wellicht verminderd worden en alopecia areata verholpen. In mijn visie is auto-immuniteit een resultante van twee dingen, namelijk teveel ontsteking verhogende factoren aan de ene kant en aan de andere kant te weinig ontstekingsremming door het lichaam. De oorzaak van te weinig ontstekingsremming door het lichaam is bijnieruitputting ofwel burn-out. Vaak treedt een auto-immuniteitsprobleem dan ook op na chronische stress.

Een voorwaarde voor het ontsporen van het immuunsysteem zijn allerlei factoren die het immuunsysteem teveel activeren.

Ontsteking verhogende factoren zijn:

  • Voedselintoleranties en –sensitiviteiten: Gluten, lactose en caseïne zitten hierbij voor velen vooraan in het verdachtenbankje. Bij zeer veel auto-immuunziektes is er een verterings- en darmprobleem.
  • Hoge bloedsuikerspiegels: Dit verhoogt de ontstekingsactiviteit door onder andere het proces glycatie.
  • Teveel omega-6 (olie van zaden, noten en granen) binnenkrijgen ten opzichte van omega-3 vetten (visvetten).
  • Transvetten: Deze zitten vooral in snacks en junkfood.
  • Roken
  • Stress: Dit zorgt voor meer vrije radicalen in het lichaam (oxidatie) en een slechte vertering.

Tips om ontstekingen en auto-immuniteit te verminderen:

  • Analyseer eens wat gluten- en zuivelvrij eten voor je doet.
  • Eet zoveel mogelijk puur en onbewerkt. Hierdoor eet je automatisch minder suiker en koolhydraten die de bloedsuiker te snel verstoren. Ook krijg je minder transvetten binnen.
  • Omega-6/omega-3 verhouding: Door boter of kokosvet (verzadigd vet) te gebruiken in plaats van margarine (omega-6) én olijfolie (omega-9) in plaats van zonnebloemolie (omega-6) wordt deze verhouding vaak een stuk beter. Het eten van zaden en noten is natuurlijker dan overdadig gebruik maken van de olie.
  • Zorg voor voldoende antioxidanten in je voeding door voldoende en gevarieerd groenten te eten. Ook supplementen zoals vitamine C kunnen de hoeveelheid vrije radicalen en ontstekingsactiviteit iets verlagen.
  • Stop met roken
  • Reduceer stress

Mocht u hinder ondervinden van uw haaruitval en denkt u aan een haarwerk? Dan verwijs ik u graag naar twee dames die u professioneel en integer advies kunnen geven over haarwerken: Inkxxtras te Heemskerk.

Gezonde groet,
Ralph Moorman

Gerelateerde artikelen: Haaruitval bij vrouwen
Tip: 1 op 1 hormoonanalyse of 12 weken hormoonfactor programma

Alopecia areata | Kale plekken | Haarverlies